Gå til innhold

Spørsmål om "HVIS" - Excel 2013

RuneTh666

Anbefalte innlegg

Jeg har ett excel-ark hvor jeg kan spare meg for mye arbeid med litt hjelp fra HVIS-funksjon (og dere).

Cluet er at hvis A2 inneholder "DL" så skal D2 svare opp med LUKE, hvis A2 inneholder "FA" så skal D2 komme opp med VENTILERT ARBEIDSPLASS.

Jeg har mange flere koder som kan dukke opp i A2 men det som er viktig er at A2 inneholder mer tekst/tall enn bare f.eks DL eller FA slik at A2 aldri bare vil inneholde en kode bestående av to bokstaver

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Hvis du alltid har koden først på linjen, kan du bruke FINN.RAD som i dette eksemplet

Hvis koden står et tilfeldig sted i teksten, kan du bruke dette. Her har jeg laget en funksjon som løser oppgaven..

I begge eksemplene legger du inn kode og beskrivelse i fanen Tabell

Vennlig hilsen

excelguru.no

Ketil melhus

Endret av ExcelGuru
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei ExcelGuru,

Takk for hjelp så langt.

Må jeg sette opp tabell for å få dette til å fungere? Håper ikke det for da blir det enda mer jobb på deg :-D

Koden står alltid inneklemt mellom annen tekst og tall så det blir da den nederste linken som blir aktuell

Endret av RuneTh666
Lenke til kommentar

Ok,

Takk igjen Ketil, blir spennede å se hvor mye jeg kan ødelegge :-D

EDIT:

Ahhh. En ganske stor sak som kanskje gjør at jeg sliter med å bli "venn" med Excel her. Når jeg forsøkte å legge inn slik jeg skulle ha det så hylte og skrek Excel på feil både her og der :-). Tenkte i utgangspunktet ikke på at det ikke blir mellom noe sted.

Her er to eksempler på hvordan jeg må skrive inn koden med omliggende tekst:

+01=360.001-DL40 LUKE

+01=360.001-FA504 VENTILERT ARBEIDSPLASS

+01=360.001 er bare et eksempel og kan være noe helt annet. Det samme er tallene etter DL og FA

Endret av RuneTh666
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...