Gå til innhold

Diettsats ved reise utenlands/innenlands

karik2

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg jobber for et firma som har valgt en egen ordning utenom statens regulative for diettkompensasjon ved reiser i innlandet og utlandet.

I henhold til statens regulative skal 690 kr dekke diett per døgn med overnatting. Dette får du utbetalt uansett om du bruker så mye eller ikke. I utlandet er denne satsen avhengig av kostnadsnivået i det enkelte land, men er som regel noe høyere.

I den bedriften jeg jobber i opererer de med 1.000 kr i diett per døgn uavhengig av hvor du befinner deg, men dette får du kun utbetalt ved fremvist kvitering. Altså, du er faktisk nødt til å bruke det du får utbetalt.

Ordningen høres i utgangspunktet god ut, men etter å ha reist litt merker jeg at denne ordningen ikke er så god like vell.

Som regel jobber vi sene kvelder når vi er stasjonert ute på arbeidsoppdrag, og etter en hel arbeidsdag med overtid har du verken tid eller energi nok til å gå ut og spise middag på restaurant, vente på servering, mat, betaling osv. hver eneste kveld. Dermed ender de fleste opp med å bruke under 200 kr per dag i snitt. Noe som gjør at vi kommer veldig mye dårligere ut enn vi ville gjort om vi gikk på statens regulative.

Ved statens regulative ville vi i disse tilfellene hatt noen hundrelapper ekstra hver dag som påskudd på lønnen, noe som kjennes godt når man har vært ute og reist, borte fra familie og venner. Det skal sies at enkelte i min bedrift reiser veldig mye, og ville hatt ganske mange tusen ekstra i året som følge av dette, og vi ser helt klart insentivet fra bedriften sin side da de sparer store pengebeløp på dette.

Dette har vært tatt opp med bedriften, men de nekter for å gå over på statens regulative satser. Spørsmålet mitt er om dette faktisk er lov? Særlig sett i lys av at vi kommer så mye dårligere ut av den ordningen vi går på. Kan bedriften bare bestemme seg for å gå vekk fra statens regulative, som jeg forstår kun er en minimumssats, eller er dette noe vi kan kreve å få omgjort?

Håper noen som har god peiling på lover og regler tar seg tid til å svare på denne tråden :)

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff dette høres ikke bra ut. Vi går etter staten sine satser og jobber etter hva jeg forstår slik som dere. Ikke mye tid til restaurant livet. Var nettopp noen uker i Korea hvor jeg kom hjem med ca 17000 i diettpenger. Utgiftene til mat var vell noen tusenlapper...

Tror dog det er lovlig da det er frivillig å bruke staten sine satser? Jeg ville ikke godtatt det iallefall!

Lenke til kommentar

Dette er helt lov og vanlig i mange bedrifter. Ingen krav at private selskaper skal bruke statens satser. Diett skal være dekning av ekstrakostnader for å reise, ikke ekstra betaling for å reise.

Det er helt sant at det ikke skal være ekstra betaling for reise, men slik det er i dag(statens satser) så er det ingen tvil om at det faktisk er det. Sålenge en ikke går på de fineste restaurantene i storbyene såklart. men det gjelder nok de få som "lever" på disse satsene.

Lenke til kommentar

Sidan dere ikkje bruker statens reiseregulativt så må dere nesten berre forhandle fram ei betre løysning.

I utganspunktet så skal ikkje diettpengane være lønn, dei skal i utgangspunktet dekke faktiske matutgifter.

Grunnen til at diettpengane i statens reiseregulativ er lagt ein del høgare enn kva dei fleste bruker på mat er fordi dette skal fungere som ein slags kompensasjon for ulempen det er å reise.

Dette er ikkje lovregulert, arbeidsgiver må ikkje bruke statens reiseregulativ, men mange gjer det fordi det er enkelt og fordi regulativet blir fortløpande justert etterkvart som kroneverdien endrer seg. Så her må du gå til forhandlingsbordet og forhandle fram ei betre løysning.

Om du ikkje kjem til enigheit så er eigentleg løysninga å finne deg ein jobb hos ein arbeidsgivar som betalar betre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...