LMH1 Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Solcelleanlegg på hytta: montering, vedlikehold og tipsLeste litt gjennom her, så jeg lurer på er det lønnsomt hvis man vurder å bygge ny bolig, å bruke 12 volt panel som belysning og til ting som ikke krever mere strøm? Posive med det man slipper å være elektrikker for å kunne legge kabeler under 50 volt selv. Dermed kan man spare litt penger. Problemer blir enten ved bruk av solsellepanel eller transformator, så blir spørsmålet om det er lønnsomt med tanke på strømmen er så billig. Så god mulig med mindre man ikke får strøm i sin nye bolig er dette lite lønnsomt. I prinsippet kunne man brukt USB ser ut som det kommer flere og flere LED lys fra kina, men tviler på man ennå får nok lys som man kan tilsvare 40 watt glødepære men tror 25 watt er mere nøyaktig. I prinsippet kan man ha Smarthus løsning som kan dimme LED og belysning gjennom usb eller en pc. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Man slipper ikke elektriker.. PGA totalt effekten.. Og nei.. Det lønner seg ikke.. Trenger tykke kabler for å unngå for mye tap. 12 v solcellesystem er totalt ulogisk og ulønnsomt i dag, pga store strømmer og tap. Solceller i gruppe bør seriekobles, gjerne opp i 300-400v, og brukes med MPPT regulator/inverter. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 (endret) Altså, nå vet jeg ikke helt hva du ser for deg, men så klart, det er fullt mulig å få ordnet seg et mindre hus (f.eks hytte) som kun bruker 12V-system. Har vært borti det selv, da du ikke trenger de helt store solcellepanelene om du bare skal lade opp en batteribank over lang tid (mens du er borte fra hytta), og strømbruken er ganske lav. Om det viser seg at du trenger høyere spenning og effekt, så kan du jo bare seriekoble panelene i 48V-moduler, og så f.eks ha en DC/DC konverter som senker spenningen ned til 48V (eller bare bruke dette som vanlig spenningsnivå i huset/hytta). Med riktig planlegging, så trenger det ikke være mange meterene før energien går i batteriene. Og selv om det er vanligere å koble opp flere i serie for flere hundre volt, så er det ikke SÅ problematisk, selv med større solcellepanel-banker. F.eks så koster det deg 2700kr for 18m med i 35mm^2 på biltema. Med denne så klarer du nok fint over 150A, 7,2KW med strøm, gitt at du har lov å kunne overføre så store mengder effekt (er det en begrensning her?). Det er på ingen måte det mest effektive eller billigste måten å overføre strøm på, men det blir på middels og små anlegg billigere enn å få inn en elektriker ja. Og så får du jo ikke noe nytte for overskuddsenergien. Men akkurat den diskusjonen rundt solcelle er jo et helt kapittel i seg selv, og i Norge er det kanskje ikke akkurat noen sikker kilde for strøm. Så generelt sett, på DC-anlegg så snakker vi ikke om de store strømtrekkene her, og det å bruke enheter som trekker MYE strøm er uaktuelt. F.eks Varmepumpe/ovner/komfyr og kraftige lamper. Ja, man bør også investere i en strømsvak PC/laptop, og vurdere gassdrevet kjøleskap/fryser. Kombiner dette med den allerede ganske populære gassovnen, og god gammeldags peis som opptenning. I verste fall, en bitteliten DC-varmepumpe (om det finnes?) som unngår at det blir ALT for kaldt, og som f.eks kan stå like ved batteribanken for minst mulige tap. Belysning så er det selvsagt noen effektive LED-pærer det går i (12V halogen er nok uaktuelt pga strømtrekket), og kan f.eks seriekobles (opp til fire stykk @48V) for å effektivisere det hele. Denne løsningen funker helt fint i praksis til sommerhus/hytte, men spesielt på varmesiden, så kan det raskt bli litt kjedelig å basere seg kun på peis. Å ha et bensindrevet aggregat har vist seg å være greit å ha som backupløsning i nød. MEN, snakker vi skikkelig sparehus (vet ikke hvor aktuelt det da er å bruke gass til komfyr/kjølskap ? ), så kan denne problematikken f.eks løses med fjernvarme, eller annen fyring som fortsatt måtte være lov å ha. Alternativt så kan du ha et dobbelt system, hvor du setter opp noen ytterst få kurser, et lite sikringskap og får elektriker til å installere det mest essensielle her. F.eks en kurs til komfyr, og en til kjøleskap, og AC/DC-inverter (for lys) og varmepumpe. Og så gjør du resten derifra. Du kutter ikke ut elektrikerregninga helt, men minsker dette til det helt minimale. Endret 17. november 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Det er vel så vidt eg vet ingen økonomiske eller praktiske fordeler med å ha 12V likestrøm i huset kontra 230V vekselstrøm. I så tilfelle ville nok ganske mange andre også ha gjort dette. Det er derimot noen fordeler mtp reservestrøm i tilfelle strømbrudd - og spesielt langvarig strømbrudd. Om man kan ha en batteribank stående som enten er ladet fra 230v når det er strøm der eller via solceller så kan man bruke denne batteribanken til å drive mindre apparater når det er krise. For eks lading av mobiler/tablets, drift av alarmer, internett router/wlan, kameraer, radioer og kanskje enkel belysning. Fordel da om at dette planlegges noe tidlig slik at man får sentralisert dette og korte kabelstrekk mtp effekttap. Eg har ett 12v batteri som blir konstant vedlikeholdsladet fra 230v kontakten, og dersom strømmen der går har eg drift på internett router, overvåkingskamera og lading til mobiler i ett par dager. Minst. I tillegg kan eg lade batteriet enten via solceller eller via ett strømaggregat. Fungerer veldig bra. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. november 2014 Forfatter Del Skrevet 17. november 2014 (endret) Så det er ikke slik om man har egen 230 volt VC til 12 volt omformer i sikringskapet så kan man spare mere strøm fordi da blir prosessen kun brukt 1 gang, og da sparer man veldig mye plass for omformere. Siden man regner vel med en omformer gir ca 1-3% strømtap per enhet. Tyngere ting som pcer, varmeovn etc konfyr slipper man vel ikke unna 230V vekselstrøm. Synd at det ikke finnes 5 volt, da flere LED pærer, og muligens switcher, rutere kan i noen tilfeller klare seg med så lite. Og man har vel bare (0.5–0.9 A) 1 Mili amper på USB. USB 3.1 ser vel bedre ut men muligens ikke nok å erstatte 12 volt anlegg. Vet noen om dimbare LED er farlig som 12 volt nett? Vil det lett overbelaste strømnettet i så fall? F.eks: SOLAR LED LIGHTING 12V DC DIMMER Er det trygt for selv ikke elektrikkere å installere? Endret 17. november 2014 av LMH1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Hvorfor sier du at det ikke finnes 5v? For det gjør det 2 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 (endret) Så det er ikke slik om man har egen 230 volt VC til 12 volt omformer i sikringskapet så kan man spare mere strøm fordi da blir prosessen kun brukt 1 gang, og da sparer man veldig mye plass for omformere. Siden man regner vel med en omformer gir ca 1-3% strømtap per enhet. ? Det transformeres da fortsatt like mange ganger. Det er ikke noe transformering i sikringsskapet akkurat. Om du har en omformer i hver LED, eller en felles omformer så vil det ikke være store forskjeller i effektivitet om gjort riktig. Jo større omformer som tar flere ting vil ofte kunne være mer påkostet og noe mer effektiv (vi snakker noen små forskjeller her), men vil til gjengjeld tape dette, og vell så det på overføringsavstanden. Vet noen om dimbare LED er farlig som 12 volt nett? Vil det lett overbelaste strømnettet i så fall? ? Det er jo helt opp til deg, hva du har dimensjonert strømnettet du kobler opp. Tyngere ting som pcer, varmeovn etc konfyr slipper man vel ikke unna 230V vekselstrøm. PCer er jo typisk enheter som kan hente inn mye på å slippe å få inn 230V. Har du f.eks 20V inn til laptopen/HTPCen, så slipper du unna strømadapteret. Vi snakker selvsagt ikke om DIGRE PCer. Jeg ser ikke hva USB har i denne diskusjonen å gjøre en gang? Hva med USB? Det blir som å sende et lite solcellepanel til månen, og så legge skjøteledning til jorden. Det har ingen mening. Endret 17. november 2014 av Andrull 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. november 2014 Forfatter Del Skrevet 17. november 2014 Takk for gode svar så langt, har noen erfaringer angåde LED dimmer for 12 volt? http://www.dx.com/p/led-dimmer-w-12-key-ir-remote-controller-white-black-grey-dc-12-14v-204275#.VGm7QMm9ZcY LE 1 Watt LED Downlights, 12 Volt Low Voltage, Recessed Lighting, Warm WhiteEr dette trygt å installere selv på bad uansett hvor man kjøper dette? 230 volt er vel mere risikabelt siden det kan bli brann. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 (endret) Strømførende utstyr skal vel uansett spenning ha IP44 klassifisering i fuktige miljøer..? Men er 12V i bolig særlig praktisk? Blir mye kabling, for det er ikke så mye strøm som kan sendes i 12V kabler... Blir tykke tverrsnitt... Og trådstarter spør vel om bolig, ikke hytte.. Høres plagsomt ut med såpass begrensninger i strømnettet... Ingen TV, ingen varmepumpe, ingen vannkoker eller oppvaskmaskin... Kostnaden blir ikke så annerledes, siden man mest sannsynlig må ha elektriker for bad, kjøkken og TV uansett. Varmtvannsbereder og støvsuger trenger man også... Endret 17. november 2014 av newman221 2 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 (endret) Det mest brannfarlige er nok egentlig 12V-anlegg. Høyere strømstyrke, og mer tap av varme, og du har mindre slingringsmon for feildimensjonering. 50V er nok ikke en tilfeldig valgt grense, for det ligger rundt grensen for hvor høy spenning som normalt sett kan trenge gjennom huden til et voksent menneske. Så under 50V så kan du normalt sett ikke kunne få støt. Skal du bruke en slik dimmer, så må man passe på at LED'ene støtter dette. Noen har "smart elektronikk" aka. sin egen omformer inni seg (dette er hovedsakelig for at dioden ikke skal dimme seg ved spenningsfall), og vil da naturligvis ikke kunne dimme seg når du senker spenningen. Ofte karakterisert som "dimmable". Ellers har du "rene" enheter som ikke bare er å plugge inn, som ofte ikke har noe slik styring som overstyrer dimmeren. Typisk er "LED-plate", rene dioder og LED-list. Elektronikken fra DX.com er selvsagt i beste fall noe tvilsom til tider, og ikke alt der som er av super kvalitet. Med følgende sikkerhet. Som et fast anlegg hadde jeg nok satset på bedre. Strømførende utstyr skal vel uansett spenning ha IP44 klassifisering i fuktige miljøer..? En skal vel tro det. Nå kjenner jeg ikke til regelverket, men det er jo naturlig at dette gjelder der også. Ja, om det er 230V eller 12V så kan kortslutning gi brann uansett. ^^ Men enheter med lavere spenning har i det minste et mye bedre utgangspunkt for å få IP44 sertifisering. Endret 17. november 2014 av Andrull 2 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Elektrisk utstyr som omsettes og brukes i Norge (og Europa) skal være CE-merket. Veldig mye av elektrisk utstyr som selges på DX har "feil" CE-merke, nemlig China Export... 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. november 2014 Forfatter Del Skrevet 17. november 2014 Og trådstarter spør vel om bolig, ikke hytte.. Høres plagsomt ut med såpass begrensninger i strømnettet... Ingen TV, ingen varmepumpe, ingen vannkoker eller oppvaskmaskin... Vannkoker 12 V 1 l Kaffetrakter 170 W 12 V FINLUX 22" LED-TV DVD 12V/230VHD, RiksTV-tuner, HDMI, VGA, USB PVR opptak, Svart (LED22FLYR274BVD) Så det finnes muligheter. Men muligen disse bruker lengere tid en 230 volt. Det mest brannfarlige er nok egentlig 12V-anlegg. Høyere strømstyrke, og mer tap av varme, og du har mindre slingringsmon for feildimensjonering. Man skulle ha vanskeligheter for å tro det, men muligens fordi man trenger flere amper for å gi like høy effekt i watt dermed blir kablene mere belastet? Fint om du kunne utdype dette, vet ikke om det finnes sikringskurser med overspenningsvern for 12\24 volt? Fordi det kan jo skje om hvis man har får mye som trekker strøm på en kurs blir strømnettet overbelastet da er det svakeste ledd som ryker. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 (endret) 1. Har du en DC-krets koblet til strømnettet, så har du uansett strømtilkobling/sikringskap hvor du har det normale vernet som i noe annet hus. Er du ikke koblet til strømnettet, aka. fra batteristrøm, ja, så har du ikke det samme behovet for overspenningsvern. 2. Sikringer til DC-kurser. Sure, du finner de over alt. Plenty av dem på biler, og i de fleste elektriske apparater som går på DC. Og da alt fra automatiske til keramiske til typiske glassikringer. 3. Man skulle ha vanskeligheter for å tro det, men muligens fordi man trenger flere amper for å gi like høy effekt i watt dermed blir kablene mere belastet? Tja, det er ikke SÅ rart, om man har lekt seg litt med lavspentkilde. Det er mye lettere å sette fyr på ting med lavere spenning. Dette kommer av flere grunner, men litt raskt og forenklet så er det fordi: - Kortslutning på 230V vil gi en vanvittig kortslutningsstrøm. En skikkelig kortslutning vil i et normalt hus dimensjoneres for å være på flere hundre til flere tusen Ampere Selv på 10-16A-kurser. Hvorfor er dette positivt? Jo, fordi det vil få en hver sikring til å slå ut fortere enn svint. Og selv en mindre kortslutning vil kunne slå ut sikringen raskt. Jo større sikring, jo høyere kortslutningstrøm bør man vel ha. På lavspenningsanlegg så har du kanskje en sikring på si f.eks 100A. Og blir det en kortslutning et sted, så vil de stakkarslige 12 voltene ikke nødvendigvis skape en skikkelig god kortslutning, og i verste fall vil den ikke kunne ta sikringen overhode. Med 100A tilgjengelig, så vil du fint kunne smelte en liten spiker før sikringen slår ut. (går du ned til 2-3V så kan man gå rundt å sette fyr på ting) - På 230V anlegg så vil selv litt korrosjon og ikke verdens beste kontakt være tilfredsstillende, da det som regel er godt nok, da den høye spenningen går gjennom det meste slike småtterier. På 12V-anlegg så vil den litt dårlige kontakten gi mye motstand, og mye varme. Har fortsatt til gode å være i nærheten av å se et 230V anlegg brenne. 12V-derimot, mange ganger, både frivillig og kontrolelrt, og mindre kontrollerte situasjoner som følge av dårlig utstyr. Endret 17. november 2014 av Andrull 2 Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 DSB Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom: g) Effekten ikke overstiger 200 VAh) Monterings- og bruksanvisning følges nøyei) Hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontrollj) Tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt. For lavvoltanlegg som forlegges i ikke brennbart materiale gjelder ikke begrensningen i pkt. g) og i). Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Trodde nå altså det var snakk om 200VA trafo. Jaja, de fleste vil kanskje ikke komme innom dette. Ja bort sett fra de som bygger PCer... For om du ser bort fra solcellepanelene så er det fortsatt mulig å henge opp ganske mange LED lys på 200VA, og så har du bare flere omformere slik at du har nye 200VA (nytt anlegg). Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. november 2014 Forfatter Del Skrevet 22. november 2014 g) Effekten ikke overstiger 200 VA Nå har jeg ikke gått grunnkurs elektro på videregående, men går vel ut i fra dette mener ca 1 amper på 230 volt kurs (ca 200 watt) Kan vi være enig at denne effekten er helt ufarlig på 12 volt når vi nevner brann og varme? Nesten uansett kabler? Nå gjør det vel ikke noe å ha 1,5mm^2 kabel på det. h) Monterings- og bruksanvisning følges nøye Jaja sikkert krise på 12 volt? Er vel tilsvarende spenninger hovedkort og laptop og høytallere får servert har noen rapportert noe brann ennå? i) Hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll Hvis man ser på: http://www.gaus.no/blogg/?article_id=5862 Hvis man hadde gjort samme på 230 volt er det ikke rart man hadde fått kjeft av en elektrikker. Men det er vel egentlig meningsløs med både k-rør PR-kabel (For installasjon av 12 volt) samt Koblingsboks. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 I likestrøm er VA = W 200/12v = 16,667 amp.. 200/13v = 15,38 amp.. Derfor ikke mye man kan gjøre selv.. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. november 2014 Forfatter Del Skrevet 22. november 2014 (endret) Holder vel ganske mange LED pærer og belysning, men tviler på man kan legge LED spoter med 12 volt på bad, særlig badekar eller dusj tror man må være eletrikker selv om det er 12 volt. Forresten desverre er det ikke elektro forum her på diskusjon. Så jeg lurer på om noen har greie på ikea lampen: Vet noen hvor vanskelig det er å få denne å kunne bruke LED istedenfor halogen: Nå er neppe varme noe problem da Halogen blir varmere, men er ikke sikkert 12 volt tranformatoren klarer under 10 watt så må den antakelig byttes ut, er det lett jobb, eller er det stor brannrisiko? Tror ikke det er noe ulovlig å gjøre selv, men synd hvis lampen forutsaker brann. Endret 22. november 2014 av LMH1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 IKEA-lampa der klarer du nok ikke å få til å bli MER brannbombe enn den allerede er. Crap kvalitet, og begynnte en dag å knistre godt. Uansett, det er ganske ufarlig å sette inn en slik LED-plate, så lenge man passer på at den ikke blir så varm at du brenner du LEDene. Som da krever korrekt motstand. Det er en lineær trafo i den, som burde takle lav last helt fint da det ikke er noe elektronikk eller noe. Problemet her er at det ikke er 12V DC i lampa, kun 12V AC. Og med LEDs så vil dette kunne synes å blinke forferdelig ved 50Hz. (en halogenpære vil ikke blinke da den trenger tid på å kjøle seg ned) Samt at LED's bør få DC da de har poler som bør kobles riktig (ikke peiling på hvor høy breakdown voltage er på dem, så dette tror jeg IKKE du bør prøve). Kort sagt, om LEDen ikke har egen likeretterdiode og kondensatorer så må du sette inne dette selv. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2014 (endret) Problemet her er at det ikke er 12V DC i lampa, kun 12V AC. Og med LEDs så vil dette kunne synes å blinke forferdelig ved 50Hz. (en halogenpære vil ikke blinke da den trenger tid på å kjøle seg ned) Samt at LED's bør få DC da de har poler som bør kobles riktig (ikke peiling på hvor høy breakdown voltage er på dem, så dette tror jeg IKKE du bør prøve). Kort sagt, om LEDen ikke har egen likeretterdiode og kondensatorer så må du sette inne dette selv. Prøvde faktisk 1x 10x G4 G9 LED Lampe Ampoule 1.5W 2W 3W SMD 3014 AC DC 12V Blanc chaud froid Den som heter: Type 4 :G4 3 watt AC DC 12 volt Den funger veldig bra har ikke problemer i det heletatt. Så har bestilt flere. Ser f.eks: http://www.dinside.no/927484/led-lys-12-volt-eller-230-volt http://www.dinside.no/925169/erstatt-med-det-samme-som-staar-i Men en ting jeg lurer på, angående seriekobling av halogen, er det umulig å seriekoble LED på samme måte på den måten så slipper man transformator? Fordi har sett enkelte slike adventstaker som bruker 36 volt pærer av E10 er det noen enkel måte å erstatte disse med LED? Er det eneste enten å kjøpe LED-Transformator eller å bruke f.eks USB som strømkilde som er mulig? Nå står det ikke volt på Reservepære LED men vil anta det er et sted mellom 5-12 volt. Endret 13. desember 2014 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå