Gå til innhold

Apple TV på gammel TV uten HDMI..?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte Apple TV til fattern forleden - jeg visste at han ikke hadde en veldig ny TV, men antok (feil!) at siden det var en flatskjerm så hadde den sikkert minst én HDMI-inngang.

Det har den ikke...

Han har parabol og en gammel Canal Digital-dekoder, den også uten HDMI inn/ut, koblet til TV-en med (grøss...) Scart.

Han ble veldig glad for Apple TV-en, men den står da ubrukt ved siden av TV-en.

Han har sagt det kanskje er på tide å få seg nyere TV, men kjenner jeg ham rett så kan det ta måneder før han får somlet seg til å kjøpe noe.

Så da er spørsmålet: finnes det noen løsning for å koble ATV til en TV som ikke har HDMI?

Finnes det f. eks. noe dingsegreier enten fra norske butikker eller fra aliexpress, dx, etc. som kan ta HDMI inn og konvertere/analogisere og spytte ut RGB eller Scart eller noe slikt?

Mvh

Christopher

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, er ikke så god på de (gamle) betegnelsene, men umiddelbart hadde jeg trodd den boksen kunne gjøre susen..? F. eks. med en RGB->Scart-kabel og så noe ekstra for lyden?
Jeg skal se om jeg klarer å rote fram navnet på TV-en (Sharp ett eller annet) så bør det være mulig å se nøyaktig hva den kan svelge av innsignaler...

Lenke til kommentar

Er det en god gammeldags CRT-skjerm (billedrørsskjerm) så er det stort sett composite og RGB det går i. Noen har også s-video. Hvis de har to scart-kontakter er det ofte én som støtter s-video og én som støtter RGB.

Tilfelle du lurer så er kvaliteten på signalene stigende fra composite, s-video, component og RGB.

Lenke til kommentar

Det er faktisk flatskjerm, men altså uten en eneste HDMI-inngang.

Bildekvalitet er underordnet i denne omgang, men greit med en oversikt likevel så takk! :-)

Nå er det bare om å gjøre å få bilde og lyd fra ATV inn på TV-en, så blir det heller å kjøre direkte HDMI når han en gang får somlet seg til å kjøpe ny TV (da blir det helt sikkert full HD, jeg skal hjelpe ham litt på veien der...)

Lenke til kommentar

Driver fortsatt med å få klarhet i nøyaktig hvilken TV det er, jeg skrev vel Sharp lenger opp men det er en Philips anno 2005 eller slikt.

Om det er den jeg tror det er så virker det som at den har DVI inn (pluss lyd inn), i henhold til denne illustrasjonen fra manualen:

post-107594-0-13503700-1416309300_thumb.jpg

Da er vel det enkleste å konvertere fra HDMI til DVI, er ikke DVI basically HDMI uten lyd? Og så få lyden separat via DVI Audio in-kontakten.

Avventer bekreftelse fra my old man når han har fått lest av produktbetegnelsen bakpå TV-en...

Lenke til kommentar

Da bekreftet han at det er snakk om en Philips 32PF3320/10 og det er den jeg tok utgangspunkt i da jeg fant brukermanualen, så da stemmer illustrasjonen over.

HDMI->DVI+lyd burde vel ikke være så vanskelig, da er det jo digitalt hele veien (bortsett fra lyden, eller er den også digital..?)

Lenke til kommentar

Virker fra denne illustrasjonen fra bruksanvisningen til TV-en at det er analog lyd:

post-107594-0-77041000-1416323447_thumb.jpg

Så da hadde det jo vært en smal sak om bare Apple TV-en hadde en analog lydutgang, men det virker det ikke som den har ut i fra brukerhåndboka...

post-107594-0-14403900-1416323458_thumb.jpg

Så da må jeg vel finne en eller annen form for kabel som splitter HDMI ut i DVI for bilde og 3.5mm for (analog) lyd - om denslags finnes..? Noen som vet?

Lenke til kommentar

Virker fra denne illustrasjonen fra bruksanvisningen til TV-en at det er analog lyd:

attachicon.gifatv-tv.jpg

Så da hadde det jo vært en smal sak om bare Apple TV-en hadde en analog lydutgang, men det virker det ikke som den har ut i fra brukerhåndboka...

attachicon.gifmanuals.info.apple.com MANUALS 1000 MA1607 en_US apple_tv_3rd_gen_setup.pdf.jpg

Så da må jeg vel finne en eller annen form for kabel som splitter HDMI ut i DVI for bilde og 3.5mm for (analog) lyd - om denslags finnes..? Noen som vet?

Det enkleste er vel en DAC som gjør om optisk digitallyd til analogt signal. Optisk kabel følge med, så da trengs det kun en standard 2xRCA til minijack i tillegg til HDMI-kabel til DVI.

Men en ny TV er den beste løsningen på alle måter bortsett fra prislappen der og da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...