hean Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 En Nissan Leaf koster ca 240 000 kr godt utstyrt men man får jo en rimelig god stasjonsvogn med bedre plass for omtrent samme pris hvis man sikter seg på de litt billigere merkene. Burde ikke en Nissan Leaf uten avgifter og uten moms koste under 200 000 kr topputstyrt? Tenkte på dette når jeg fikk en pris på en Nissan e-NV200 til over 260 000 kr med 5 seter... Hvis det er slik... er det da forhandler eller importør som tar den største biten av kaka? Noen som vet hva fortjeneste på en e-NV200 eller en Leaf er? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Har tenkt det samme selv, batteriet koster nok litt men virker noe suspekt! Gleder meg til å se hva som kommer fram i denne tråden:) Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Hvorfor burde Leaf koste 200 000? Den koster det folk er villige til å betale. Folk prioriterer forskjellig når det gjelder valg av bil og da kan det hende at en Leaf er et godt kjøp for noen og et dårlig kjøp for andre. Hvis du føler at en stasjonsvogn med god plass er høyt på prioriteringslisten så er åpenbart Leafen et dårlig valg. For at det skal være aktuelt for deg med en Leaf så må prisen ned til 200k, noe den ikke er. For en annen person som ikke er opptatt av å ha mye plass og som kjører gjennom masse bomringer er Leaf et bedre valg, selv med den prisen bilen har idag. El-bil er relativt ny teknologi og det pleier å koste litt å være tidlig ute. Hadde det ikke vært for fordelene disse bilene drar avgiftsmessig så hadde det neppe vært så mange som hadde handlet el-bil her i landet. Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Folk kjøper jo Leaf i hopetall, og ergo er den ikke overpriset, men fortjenesten er sikkert god. Lenke til kommentar
hean Skrevet 17. november 2014 Forfatter Del Skrevet 17. november 2014 Hvorfor burde Leaf koste 200 000? Den koster det folk er villige til å betale. Folk prioriterer forskjellig når det gjelder valg av bil og da kan det hende at en Leaf er et godt kjøp for noen og et dårlig kjøp for andre. Hvis du føler at en stasjonsvogn med god plass er høyt på prioriteringslisten så er åpenbart Leafen et dårlig valg. For at det skal være aktuelt for deg med en Leaf så må prisen ned til 200k, noe den ikke er. For en annen person som ikke er opptatt av å ha mye plass og som kjører gjennom masse bomringer er Leaf et bedre valg, selv med den prisen bilen har idag. El-bil er relativt ny teknologi og det pleier å koste litt å være tidlig ute. Hadde det ikke vært for fordelene disse bilene drar avgiftsmessig så hadde det neppe vært så mange som hadde handlet el-bil her i landet. Er Elbil ny teknologi? Er vel eldgammel teknologi brukt på en ny måte... jeg skjønner hva du vil frm til men måten du skriver på så skjønte du ikke hva jeg ville frem til. Kan spørre på en annen måte... er det mye større avanse på Elbil enn på fossilbiler? Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 (endret) Er Elbil ny teknologi? Er vel eldgammel teknologi brukt på en ny måte... jeg skjønner hva du vil frm til men måten du skriver på så skjønte du ikke hva jeg ville frem til. Kan spørre på en annen måte... er det mye større avanse på Elbil enn på fossilbiler? Det vil jeg tro at det er stooor forskjell på fra merke til merke (og modell til modell), og om en bil akkurat er lansert eller ikke, for å få flere nye modeller synlig på veiene. Her kan muligens også hvor fortjeneste en forhandler beregner pr solgte bil også ha en del å si. Enkelte forhandlere kjøper jo bilene av importørene, og har da litt større marginer på hva de vil tjene pr.bil. Slik har noen av de bilforhandlerene jeg har snakket med lagt dette frem. Men om det stemmer med hvordan "markedet" virker ellers rundt om i landet vet jeg ikke, her kan kanskje transportkostnader også spille en viss rolle for prisene på nye biler? Endret 17. november 2014 av fotonisse Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Jeg skjønte hva du mente i første omgang. Teknologien i seg selv er ikke ny nei, men måten det blir satt sammen på var det jeg siktet til. Avansen blir det vanskelig å si noe på fra min side, men forhandlerne går nok neppe i minus på å selge elbiler. Jeg vil tro at prisen er noe ekstra drevet opp ettersom mange som kjøper elbil kan spare betydelige summer (eller tror at avgiftsfritak og fordeler vedvarer lenge nok til at de vil spare det inn) slik at prisen allikevel blir attraktiv sammenlignet med fossilbiler. Det reflekterer seg forsåvidt i det relativt høye salget av elbiler man har per idag. Om de økonomiske fordelene som noen opplever med elbil idag blir borte så vil nok forhandlere måtte kutte på sin fortjeneste og allikevel innstille seg på lavere salgstall. Så lenge det er høy etterspørsel så kan man drive prisene høyere opp. Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 tja, i følge denne artikkelen kan de nok ha litt å gå på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå