Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

I barnehagen vi bruker sover de minste barna i et vognskur. Dette vognskuret bærer tydelig preg av fukt. Dette har vi selv fått merke med begge barna. Vognene de har sovet fikk mugg i seg i tillegg til at begge barna utviklet astma. Dette er løst for vår del, men det er fortsatt mange barn som sover der. Bør jeg fortsette denne kampen for andres barn sin del, eller bør jeg la det ligge og overlate kampen til de andre foreldrene?

At begge barna utviklet astma kan ligge i genene, men jeg reagerte på at begge barna kun var syk når de var i barnehagen. Når vi foreldre begynte å prate om dette oss i mellom var det flere som nevnte at de hadde fått mugg i vognene og hadde barn med astma symptomer når de gikk i barnehagen. Alt dette hadde altså en fellesnevner.

Dette gikk kraftig ut over helsen til barna våre og vi valgte å holde barna hjemme når de fikk forkjølelses og astme symptomer. De trengte ikke å være hjemme lenge før de ble frisk igjen, men dette skjedde så ofte at det ble veldig mye fravær.

Alt dette fraværet endte med at barnehagen meldte oss til barnevernet som opprettet sak på oss. Vi tok dette opp med barneværnet også som avfeide uttalelsene til barnehagen og avsluttet saken etter et par hjemmebesøk.

Etter flere runder med foreldrene og lite villighet til å gå videre med saken valgte jeg selv å gjøre noe med det. Barnehagen ble varslet flere ganger mens alt dette stod på, men ingenting skjedde. Til slutt sendte jeg et brev til ledelsen i barnehage kjeden og gjorde det klart for dem at kommunelegen ville bli kontaktet innen 14 dager dersom det ikke ble gjort noe

På den 13. dagen ringte de fra barnehagen og tilbød våre barn å sove inne med de store barna. Dette takket vi selvsagt ja til. I samme samtale fikk vi en sur beskjed om at dette skulle vært tatt direkte med barnehagen. Jeg sa at dette var blitt gjort gjentatte ganger over det siste året uten at noe var skjedd. Da fikk bestyreren en hissig tone og sa at prosessen med skuret var i gang allerede fra første gang jeg kontaktet dem og at det hadde vært folk og sett på det allerede i dag (!?). Hun fortalte at de ikke hadde funnet noe mugg, men at de hadde borret noen ekstra luftehull for sikkerhetens skyld.

Nå er dette to år siden og skuret står som det er. Vi har fortsatt ett barn i barnehagen, men hun sover ikke der lenger. Ungene har aldri vært så friske og fine som etter de sluttet å oppholde seg i det skuret.

Samvittigheten min ovenfor de andre barna er fortsatt til stede og etter jeg igjen nå har fått høre fra flere foreldre at de opplever mugg og/eller astma har jeg veldig lyst å ta opp igjen saken. Burde jeg gjøre det, eller la problemet ligge til foreldrene som sliter med det nå?

Vi er allerede veldig mislikt i barnehagen fra ledelsen fordi vi har forsøkt å sette foten ned og det kan umulig skade trampe den foten enda hardere ned i bakken. Det er tross alt barns helse vi snakker om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig skal barna ha det trygt i barnehagen. Har desverre vært vitne til at det foregår mye rart i barnehager som ikke tåler dagens lys, og det du tar opp er enda en bekreftelse. Spesielt når man tar opp alvorlige ting på en saklig måte og møter veggen uten å måtte ty til sanksjoner. Da er det helt på sin plass å involvere tilsynsmyndigheter uansett hvor sur den ansvarlige måtte bli. Hvis de ikke tar nødvendige grep som sikrer barnas helse burde vedkommende heller ikke få forvalte en så viktig jobb.

Jeg synes det du har gjort er helt på det tørre, og at skuret burde gås igjennom av fagfolk og utbedres slik at det er forsvarlig for folk å oppholde seg der. Det er helt utrolig at inneklima ikke prioriteres i barnehager og skoler.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal barna ha det trygt i barnehagen. Har desverre vært vitne til at det foregår mye rart i barnehager som ikke tåler dagens lys, og det du tar opp er enda en bekreftelse. Spesielt når man tar opp alvorlige ting på en saklig måte og møter veggen uten å måtte ty til sanksjoner. Da er det helt på sin plass å involvere tilsynsmyndigheter uansett hvor sur den ansvarlige måtte bli. Hvis de ikke tar nødvendige grep som sikrer barnas helse burde vedkommende heller ikke få forvalte en så viktig jobb.

Jeg synes det du har gjort er helt på det tørre, og at skuret burde gås igjennom av fagfolk og utbedres slik at det er forsvarlig for folk å oppholde seg der. Det er helt utrolig at inneklima ikke prioriteres i barnehager og skoler.

Noe må gjøres det er helt klart, men er kommunelegen rette instans å gå etter? Finnes det noe sted å varsle om dette anonymt? Jeg er ikke så veldig fristet å involvere meg i et prosjekt som kan ta mye tid og krefter.

Endret av KunSakligeTilbakemeldinger
Lenke til kommentar

Noe må gjøres det er helt klart, men er kommunelegen rette instans å gå etter? Finnes det noe sted å varsle om dette anonymt? Jeg er ikke så veldig fristet å involvere meg i et prosjekt som kan ta mye tid og krefter.

Kan du politianmelde barnehagen? Jeg synes det er veldig alvorlig når dette kan gå så utover barns helse. Astma er en alvorlig sykdom. Dette er selvsagt ikke greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du googler

barnehage miljø

får du opp en god del stoff som omhandler HMS og ansvarsforhold. Synes aboslutt du burde gå videre med dette selv om dine egne barn er sikret, for det er langt fra sikkert at andre foreldre er like velinformert over barnas problemer som du er. Du har avdekket en alvorlig HMS-sak som det bør tas tak i på en forsvarlig måte. Det å bore noen hull virker som en svært lite gjennomtenkt løsning.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det fremgår av barnehagelova: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64?q=barnehagelova hva som er barnehagens ansvar. Siden du nevner "barnehage kjeden", antar jeg at det dreier seg om en privat barnehage. Det fremgår av nevnte lov §§ 8 og 16, at det er kommunen som har tilsynsansvaret.

Således skal/skulle klagen ha blitt sendt til kommunen, ikke barnehagen.

Dersom nå kommunen ikke hadde respondert innen 4 uker, ville det ha vært Fylkesmannen som er neste klageinstans jamfør § 9.

Siden du selv ikke har noe å klage på i denne sammenhengen, er du etter forvaltningsloven ikke "part" i saken. Du har derfor ingen klagerett. Det kan ikke klages anonymt. Men du kan gi andre foreldre veiledning. I tillegg til dette, har både barnehagen og kommunen en egen plikt til å veilede dersom man ønsker å klage jamfør forvaltningsloven § 11 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3

Derimot kan man skrive anonymt brev til Fylkesmannen, men man har da selvsagt ingen juridiske rettigheter. Anta at Fylkesmannen allerede har barnehagen i søkelyset? Da kan et brev være dråpen...

Du bør holde dine erfaringer med barnevernet unna din fortelling fordi folk flest, også offentlig ansatte, vil kunne tenke at du har hevnmotiv etter at barnehagen meldte dere til barnevernet. I tillegg har det ikke med saken å gjøre i det hele tatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Samvittigheten min ovenfor de andre barna er fortsatt til stede og etter jeg igjen nå har fått høre fra flere foreldre at de opplever mugg og/eller astma har jeg veldig lyst å ta opp igjen saken. Burde jeg gjøre det, eller la problemet ligge til foreldrene som sliter med det nå?

Vi er allerede veldig mislikt i barnehagen fra ledelsen fordi vi har forsøkt å sette foten ned og det kan umulig skade trampe den foten enda hardere ned i bakken. Det er tross alt barns helse vi snakker om.

La de få ha ansvaret selv, er mitt forslag.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

La de få ha ansvaret selv, er mitt forslag.

Absolutt ikke la noen få sove i mugg, har gjort det selv og det kommer bare jævelskap ut av det, vet ikke heller ikke hvilke langtidskonsekvenser det kan ha hatt! Mitt forslag er å sende et personlig brev til fylkesmannen hvor du forklarer situasjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg for min del synes folk får få såpass respekt, slik at de kan rydde opp selv

alt for mange som skal styre og stelle etter min mening, altså rent generelt

Lenke til kommentar

Det fremgår av barnehagelova: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64?q=barnehagelova hva som er barnehagens ansvar. Siden du nevner "barnehage kjeden", antar jeg at det dreier seg om en privat barnehage. Det fremgår av nevnte lov §§ 8 og 16, at det er kommunen som har tilsynsansvaret.

