Nettanette Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Hei! Jeg har idag et Canon EOS 350 D, som jeg bruker med et Sigma EX DC 18-50 mm objektiv. Jeg tar blant annet mye bilder av katten min, hovedsakelig innendørs. Jeg synes kameraet mitt kommer til kort til dette bruket, med tanke på lyssterkhet og hurtighet på autofokus. Jeg vurderer nå et speilløst systemkamera (mest pga vekt), og vil gjerne høre meninger om hvorvidt disse holder mål i forhold til speilrefleksene, og håper noen har konkrete tips om hvilket kamera som kan passe til mitt behov/bruk. Jeg ønsker også å kunne ta mer nærbilder av katten min, så dersom det finnes et kamera som dekker behovene nevnt over og i tillegg har en god zoom, så hadde det vært perfekt! Dersom speilrefleks anbefales over de speilløse, tar jeg gjerne imot tips om kamera og objektiv der og, da også tips om makroobjektiv. Obs: prisen bør også være relativt vennlig:)På forhånd tusen takk for tips og hjelp, Mvh Anette:) Lenke til kommentar
ventle Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Hva er budsjettet ditt? Det speilløse kameraet som per i dag er best i dårlig lys er med god margin Sony A7S, men det koster 20 lapper (uten objektiv), antageligvis klarer du deg fint med noe mindre. Sony A6000 er bra på autofokus. Koster drøyt 5000 (uten objektiv). Lenke til kommentar
hean Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Har selv Olympus OMD EM5, lynrask autofokus... billig begynner det også å bli siden det nok er ett par år siden det kom ut... ANBEFALES! kom gjerne innom for å tafse på mitt kamera hvis du skulle bo i Trondheimsområdet. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Selv har jeg nå gått fra et Canon 5D mklll og en fotosekk full av Canon L objektiver, fordi det ble for omfattende og tungt i forhold til mitt bruksmønster som har endret seg litt de siste årene. Nå benytter jeg kun Fuji X-E2 - Fujinon 18-55mm f/2,8-4 og et Fujinon 35mm f/1,4, dette har meget gode egenskaper med tanke på ISO, bildefiler, AF (følgefokus kunne vært bedre, men jeg har ikke behov for et action-kamera). Fuji X-T1 har enda bedre AF følgefokus, og er i tillegg værtettet, men må også ha værtettede objektiver for at værsikringen skal være komplett. Vet ikke helt hva du tenker på med nærbilder av katten, men om du tenker på "portretter" av den og muligheter for litt uklar/difus/bluret bakgrunn så trenger du et lyssterkt objektiv med en brennvidde på noe rundt 50-60mm for dette brikkeformatet etter min mening. Selv vurderer jeg å kjøpe Fujinon 56mm f/1,2 for å kunne ta portrettbilder av mine barn. Fuji har også et makroobjektiv Fujinon 60mm f/2,4, men det har ikke 1:1 gjengivelse, det er 1:2...... Jeg er i hvert fall meget fornøyd med dette kameraet, så det kunne kanskje være noe du burde så nærmere på. Men jeg ville uansett tatt en tur i en (helst) dedikert fotobutikk/kjede, hvor kunskapen og utvalget gjerne er størst og du kan prøve ut noen av disse kameraene i dine egne hender. For ergonomi har mye å si for hvor mye et kamera vil bli brukt, og det som passer bra i mine hender, behøver jo nødvendigvis ikke passe til dine hender...... Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Skal du ha et lettere lyssterkt kamerasystem må du antagelig droppe zoom-optikk og gå over til optikk med fast brennvidde. Det er vanskelig å komme med spesifikke råd uten at du vet hvilke zoom-brennvidder du oftest bruker. Du har et gammelt 8MP APS-C kamera, men det bør kunne brukes opp til ISO1600 selv om det gir litt korn. Moderne kamera gir normalt mindre korn med ISO3200, og har høyere oppløsning. Hvilken ISO-verdi pleier du å bruke når du blir fornøyd med bildene dine? Lenke til kommentar
Nettanette Skrevet 17. november 2014 Forfatter Del Skrevet 17. november 2014 Tusen takk for svar Jeg skal helt klart ta en tur i en fotobutikk, og se på alternativene nevnt her. Har dere tips om en fotobutikk i Oslo-området hvor de har godt utvalg i kameraer samt god kunnskap om de ulike kameraene? (bor på Lørenskog) Frobe, jeg bruker som regel ISO 800 inne kombinert med f/2,8 for å få mest mulig lys. Går jeg opp til 1600 ISO blir det kornete. Jeg synes ikke jeg får nok lys selv med f/2,8, og utfordringen er dessuten at jeg får et veldig lite fokusområde og det skal lite bevegelse til på objektet (katten) for at det blir uklart. Jeg skulle gjerne hatt et kamera/objektiv som er mer lyssterkt og hvor jeg for eksempel kan gå opp i ISO og ha en litt mindre blenderåpning (men fortsatt såpass stor at jeg får uklar bakgrunn) Jeg ser at endel speilløse systemkamera objektiver har 3,4 som høyeste blender, dette er kanskje ikke nødvendigvis en ulempe dersom man får mer lys på andre måter? Erfaringer med dette? Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 (endret) Scandinavian Photo (tidligere FotoVideo), ligger i Møllergata 4 rett i nærheten av Karl Johansgate (en av side gatene). JapanPhoto Byporten, rett ved Oslo S(entralstasjon). Interfoto, ligger i nærheten av Bygdøy Disse har alle gode kunskaper og godt utvalg i butikkene EDIT: litt mer utfyllende info om Fuji X-E2. Med Fuji kameraet jeg har så benytter jeg fint ISO 6400 i stua, på f/2,8 og tildels f/4 uten blits. Kan oppleve litt støy i skyggepartiene om de må lysnes en del, men den støyen er likevel ikke plagsom. Mitt tidligere 5D mkll hadde merkbart mer fargestøy i skyggepartiene, og den var ikke pen eller enkel å jobbe med i bildebehandlingen. Så jeg vil legge ISO egenskapene til Fuji X-E2 i mellom 5D mkll og 5D mklll, men som nevnt støyen er ikke så sjenerende og har ikke den stygge fargestøyen i skyggepartiene. Disse kameraene her ligger likevel langt over ditt Canon 350D sine ISO egenskaper, så her vil du uansett merke store forskjeller. Endret 17. november 2014 av fotonisse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå