Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bil?


knutby

Anbefalte innlegg

Er snart ferdig med lappen, mangler bare mørke og oppkjøring..

Har fått tilbud om å kjøpe en 15år gammel ford fiesta av en kolega for 5000kr

Så jeg lurte på om den er verd det... Har kjørt litt i den, og den funker fint. Har en del kosmetiske problemer men det driter jeg i.

Eller så er jeg über noob på bil så jeg vil vel bruke den til den faller sammen...

 

Noen som vet hvor mye jeg må ut med for å kunne kjøre den lovelig? forsikring osv.

 

Årsavgiften på den er betalt til mars neste år.

 

Koster det mye hvis jeg etter et halvt år kjøper en ny bil til 30k+(tenkte på omregistrering osv)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smart valg å begynne med billig bil med lite hk ja :yes:

 

Alt for mange som kjøper en bil med mange hk rett etter de har fått lappen.. 99%(nei, ikke bokstavelig, men billedlig talt) av disse kræsjer, som oftest pga liten erfaring og for stor fart. Hvis de kommer fra det uten skader, har de i tillegg tapt masse penger.

Lenke til kommentar
Er snart ferdig med lappen, mangler bare mørke og oppkjøring..

Har fått tilbud om å kjøpe en 15år gammel ford fiesta av en kolega for 5000kr

Så jeg lurte på om den er verd det... Har kjørt litt i den, og den funker fint. Har en del kosmetiske problemer men det driter jeg i.

Eller så er jeg über noob på bil så jeg vil vel bruke den til den faller sammen...

 

Noen som vet hvor mye jeg må ut med for å kunne kjøre den lovelig? forsikring osv.

 

Årsavgiften på den er betalt til mars neste år.

 

Koster det mye hvis jeg etter et halvt år kjøper en ny bil til 30k+(tenkte på omregistrering osv)

Bilen er verd 5000 om den er EU godkjent en stund til, ellers ville jeg ikke kjøpt den. Gamle forder er kjent for å ha en del problemer, men det er også lett å finne deler / fikse selv om man er litt teknisk anlagt.

 

Forsikring: Avhenger veldig fra bilmodell til bilmodell. Sjekk med forsikringselskapet FØR du kjøper bil. Regn med mellom 5-10.000 per år for ansvarsforsikring om du ikke har bonus. Litt avhengig av hvor du bor. Kasko er uaktuelt på en så billig bil.

 

Omregistreringsavgift må du betale uansett når du kjøper bruktbil. Prisen er avhengig av bilens alder. Rundt 1500,- for en bil som er mer enn 10år, og opptil 10-15.000 for en nyere bil.

Lenke til kommentar

Ville anbefalt en veteranbil om du vil slippe billig unna. 30 år ++. Da slipper du veiavgiften og forsikringen blir mye billigere. (Men det blir begrensninger på årlig kjørelengde). Men ellers høres ikke 5000 mye for en bil som er eu godkjent. Du får vel uansett en del tilbake i vrakpant.

Lenke til kommentar

Kjøp deg en LADA, billige biler som er til å stole på (brtsett fra enkelte deler av det elektriske anlegget). dessuten er karrosseriet så kraftig bygget det skal litt til å få en bulk (nei, det er ikke umulig, men det skal litt mere til en på de fleste andre biler), og hvis du får en bulk kan du ta fram slegga selv å bulke den fint ut igjen...

 

tøft hvis du har rød lada med gul stjerne på ene siden, og gul hammer og sigd på andre

Lenke til kommentar

Ja, men her i europa tenker vi og på at bilene skal være sikker for de man kan finne på å dulte borti langs veien og... ikke bare at du er sikker

Ville heller ha blitt påkjørt av en europeisk bil enn en Lincoln Navigator eller Hummer H1

 

Og koreanske biler er kansje ikke på topp, men japanerene går og går... det er skikkelig kvalitet

Lenke til kommentar
Hold deg unna koreanske biler ihvertfall!

 

Amerikanske biler har høyrer nivå en europeiske sto det i NY Times. Europa godtokk dårligst nivå på feil og sånt.

Koreanske biler har høyere sikkerhets standar og mindre feil enn Amerikanske biler ..

de mangler bare 1 stor ting .. design .. komfort og krefter ..

men alt det har i de siste årene blirr ganske mye bedre ..

 

dette er en Kia Sorento

http://www.dinside.no/km_bilde/9/100529.jpg

er den stygg?

nei .. men den har stjelt design fra en annen asiater :p

 

Koreanerene ligger bak Frankerene og tyskerene .

men de ligger langt foran amerikanerene og Italienerene

 

(hadde de bare presset litt mer ut av motorene hadde de vert et brukbart alternativ)

 

 

 

og en annen ting ..

stoler du på en Amerikansk avis og hva de skriver om utenlandske Biler?

da er du naiv da ...

 

en god regel er ..

Aldri stol på en Svensk Test av Volvo og Saab

Aldri stol på en Tysk Test av BMW, Merc, VW, Audi, Opel og Porsche

Aldri stol på en Fransk Test av Citroën, Renault og Peugeot

Aldri stol på en Japansk Test av Toyota, Honda, Mazda, Subaru, osv osv

osv osv

Tror du amerikanere er et unntak?

 

det er en ting bil testere er veldig glad i .. og det er nasjonal produktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...