Gå til innhold

GamingPC til 10-åring

Anbefalte innlegg

Heisann!

Vurderer PC til minstemann til jul.

Den vil prinært bli brukt til Minecraft og liknende (enn så lenge) og lurer på hvilke anbefalinger og erfaringer folk har.

Har helst ikke lyst til å gå for noe dårligere enn i5, men ser at prisen fort drar seg opp pga dette.

Tanken er jo at han skal kunne ha den i noen år ved hjelp av oppgraderinger.

Budsjettet er mellom 6000-8000 tenker jeg.

Og så er det spøramålet om selvbygg eller ferdig bygget....

På forhånd takk for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har laget en kjapp liste. Den kommer på over 9000 på den billigeste butikk som har alle delene.

Dette er gitt at du monterer selv.

Ville selv ha valgt GTX970 fremfor 750Ti, men da blir prisen over 10.000

Du kan selvsagt velge et billigere hovedkort og prosessor for å spare litt mer penger, men det er ikke mye å hente.

Lenke til kommentar

Har laget en kjapp liste. Den kommer på over 9000 på den billigeste butikk som har alle delene.

Dette er gitt at du monterer selv.

Ville selv ha valgt GTX970 fremfor 750Ti, men da blir prisen over 10.000

Du kan selvsagt velge et billigere hovedkort og prosessor for å spare litt mer penger, men det er ikke mye å hente.

Det var noe sånn jeg tenkte, men 9000,- er litt drøyt til en 10-åring....

Er det noe å spare på å gå for i3?

HAr og sett litt på denne: http://www.multicom.no/Multicom-Tyrion-i520-Gaming-PC-Intel-Core-i5-4690e-8GBe-240GB-SSD-2TBe-GeForce-GTX-750tie-600We-Uten-operativsystem/cat-p/c100583/p10629779

Kommentarer til det?

Endret av Monkeycat
Lenke til kommentar

En i3 kan du alltids velge, men du ofrer en del kraft for det.

Maskinen du velger der er vel en kurrant maskin, men OS må kjøpes.

Hvilke komponenter som er brukt er heller ikke navngitt, så kvaliteten på komponentene er vanskelig å finne ut av uten å sende dem en epost eller ringe.

Lenke til kommentar

Listen ser grei ut den.

Ville nok ha slengt på en CM 212 uansett.

CM V450S er også mer enn god nok og er et bedre valg enn G550, og prisforskjellen er ikke alverdens.

Eller så kan han sløyfe kjøleren og velge bedre PSU i første omgang og legge på en bedre kjøler senere om dette blir et problem.

Lenke til kommentar

Slenger meg på forslaget om i3 ja, det vil yte fint og dette er jo snakk om til en 10 åring.

For å få dette så rimelig som mulig så må man nok velge litt fra "bunnen", men ytelsen vil være der (ofrer jo noe kvalitet med sånn må det bli)

http://www.prisjakt.no/list.php?l=131087&view=m

Basert det på i3, B85 brikkesett, GTX 970 og et billig mATX kabinett /m 1 ekstra vifte utenom.

Eksl. OS og CPU kjøler (...det er en i3...) ca. 6600 NOK (totalen vil bli høyere pga frakt, valg av nettbutikk osv)

Tror det er lurt med radialvifte på skjermkortet i et slikt bygg pga lav luftflow.

Lenke til kommentar

Litt OT:

Jeg ville kanskje vurdert bærbar (evt. brukt) til en 10åring. Han (hun?) trenger å være sosial, og denne alderen er det viktig. Barnet kan ta med laptopen til venner. Jeg hadde en venn når jeg var på den alderen som bare hadde stasjonær en stund, og det var ikke alltid han som besøkte andre for å si det sånn. Han ble ofte litt utelatt hvis han (først) var på besøk med noen, som var kjedelig for han.

...men på den andre siden er det ikke bra å ta med dataen overalt heller. Når han vennen jeg snakket om først kom seg ut døra, så holdt han ikke på med PC (dette var før smarttelefoner). Det er greit å skille mellom hjemme på PCen og ute blant andre.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Slenger meg på forslaget om i3 ja, det vil yte fint og dette er jo snakk om til en 10 åring.

For å få dette så rimelig som mulig så må man nok velge litt fra "bunnen", men ytelsen vil være der (ofrer jo noe kvalitet med sånn må det bli)

Basert det på i3, B85 brikkesett, GTX 970 og et billig mATX kabinett /m 1 ekstra vifte utenom.

Eksl. OS og CPU kjøler (...det er en i3...) ca. 6600 NOK (totalen vil bli høyere pga frakt, valg av nettbutikk osv)

Tror det er lurt med radialvifte på skjermkortet i et slikt bygg pga lav luftflow.

Denne likte jeg.

Tenker det kan være greit på flere måter om han kan og bør oppgradere etter hvert.

Husker det var stas å spare opp penger til en oppgradering, flekke opp kabinettet og sette i den nye prosessoren, skjermkortet eller hva det nå måtte være :-)

Muligens legge litt mer penger i hovedkortet da det antakeligvis blir det komponentet som skal brukes lengst?

Endret av Monkeycat
Lenke til kommentar

Litt OT:

Jeg ville kanskje vurdert bærbar (evt. brukt) til en 10åring. Han (hun?) trenger å være sosial, og denne alderen er det viktig. Barnet kan ta med laptopen til venner. Jeg hadde en venn når jeg var på den alderen som bare hadde stasjonær en stund, og det var ikke alltid han som besøkte andre for å si det sånn. Han ble ofte litt utelatt hvis han (først) var på besøk med noen, som var kjedelig for han.

...men på den andre siden er det ikke bra å ta med dataen overalt heller. Når han vennen jeg snakket om først kom seg ut døra, så holdt han ikke på med PC (dette var før smarttelefoner). Det er greit å skille mellom hjemme på PCen og ute blant andre.

Jeg satt akkurat og tenkte på det samme, men mest i forhold til skolearbeid osv, da han er veldig sosial av seg.....når den PCen.

Tror også jeg må revurdere plasseringen og heller sette den i kjellerstua i steden for på rommet hans.

Når det gjelder desktop vs laptop så er det hans eget ønske med desktop, siden han forstår fordelene med desktopen og ikke har noen interesse av å ta den med seg noen plass. Laptop har han forresten, men han foretrekker desktoppen min :-)

Lenke til kommentar

Denne likte jeg.

Tenker det kan være greit på flere måter om han kan og bør oppgradere etter hvert.

Husker det var stas å spare opp penger til en oppgradering, flekke opp kabinettet og sette i den nye prosessoren, skjermkortet eller hva det nå måtte være :-)

Muligens legge litt mer penger i hovedkortet da det antakeligvis blir det komponentet som skal brukes lengst?

Nja ... Kanskje hvis man trenger flere SATA eller vil ha USB3 i front, så kan du ta en litt mer "delux" utgave. Tror kanskje jeg ville brukt litt ekstra på kabinett først, da det jeg har satt opp er sykt rimelig og helt basic. Et godt kabinett har man lengst av alt, før PSU.

Neste oppgradering måtte blitt en noe bedre/større SSD, Crucial MX100 (120/250 GB). Deretter HK/CPU (f.eks Z97 + ulåst prosessor)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg synes også denne virker som et godt kjøp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...