Dersom nå kommunen ikke hadde respondert innen 4 uker, ville det ha vært Fylkesmannen som er neste klageinstans jamfør § 9.

Siden du selv ikke har noe å klage på i denne sammenhengen, er du etter forvaltningsloven ikke "part" i saken. Du har derfor ingen klagerett. Det kan ikke klages anonymt. Men du kan gi andre foreldre veiledning. I tillegg til dette, har både barnehagen og kommunen en egen plikt til å veilede dersom man ønsker å klage jamfør forvaltningsloven § 11 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3

Derimot kan man skrive anonymt brev til Fylkesmannen, men man har da selvsagt ingen juridiske rettigheter. Anta at Fylkesmannen allerede har barnehagen i søkelyset? Da kan et brev være dråpen...

Du bør holde dine erfaringer med barnevernet unna din fortelling fordi folk flest, også offentlig ansatte, vil kunne tenke at du har hevnmotiv etter at barnehagen meldte dere til barnevernet. I tillegg har det ikke med saken å gjøre i det hele tatt.

Flott innlegg. Sidan trådstartar ikkje er part i saka så ville nok eg har prøvd å påvirke andre foreldre med barn som har dette problemet å fått laga ein skikkeleg klage og sendt til kommunen, og evt fylkesmannen. Men tenker at kanskje plagene til barna burde ha vore dokumentert av lege for å legge meir trykk på det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg for min del synes folk får få såpass respekt, slik at de kan rydde opp selv

alt for mange som skal styre og stelle etter min mening, altså rent generelt

Du vet at mange ikke er klar over farene ved mugg og fuktskade? Hvis alle hadde visst det var like farlig som røyk hadde jo dette vært gjort noe med for lengst.

Lenke til kommentar

Er helt utrolig at de lar små barn sove i slike tilstander. Hadde mine barn gått der så hadde jeg i alle fall sagt fra. Synes det er ganske sprøtt at barnehagen ikke gjør noe når dere går til dem og sier fra også. De burde forte seg å bytte ut det skuret + ha andre løsninger for barna frem til det har skjedd.

Hva med foreldreutvalget? Ingen der som vil ta dette videre?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for nyttig info. Barnevernet ble blandet inn pga. av denne saken så det har strengt talt noe med saken å gjøre, men som melder vil jeg selvsagt ikke ta det med da det ikke har noe i en slik melding å gjøre.

Er helt utrolig at de lar små barn sove i slike tilstander. Hadde mine barn gått der så hadde jeg i alle fall sagt fra. Synes det er ganske sprøtt at barnehagen ikke gjør noe når dere går til dem og sier fra også. De burde forte seg å bytte ut det skuret + ha andre løsninger for barna frem til det har skjedd.

Hva med foreldreutvalget? Ingen der som vil ta dette videre?

Foreldreutvalget ble informert flere ganger når dette stod på. Men nå er det nytt utvalg. Det beste er nok å starte der.

Edit: dobbeltpost

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

det hadde vært folk og sett på det allerede i dag (!?). Hun fortalte at de ikke hadde funnet noe mugg, men at de hadde borret noen ekstra luftehull for sikkerhetens skyld.

Dem har sjekket skuret, du tok feil. Hvorfor er du fremdeles vanskelig å ha med å gjøre? Er du en sånn hysterisk moderne forelder som hyler hver gang barnet ditt får et skrubbsår?

Jeg er overhodet ikke overrassket over at barnevernet er inn i bildet, barn blir syke i barnehagen, det er helt normalt, at dere er hyperhysteriske hypokondere og UNNLATER deres barn å få sosial kontakt med andre barn i oppveksten er EKSTREMT urovekkende.

Barnehagen vet bedre enn dere hva som er farlig for barnet deres. Dere vet ingenting. Dem vet alt. Tro på det, stol på det og send ungene i barnehagen.

Dagens foreldre altså... syr puter under armene på ungene sine, svake barn som aldri har fått vokse opp.... blir ikke særlig egnet til å takle motgang disse barna nei. Ikke noe særlig godt immunforsvar heller.... huff

Foreslår at du poster dette på mammaforum og nybaktmamma og kvinneguiden isteden for TS, men det har du sikkert allerede gjort...... og høster støtte fra likesinnede hysteriske foreldre.

Barnehager er EKSTREMT godt kontrollert og regulert, dem har kontroller flere ganger i året, dem vurderes konstant, dem har svært strenge grenser for alt som heter sykdom til leking og sikkerhet i og rundt barnehagen vurderes flere ganger i året av uavhengige eksperter. Det gjøres målinger og tas prøver. Spiller ingen rolle hvilken barnehage ungene dine er i TS, du vil være misfornøyd uansett....

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Tviler på du hadde sagt de tingene der om du hadde vært syk av mugg selv. Trene immunforsvaret er tabloid så det holder i denne sammenheng. Det barnehagen har vist er at de forstår problemet ved å fjerne hans barn fra situasjonen mens de lar andre barn bruke skuret etter en tullete fiks som kanskje lufter ut litt men som sannsynligvis øker luftfuktigheten og forverrer problemet over tid.

Poenget ditt med overbeskyttelse er reelt nok det, men i forhold til alvorlige muggproblemer og HMS blir det å strekke strikken vel langt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dem har sjekket skuret, du tok feil. Hvorfor er du fremdeles vanskelig å ha med å gjøre? Er du en sånn hysterisk moderne forelder som hyler hver gang barnet ditt får et skrubbsår?

Barnehagen vet bedre enn dere hva som er farlig for barnet deres. Dere vet ingenting. Dem vet alt. Tro på det, stol på det og send ungene i barnehagen.

Skjønner at du har et hår i rompen når det gjelder overbeskyttende foreldre, men jeg tror til og med du skjønner forskjellen på skrubbsår og noe som kan utvikle seg til en permanent lungesykdom. Jeg er veldig for at barn går på trynet, brenner seg på komfyrer og spiser sand fra sandkassen/doen til alle nabokattene, men å se på at ungene dine ender opp med livsvarig nedsatt lungekapasitet fordi man ikke sier ifra.. det skurrer litt.

Etter å ha jobbet i en privat barnehage, kan jeg også avkrefte at "barnehagen vet best". Det er nok av steder som driver barnehage som en profitabel bedrift. Ikke alle, for all del, men du skal ikke tro at alle nødvendigvis har barnas beste som førsteprioritet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner at du har et hår i rompen når det gjelder overbeskyttende foreldre, men jeg tror til og med du skjønner forskjellen på skrubbsår og noe som kan utvikle seg til en permanent lungesykdom. Jeg er veldig for at barn går på trynet, brenner seg på komfyrer og spiser sand fra sandkassen/doen til alle nabokattene, men å se på at ungene dine ender opp med livsvarig nedsatt lungekapasitet fordi man ikke sier ifra.. det skurrer litt.

Etter å ha jobbet i en privat barnehage, kan jeg også avkrefte at "barnehagen vet best". Det er nok av steder som driver barnehage som en profitabel bedrift. Ikke alle, for all del, men du skal ikke tro at alle nødvendigvis har barnas beste som førsteprioritet.

Dem har sjekket skuret. Dette som er problemet med folk som er hysteriske, spiller ingen rolle om man så slenger en sintef-rapport på skuret i fjeset på dem. Likevel tror dem det er farlig der.

Det at TS ikke har bedt om spesifikasjon på hvem som sjekket det og hvordan det ble sjekket vitner om at "det spiller ingen rolle hvordan det er undersøkt, skuret er farlig"-holdning....

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

det hadde vært folk og sett på det allerede i dag (!?). Hun fortalte at de ikke hadde funnet noe mugg, men at de hadde borret noen ekstra luftehull for sikkerhetens skyld.

Du kødder nå? Herregud, har du prøvd å sove i et sted med fukt og mugg? Man blir syk, og det har i dette tilfellet vært utfallet flere ganger. Hvem er du som vet hvem som er hysterisk eller ikke? For at alt jeg vet så hater jeg alle besserwissere på forum som gjemmer seg back morsomme bilder og høy postcount.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...