RuneTh666 Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Jeg har ett excel-ark hvor jeg kan spare meg for mye arbeid med litt hjelp fra HVIS-funksjon (og dere). Cluet er at hvis A2 inneholder "DL" så skal D2 svare opp med LUKE, hvis A2 inneholder "FA" så skal D2 komme opp med VENTILERT ARBEIDSPLASS. Jeg har mange flere koder som kan dukke opp i A2 men det som er viktig er at A2 inneholder mer tekst/tall enn bare f.eks DL eller FA slik at A2 aldri bare vil inneholde en kode bestående av to bokstaver Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 (endret) Hei! Hvis du alltid har koden først på linjen, kan du bruke FINN.RAD som i dette eksemplet http://www.excelguru.no/download/922/ Hvis koden står et tilfeldig sted i teksten, kan du bruke dette. Her har jeg laget en funksjon som løser oppgaven.. http://www.excelguru.no/download/926/ I begge eksemplene legger du inn kode og beskrivelse i fanen Tabell Vennlig hilsen excelguru.no Ketil melhus Endret 16. november 2014 av ExcelGuru 1 Lenke til kommentar
RuneTh666 Skrevet 16. november 2014 Forfatter Del Skrevet 16. november 2014 (endret) Hei ExcelGuru, Takk for hjelp så langt. Må jeg sette opp tabell for å få dette til å fungere? Håper ikke det for da blir det enda mer jobb på deg :-D Koden står alltid inneklemt mellom annen tekst og tall så det blir da den nederste linken som blir aktuell Endret 16. november 2014 av RuneTh666 Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Hehe. Tabellen setter du opp selv. Bare fortsett i fanen "Tabell" hvor jeg har lagt inn de første radene. Bruker du det nederste eksemplet, må du passe på at det er mellomrom før og etter koden. Vennlig hilsen Ketil Lenke til kommentar
RuneTh666 Skrevet 16. november 2014 Forfatter Del Skrevet 16. november 2014 (endret) Ok, Takk igjen Ketil, blir spennede å se hvor mye jeg kan ødelegge :-D ******************************** EDIT: ******************************** Ahhh. En ganske stor sak som kanskje gjør at jeg sliter med å bli "venn" med Excel her. Når jeg forsøkte å legge inn slik jeg skulle ha det så hylte og skrek Excel på feil både her og der :-). Tenkte i utgangspunktet ikke på at det ikke blir mellom noe sted. Her er to eksempler på hvordan jeg må skrive inn koden med omliggende tekst: +01=360.001-DL40 LUKE +01=360.001-FA504 VENTILERT ARBEIDSPLASS +01=360.001 er bare et eksempel og kan være noe helt annet. Det samme er tallene etter DL og FA Endret 16. november 2014 av RuneTh666 Lenke til kommentar
jag007 Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 For å få Excel til å ignorere innholdet i celler, kan du starte cellen med ' (fnutt). Da oppfattes innholdet som tekst, og du kan skrive det du har behov for. /Jan 1 Lenke til kommentar
RuneTh666 Skrevet 16. november 2014 Forfatter Del Skrevet 16. november 2014 Ok, takk for det Jan. Ganske moromt ord jeg har lært meg nå da. Fnutt :-D Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Jeg skal ordne litt i morgen så du ikke trenger mellomrom Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 God morgen. Nå fungerer det med det formatet du skriver inn formlene på Jeg har formattert A-kolonnen som tekst, da slipper du å bruke fnutter http://www.excelguru.no/download/922/ Vennlig hilsen Ketil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå