thisismeisthatyou Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Hvilken type ingeniør bør jeg da bli? Går nå studiespesialisering med realfag, og har veldig lyst til å bli ingeniør og jobbe offshore. Er usikker på hvilke ingeniørretninger som gir mulighet til å jobbe offshore, kan noen hjelpe meg? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Dette må nesten noen andre enn meg bekrefte, dumt om eg sier noe helt staurande feil, men ingeniør innefor undervannsteknologi (går på det å lage teknologi som skal pompe opp olje rett fra "kilden" istede for platformer, men så vidt eg vet så ble ikkje anlegget styrt fra land, men båt. ^ ville gjort litt reachearch på dette, men husker ein som tok utdanningen snakket om noko slikt, at dette var de ingeninørene som ville bli mest etterspurt eller noke slikt i fremtiden. Men kan være eg tar helt feil.Ellers har man jo Mekatronikk (inne ingeninør utdanning, men godt betalt, tilsvarende arbeid, lett å få jobb (sier folk) og virker til å være litt de samme oppgavene.Ingeniør utdanninger innenfor offshore:Petroleumsteknologi (Petroleumsteknologi er relevant for de fleste ingeniør stillingene offshore.) maskiningeniør serviceingeniører feltingeniører (Mud ingeniør, MWD ingeniør, Data ingeniør, ROV pilot, Sement ingeniør) - disse kan eg ikkje bekrefte 100% at de jobber på platform, har ikkje kjennskap til de, men noen eg kjenner ramset opp ingenilør utdanninger som er relevant innenfor olje (ikkje nødvendigvis offshor) Lykke til 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 (endret) Off-shore trenger nok en haug av folk i alle klasser. Men i disse dager er det kanskje ikke så lett nå som Statoil kuttet bemannigen kraftig, noe som selvsagt rokker litt videre utover i systemet. Uten at jeg tror det får direkte følger for deg, da slikt fint kan ta seg opp igjen til du er ferdig. Dog. Er nok ikke alt for lett å komme inn dit uten praktisk erfaring vel og merke, og man bør nok også ha kontakter. Går en del på trynefaktor og relevant erfaring. Spørs hvordan det blir om f.eks 10år, og om det fortsatt er massiv satsing på feltet. Ja med tanke på alt styret rundt naturvern osv... Kan være greit å ha i bakhodet om man uansett ikke kommer ut på markedet før etter realistisk sett 8-9 år og skal jobbe der enda flere. Vet også om Elektroingeniører (Elkraft og instrumentering) som har vært der i ny og ne. Eller så har du som nevnt service-ingeniører i alle grener som reiser rundt på alle mulige slike lokalisasjoner. Endret 16. november 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 (endret) Geomatikk er et godt tips. Studiet går bl.a. på NMBU på Ås. Fordelen med det er at det er relevant fag både offshore og onshore så valgmulighetene er enorme sånn sett. Jeg jobba 2,5 år offshore med posisjonering/navigasjon etter endte studier, ble nærmest "headhunta" før siste eksamen og arbeidsgiver sørga for sikkerhetskurs o.l.. Det var noe helt annet enn en del andre fagområder der man hører om folk som nærmest kjemper i årevis for å komme offshore. Dette var i 2007-2010 da. Utrolig spennende og temmelig actionfylt - en skulle kanskje ikke tro det, men det er sant Ifm "nedtrapping" i oljebransjen er vil det uansett være lite risiko i det for deg, da dette er et fagområde som utøves overalt. Og ikke minst vil det være stort behov for det uansett offshore, om det er olje eller annen framtidig industri som vindparker feks. Se disse Og: https://www.nmbu.no/studier/studietilbud/bachelorprogrammer/geomatikk/node/1900 Sånn. Reklamere for eget fagområde, check. Endret 16. november 2014 av jonlem 1 Lenke til kommentar
thisismeisthatyou Skrevet 16. november 2014 Forfatter Del Skrevet 16. november 2014 Tusen takk for alle svar! Har sett litt på geomatikk og mekatronikk, begge deler virker svært spennende. Dersom jeg velger et av nevnte studier, hva er navnene på yrkene jeg da kan ende opp på? Når det gjelder nedtrapping i oljebransjen ser jeg ikke så veldig mørkt på det. Innen mekatronikk har jeg forstått det slik at det ikke er noe problem å få seg jobb, verken på land eller på havet. Hvordan det er med geomatikk aner jeg ikke. Eneste grunnen til at jeg vil jobbe offshore er selvsagt penger. Ingeniører tjener sånn sett bra, men sier ikke nei dersom man har muligheten til å tjene enda mer Lenke til kommentar
thisismeisthatyou Skrevet 16. november 2014 Forfatter Del Skrevet 16. november 2014 Jeg jobba 2,5 år offshore med posisjonering/navigasjon etter endte studier, ble nærmest "headhunta" før siste eksamen og arbeidsgiver sørga for sikkerhetskurs o.l. Hvordan var det å jobbe offshore med dette? Hva tjente du? Hva jobber du med nå? Lenke til kommentar
Swirfin Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Du har funnet ut hvor du skal jobbe, du bare vet ikke hva du skal jobbe med. Det er jo en utrolig spesiell situasjon. Min anbefaling er at du finner ut hva du vil gjøre resten av livet ditt, så får arbeidssted komme i andre rekke. Når folk sier at lønn ikke betyr alt, så er det faktis ikke løgn. 1 Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Dette må nesten noen andre enn meg bekrefte, dumt om eg sier noe helt staurande feil, men ingeniør innefor undervannsteknologi (går på det å lage teknologi som skal pompe opp olje rett fra "kilden" istede for platformer, men så vidt eg vet så ble ikkje anlegget styrt fra land, men båt. ^ ville gjort litt reachearch på dette, men husker ein som tok utdanningen snakket om noko slikt, at dette var de ingeninørene som ville bli mest etterspurt eller noke slikt i fremtiden. Men kan være eg tar helt feil. Det er vel det ryktet tilsier, men hva som er realiteten er noe annet. Jeg studerer Undervannsteknologi, og det inntrykket jeg har av denne studieretningen er at den er blitt opphauset av både fagmiljø og akademisk miljø uten god grunn. Fagkombinasjonen en har ved endte studier (bachelor) er ganske så identisk en maskiningeniør, bare at fordypningsfagene er innen undervannsteknologi og petroleumsproduksjon. De fleste utdannede ingeniørene innen dette faget blir ansatt som kontoringeniører, men med varierende oppgaver etter erfaring og egenskaper. Mange tror dette studiet kommer med en "jobbgaranti" på grunn av ingeniørmangel innen dette feltet, noe jeg kan avkrefte - spesielt når jobbmarkedet er som i dag. Poenggrensen for inntak til dette studiet har også blitt, i mine øyne, kunstig høyt siden man i bunn og grunn blir en maskiningeniør med litt greie på hva som finnes på havbunnen av utstyr. Denne delen av studiet er også faktisk bare en del av FMC sin subsea-school, noe som alle ingeniører får uansett dersom de ansettes i FMC, og jeg antar man vil få noe lignende av kurs i andre firma. Dersom en tar en mastergrad i undervannsteknologi kan det godt hende at man har en mye større forutsetning for å være ettertraktet, men det har ikke jeg kjennskap til. Jeg tråler Finn.no for ingeniørstillinger i Hordaland ukentlig, og er det noe jeg legger merke til så er det etterspørselen etter elkraft-ingeniører. Det kan se ut til at dette er veien å gå for tiden, men det kan jo selvsagt fort endre seg. For å besvare trådstarters opprinnelige spørsmål, så har jeg bitt meg merke i at veldig mange feltingeniører og serviceingeniører ikke er ingeniørutdannet. Jeg syntes dette virket litt merkelig, så jeg forhørte meg litt med enkelte arbeidsgivere om hva som var grunnen til dette. Tilsynelatende virker det som om årsaken er at arbeidsgiverne erfarer at ingeniørutdannede serviceansatte ofte velger å bytte stilling etter kort tid fordi de ikke blir utfordret nok faglig i en service/felt-stilling. Derfor kan det også være litt vanskeligere å få slike jobber som ingeniørutdannet, og enklere for fagarbeidere med erfaring. Ikke umulig selvsagt - det kommer jo an på arbeidsgiveren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 (endret) Å bestemme deg for hvor du vil jobbe, for så å peile inn utdanningen etter dette, er kanskje noe av det dummeste du kan gjøre. Jeg antar dette kun er pga. enten penger eller turnusordning, evt. begge deler. Du bør stille deg følgende spørsmål: Om en 5-6 år, vil du fortsatt synes jobben er interessant om man tar bort "offshore" fra stillingen din? Det er mye som kan skje, nedbemanning, helseproblemer som fratar det muligheten til offshore-liv, you name it. Det du sikter til er rein idioti! Hvis du tar dette som en moralpreken, bra! Det er nettopp det dette er Endret 17. november 2014 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Gjør det lett, gå for automasjon. Det er fremtidsrettet og trengs overalt! Så har du mulighet til å søke deg offshore om du ønsker det etter endt utdanning eller gjøre det du faktisk vill.. Men i bunn og grunn bør du velge noe du liker og kan like. Forøvrig burde du valgt yrkesfag om det er offshore du vill.. Med det i bunn og en bachelor+ er det lettere å komme seg ut som service ing. og lignende. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 (endret) Jeg jobba 2,5 år offshore med posisjonering/navigasjon etter endte studier, ble nærmest "headhunta" før siste eksamen og arbeidsgiver sørga for sikkerhetskurs o.l. Hvordan var det å jobbe offshore med dette? Hva tjente du? Hva jobber du med nå? Det var spennende, og til tider mye action. Jobba hovedsakelig i forbindelse med flytting av borerigger. En slik ankerhåndteringsoperasjon krever en del fra alle, men høypresisjons posisjonering av rigg, båter, og annet i området er svært viktig. Vi dro rundt med et system som samlet alle involverte parter via DGPS, radio mm til en såkalt "towmaster", som oftest ombord på riggen. Om man liker forutsigbarhet og trygghet og stødig rotasjonsturnus er derimot ikke dette noe særlig. Arbeidet er svært væravhengig og jeg kunne oppleve å bli vekt på morran med telefonen i Oslo med beskjed om å reise til Stavanger, Bergen eller en annen mer eller mindre obskur heliport i nord-norge eller kanskje i Danmark fort som fy, og være i gang med riggflytt i løpet av samme kveld/natt - ELLER i motsatt fall oppleve at været ikke var godt nok allikevel, og ende med å ligge 2-3 uker på sofaen i messa og bare vente på å få sette i gang. Det er også litt av grunnen til at jeg gikk på land, det lot seg ikke kombinere så veldig bra med familieliv og sånt, men det var innmari gøy så lenge det varte. Lønna var helt medium til offshore å være, tror jeg tjente 6-700 000 brutto i 2009 eller deromkring, før evt overtid og sånt. De av våre som dro på litt ekstra og tok på seg ekstra mye jobb tjente over en million i året iløpet av de første årene etter de begynte, men jeg tror ikke de hadde så mye fritid .. Denne snutten viser ellers den typen riggflytt som kanskje er aller mest spennende; https://www.youtube.com/watch?v=2334PojhWjU - når man skal ha ørten tusen tonn stål klint inntil en eksisterende konstruksjon er det EKSTRA høye krav til sikkerhet i systemet som skal sikre god og stabil informasjon til towmaster om posisjonen på båter, rigg, plattform osv fra en kontrollpost på brua. Det er litt spesielt å sitte med ansvare for det .. Ellers er det slik at selv om snutten er halvannet minutt, kan en sånn operasjon fort ta 3-4 dager. FYI Fant denne også, viser samme typen operasjon i virkeligheten ganske bra. Litt lite fokus på posisjoneringa, men greit nok (Men hva skulle vi gjort uten Youtube?? ) Jeg synes forøvrig det er greit å sende noen varme tanker til gutta (og jentene) som jobber på dekk under slike operasjoner. Både på riggen og på båtene. DE har press på seg, og det er hardt, hardt arbeid til tider. Respekt, fullstendig, når man sitter på brua og koser seg med kaffe og kjeks og "bare" har en dataskjerm å holde styr på (etter å ha vært ute og målt opp og strekt kabler og montert antenner og liknende selvfølgelig..). Det var forøvrig under riggflytt og ankerhåndteringsoperasjon at Bourbon Dolphin kantra og åtte mennesker omkom. Og ja, det kunne være en del av jobben å være ombord på disse båtene under operasjonen. I tilfelle du trengte litt kaldt vann til blodårene .. det er greit å kjenne til risikoen også. EDIT Nå jobber jeg i bygg- og anleggsbransjen, hovedsakelig innenfor anlegg (veg). Kartlegging, planlegging/prosjektering. Har vært heldig og fått meg en mellomlederstilling og tjener høvelig godt som mer eller mindre kontoransatt, men de som jobber ute på anleggene og er villige til å flytte litt på seg (jobbe turnus o.l.) tjener muligens enda bedre. Endret 17. november 2014 av jonlem Lenke til kommentar
thisismeisthatyou Skrevet 18. november 2014 Forfatter Del Skrevet 18. november 2014 Å bestemme deg for hvor du vil jobbe, for så å peile inn utdanningen etter dette, er kanskje noe av det dummeste du kan gjøre. Jeg antar dette kun er pga. enten penger eller turnusordning, evt. begge deler. Du bør stille deg følgende spørsmål: Om en 5-6 år, vil du fortsatt synes jobben er interessant om man tar bort "offshore" fra stillingen din? Det er mye som kan skje, nedbemanning, helseproblemer som fratar det muligheten til offshore-liv, you name it. Det du sikter til er rein idioti! Hvis du tar dette som en moralpreken, bra! Det er nettopp det dette er Jeg vet at jeg vil bli ingeniør, det er jeg 100% sikker på. Problemet er at det er mange felt innenfor ingeniøryrket som virker interessante, så jeg sliter med å velge. Det å kunne jobbe offshore er bare noe jeg vil pga av pengene, og ser kun på det som en bonus dersom det hadde vært mulig Lenke til kommentar
thisismeisthatyou Skrevet 18. november 2014 Forfatter Del Skrevet 18. november 2014 Jeg jobba 2,5 år offshore med posisjonering/navigasjon etter endte studier, ble nærmest "headhunta" før siste eksamen og arbeidsgiver sørga for sikkerhetskurs o.l. Hvordan var det å jobbe offshore med dette? Hva tjente du? Hva jobber du med nå? Det var spennende, og til tider mye action. Jobba hovedsakelig i forbindelse med flytting av borerigger. En slik ankerhåndteringsoperasjon krever en del fra alle, men høypresisjons posisjonering av rigg, båter, og annet i området er svært viktig. Vi dro rundt med et system som samlet alle involverte parter via DGPS, radio mm til en såkalt "towmaster", som oftest ombord på riggen. Om man liker forutsigbarhet og trygghet og stødig rotasjonsturnus er derimot ikke dette noe særlig. Arbeidet er svært væravhengig og jeg kunne oppleve å bli vekt på morran med telefonen i Oslo med beskjed om å reise til Stavanger, Bergen eller en annen mer eller mindre obskur heliport i nord-norge eller kanskje i Danmark fort som fy, og være i gang med riggflytt i løpet av samme kveld/natt - ELLER i motsatt fall oppleve at været ikke var godt nok allikevel, og ende med å ligge 2-3 uker på sofaen i messa og bare vente på å få sette i gang. Det er også litt av grunnen til at jeg gikk på land, det lot seg ikke kombinere så veldig bra med familieliv og sånt, men det var innmari gøy så lenge det varte. Lønna var helt medium til offshore å være, tror jeg tjente 6-700 000 brutto i 2009 eller deromkring, før evt overtid og sånt. De av våre som dro på litt ekstra og tok på seg ekstra mye jobb tjente over en million i året iløpet av de første årene etter de begynte, men jeg tror ikke de hadde så mye fritid .. Denne snutten viser ellers den typen riggflytt som kanskje er aller mest spennende; https://www.youtube.com/watch?v=2334PojhWjU - når man skal ha ørten tusen tonn stål klint inntil en eksisterende konstruksjon er det EKSTRA høye krav til sikkerhet i systemet som skal sikre god og stabil informasjon til towmaster om posisjonen på båter, rigg, plattform osv fra en kontrollpost på brua. Det er litt spesielt å sitte med ansvare for det .. Ellers er det slik at selv om snutten er halvannet minutt, kan en sånn operasjon fort ta 3-4 dager. FYI Fant denne også, viser samme typen operasjon i virkeligheten ganske bra. Litt lite fokus på posisjoneringa, men greit nok (Men hva skulle vi gjort uten Youtube?? ) Jeg synes forøvrig det er greit å sende noen varme tanker til gutta (og jentene) som jobber på dekk under slike operasjoner. Både på riggen og på båtene. DE har press på seg, og det er hardt, hardt arbeid til tider. Respekt, fullstendig, når man sitter på brua og koser seg med kaffe og kjeks og "bare" har en dataskjerm å holde styr på (etter å ha vært ute og målt opp og strekt kabler og montert antenner og liknende selvfølgelig..). Det var forøvrig under riggflytt og ankerhåndteringsoperasjon at Bourbon Dolphin kantra og åtte mennesker omkom. Og ja, det kunne være en del av jobben å være ombord på disse båtene under operasjonen. I tilfelle du trengte litt kaldt vann til blodårene .. det er greit å kjenne til risikoen også. EDIT Nå jobber jeg i bygg- og anleggsbransjen, hovedsakelig innenfor anlegg (veg). Kartlegging, planlegging/prosjektering. Har vært heldig og fått meg en mellomlederstilling og tjener høvelig godt som mer eller mindre kontoransatt, men de som jobber ute på anleggene og er villige til å flytte litt på seg (jobbe turnus o.l.) tjener muligens enda bedre. Dette ser utrolig spennende ut, noe jeg gjerne kunne tenkt meg å jobbe med! Vi får se. Lenke til kommentar
thisismeisthatyou Skrevet 18. november 2014 Forfatter Del Skrevet 18. november 2014 (endret) Gjør det lett, gå for automasjon. Det er fremtidsrettet og trengs overalt! Så har du mulighet til å søke deg offshore om du ønsker det etter endt utdanning eller gjøre det du faktisk vill.. Men i bunn og grunn bør du velge noe du liker og kan like. Forøvrig burde du valgt yrkesfag om det er offshore du vill.. Med det i bunn og en bachelor+ er det lettere å komme seg ut som service ing. og lignende. Automasjon ser også spennende ut, og er nok et bra og mulighetsrikt valg med tanke på fremtiden. Er klar over det, men når jeg søkte til vgs var jeg uvitende og hadde ikke snøring på hvilken utdanning jeg ville ta, så jeg valgte det sikreste valget, nemlig studiespesialisering. Dersom jeg hadde kunnet velge på nytt hadde jeg nok valgt elektro eller noe i den duren. Endret 18. november 2014 av thisismeisthatyou Lenke til kommentar
Exilition Skrevet 3. desember 2014 Del Skrevet 3. desember 2014 Hvorfor vil du bli ingeniør? Jeg tipper at lønningene offshore etterhvert vil gå ned. Lønningene på norsk sokkel henger ikke på greip. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Hvorfor vil du bli ingeniør? Jeg tipper at lønningene offshore etterhvert vil gå ned. Lønningene på norsk sokkel henger ikke på greip. På hvilken bakgrunn sier du dette? Gjennom hva du har lest i media? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Hvorfor vil du bli ingeniør? Jeg tipper at lønningene offshore etterhvert vil gå ned. Lønningene på norsk sokkel henger ikke på greip. På hvilken bakgrunn sier du dette? Gjennom hva du har lest i media? Han har jo rett, om utviklingen på oljepris fortsetter så er det helt logisk at lønn må ned for å tjene penger. Og skal man tro analytikerne så har han nok rett i sin påstand. Ganske fin artikkel om oljepris "spådom" i NA i dag, om de har rett i sine påstander er jo umulig å vite men det vill helt klart ha en påvirkning. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Det er ikke lønningene til de som jobber offshore som gjør at oljeselskapene ikke tjener penger. Langt der i fra. Så sinnsyke er ikke lønningene. Det trodde jeg også du visste som har jobbet der ute (?). Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Vil tro at elektro eller automasjon er den beste og mest fleksible utdanningen. Om du spesialiserer deg i f.eks subseateknologi så har du få andre ben å stå på når lavkonjukturen kommer (slik som nå for tiden). Jeg jobber selv som serviceingeniør mot offshorebransjen og reiser en god del rundt i verden på verft og offshore. Stortrives og tjener bra. Har også 4-4-rotasjon slik at jeg har anledning til å ta utdannelse samtidig som jeg er i 100% jobb. Til nå har jeg tatt en BSc i elkraft og jobber nå videre med en master på NTNU, alt dette mens jeg er borte 150-200 dager i året. Anyways, å være serviceingeniør byr på en sinnsyk mengde utfordringer og man blir ganske attraktiv på jobbmarkedet den dagen man vil slå seg til ro. Å være fast utstasjonert på en rigg eller plattform er ikke like utfordrende ettersom det går mest på vedlikehold og enkel feilsøking. Ved avanserte feil så ringer de bare til leverandøren (slike som meg) likevel. Men om din kopp med te er lange, rolige dager så for all del Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Det er ikke lønningene til de som jobber offshore som gjør at oljeselskapene ikke tjener penger. Langt der i fra. Så sinnsyke er ikke lønningene. Det trodde jeg også du visste som har jobbet der ute (?). Jeg sier ikke at lønningene er grunnen, men om det ikke blir inntjening må man stramme inn å da kan og sannsynligvis vill lønningene falle slik at en kan holde hjulene gående til bedre priser på olje kommer Så jeg sier ikke at de er for høye, men tjener ikke selskapene penger må de gjøre justeringer og det må da enten bli kutt av personell(som vi allerede har sett) og så justering av lønn om det ikke holder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå