Keldon Skrevet 15. november 2014 Del Skrevet 15. november 2014 Har en gammel Corsair VX 550W som jeg fikk høsten 2008 som jeg tenkte jeg skulle bruker med et ASRock Z77 hovedkort og i7 3770. Lurte på om det er trygt eller lurt overhodet? Lenke til kommentar
coffeeh Skrevet 15. november 2014 Del Skrevet 15. november 2014 Jeg vil si det kommer veldig an på om den er mye brukt eller ikke.. PSU'er taper effekt ved bruk over tid, så det er mulig din 6 år gamle 550W psu egentlig ikke er stabil ved høyere trekk enn 300W i dag hvis den er mye brukt, men dersom den mesteparten av tiden har ligget i et skap og "samlet støv" er den sannsynligvis nær sin orginale effekt.For min del hadde jeg et uhell der min 5 år gamle TX750 (tror jeg den het) ble litt ustabil.. Som førte til at en mosfet i gpuen min mer eller mindre sprengte (pent blått blink i maskina, og et sort hull der det tidligere hadde vært en mosfet).. Hadde også flaks nok til at den dro med seg cpu og northbridge i samme slengen.. Resultat: kast ca hele maskina og kjøp ny.. Merk at jeg ikke er noen ekspert på temaet, vet bare det jeg leste meg opp på etter uhellet mitt.. Min policy har de siste årene vært å ikke spare penger på psu, samt alltid være sikker på at psuen har mer kapasitet enn jeg trenger Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Denne strømforsyningen har vel ca 5 års garanti fra Corsair eller 100.000 MTBF så levetidsmessig bør du vel ha kommet til ca 60% nå... Personlig er jeg ikke noe spesielt glad i Corsair Psu'er , har hatt 3stk defekte psu'er nå fra dem og kjenner mange med samme problem (og mange som ikke har det) , men har du først fått en bra og stabil Psu vil den som regel vare ganske så lenge. Så med mindre du ser at den ikke greier å levere nok strøm til systemet ditt ( husk at du bør trekke fra ca 10% nå pga alder) så kan du fint bruke den videre vil jeg anta , men det vil alltids være en liten risiko der.. Lenke til kommentar
Alyssa Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Har vel motsatt erfaring av Malvado, har hatt 3 corsair psu'er og ikke hatt problemer med noen av de. Den jeg har nå er en Corsair HX 750W som har vært i bruk siden Januar 2010, aldri hatt problemer med den og pcn er i bruk 10-16 timer per dag. Med mindre du har brukt den psu'en fra 2008 ekstremt mye eller har annen grunn til å tro at den kan "skrangle litt" ville jeg nok ha brukt den. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Har vel motsatt erfaring av Malvado, har hatt 3 corsair psu'er og ikke hatt problemer med noen av de. Den jeg har nå er en Corsair HX 750W som har vært i bruk siden Januar 2010, aldri hatt problemer med den og pcn er i bruk 10-16 timer per dag. Med mindre du har brukt den psu'en fra 2008 ekstremt mye eller har annen grunn til å tro at den kan "skrangle litt" ville jeg nok ha brukt den. Joda , er ikke alle som er like uheldige som meg da... Men dessverre så ser det ut som Corsair har tapt seg , personlig kjøper jeg nå Seasonic som leverer bedre kvalitet til omtrent samme / lavere pris. Men de første Corsair psu'ene har en relativt bra kvalitet... Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 det er nok ikke noe problem å bruke den psuen din. jeg tviler på at den taper seg i kvalitet, og om den gjør det så er det nok såpass lite at det ikke utgjør noe forskjell. jeg har oså brukt corsair i en del år nå, og kun hatt 1 som har tatt kvelden. folk herpå forumet har også en tendens til å overdrive hvor mye watt du trenger i oppettet ditt. jeg har testa flere av oppsetta mine med wattmåler, og den siste målinga jeg hadde var på denne maskina med en amd 9590 (TDP 220watt) og SLi 670 OC. jeg kjører også 12 wifter som har en oppgitt wattbruk på ca 3,5watt per stk. (det er mye) dette trakk ca 540 watt i 3dmark firestrike, og så langt har 3dmark vært det som har belasta maskina mi mest. så det jeg prøver å si er: bare bruk den psuen du. 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 ... PSU'er taper effekt ved bruk over tid, så det er mulig din 6 år gamle 550W psu egentlig ikke er stabil ved høyere trekk enn 300W i dag Dette er vel bare en myte. En PSU har nok begrenset levetid (som 10 - 20 år), men hvor tar du det fra at effekten skulle falle slik? 1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 VX serien til Corsair var god i sin tid, kan fint bruke den, men ikke kjør den for hardt Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 (endret) ... PSU'er taper effekt ved bruk over tid, så det er mulig din 6 år gamle 550W psu egentlig ikke er stabil ved høyere trekk enn 300W i dag Dette er vel bare en myte. En PSU har nok begrenset levetid (som 10 - 20 år), men hvor tar du det fra at effekten skulle falle slik? Effekten faller litt, men ikkje så mye på så kort tid. Hvis ikkje strømforsyningen er på i flere år sammenhengene, så er det ikkje noe fare. Det er vel kondensatorene som taper litt effekt over tid eller.no. Andrull vet mye mere enn meg om dette Det er litt skummelt å kaste ut helt random tall som at en 6år gammel 550w psu faller i effekt til 300w. På sikt vil dette føre til at flere tror at det er sant, så plutselig blir det "fakta" for flere. Akkurat som at x38 i sin tid BARE fungerte med pci-e skjermkort og ikkje harddiskkontrollere, og at høyere minnehastighet på 1150/1155 plattformen ikkje hadde en dritt å si for ytelsen i programmer og spill. Når en ting blir sagt nok ganger, så tror folk på alt mulig tull og svada. Endret 16. november 2014 av Nizzen Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Det er hovedsakelig Caps som forringes over tid , noe de gjør selv om de ikke er i bruk. Var en annen forumbruker her for en stund siden (Andrull?) som er ganske så erfaren på dette området med tanke på utdanning osv som kunne påpeke hvor ille det var. En av de mest brukte verktøyene på nettet har i mange år skrevet følgende : "Electrolytic capacitor aging. When used heavily or over an extended period of time (1+ years) a power supply will slowly lose some of its initial wattage capacity. We recommend you add 10-20% if you plan to keep your PSU for more than 1 year, or 20-30% for 24/7 usage and 1+ years." Dette blir selvsagt en generalisering , avhengig av byggekvalitet og caps som er brukt vil dette trolig variere i større eller mindre grad og man kan trolig se mindre problemer med gode psu'er enn med dårlige psuer... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Er helt med på at elektrolytter forringes over tid, og spesiellt hvis de brukes hardt og er varme. Men stiller meg fremdeles ganske tvilende til påstanden slik den står der. Rimelige PC'er må lages med små marginer for å holde kostnadene nede. Det brukes PSU som er tilpasset det beregnede forbruket, tror ikke de legger inn 30% ekstra sånn uten videre. Man kan likevel forvente 10-15 års levetid. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Min erfaring er at til og med "kvalitets" Psu'er kan ha sine problemer om noen av komponentene i den er av dårlig kvalitet , trenger jo ikke å se lengre tilbake enn til MIST rev 1.0 og alt oppstyret disse laget når de begynte å ta kvelden en etter en for noen år siden. Denne artikkelen er ganske utdypende om komponentene (caps) som blir brukt i strømforsyninger. Og nei, jeg vil ikke påstå at en dårlig psu ikke kan overleve i 10 - 15 år, men det er større sannsynlighet for at den tar kvelden tidligere enn et kvalitets produkt (som også kan ha sine problemer ). Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Km til å tenke på problemstillingen med at Haswell-CPU (& MB) i noen tilfeller trekker for lite strøm fra PSU men det ser ut til at VX550 ikke skal ha det problemet. Ref denne artikkelen; http://www.tek.no/artikler/disse-stromforsyningene-vil-garantert-fungere-med-haswell/133922 "Problemet ser ut til å oppstå når prosessoren går inn i en ny form for hvilemodus, en modus som kalles C7. Da trekker den langt mindre strøm enn før, helt ned til 0,05 Ampere på den ene 12 V-kanalen. ATX-standarden, som setter rammene for hvordan en strømforsyning skal lages, legger bare opp til at de skal håndtere 0,5 Ampere." Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 (endret) Km til å tenke på problemstillingen med at Haswell-CPU (& MB) i noen tilfeller trekker for lite strøm fra PSU men det ser ut til at VX550 ikke skal ha det problemet. Ref denne artikkelen; http://www.tek.no/artikler/disse-stromforsyningene-vil-garantert-fungere-med-haswell/133922 "Problemet ser ut til å oppstå når prosessoren går inn i en ny form for hvilemodus, en modus som kalles C7. Da trekker den langt mindre strøm enn før, helt ned til 0,05 Ampere på den ene 12 V-kanalen. ATX-standarden, som setter rammene for hvordan en strømforsyning skal lages, legger bare opp til at de skal håndtere 0,5 Ampere." Hva er strømsparing? Det har vi ikkje sett Endret 16. november 2014 av Nizzen Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 (endret) En av de mest brukte verktøyene på nettet har i mange år skrevet følgende : "Electrolytic capacitor aging. When used heavily or over an extended period of time (1+ years) a power supply will slowly lose some of its initial wattage capacity. We recommend you add 10-20% if you plan to keep your PSU for more than 1 year, or 20-30% for 24/7 usage and 1+ years." Lytt til Hårek En strømforskyning mister ikke kapasitet i effekt over tid. Den kan imidlertid levere mer støy og lavere evne til å håndtere kortvarige høye belastninger uten at utgangsspenningen synker (Dette er ikke nødvendigvis et problem). En strømforskyning på for eksempel 300W vil levere 300W frem til den dagen den dør. Du kan forlenge levetiden ved å dimensjonere den større enn du egentlig trenger. Den vil dermed også normalt støye mindre og bedre tåle kortvarige høyere belastninger. TS: Strømforskyningen din er neppe ødelagt pga aldring. Hilsen Ole (på en åtte år gammel stasjonær PC med originalt PS - i daglig bruk) Endret 16. november 2014 av Ole3 Lenke til kommentar
Keldon Skrevet 16. november 2014 Forfatter Del Skrevet 16. november 2014 Er helt med på at elektrolytter forringes over tid, og spesiellt hvis de brukes hardt og er varme. Men stiller meg fremdeles ganske tvilende til påstanden slik den står der. Rimelige PC'er må lages med små marginer for å holde kostnadene nede. Det brukes PSU som er tilpasset det beregnede forbruket, tror ikke de legger inn 30% ekstra sånn uten videre. Man kan likevel forvente 10-15 års levetid. Vel jeg gjorde noe jeg senere ble fortalt var en vilt dårlig ide. Sist måned og åpnet den opp og støvsugde den. Hadde latt den stå i et døgn før jeg gjorde det hvis det tar tid for kapasitatorene å utlade seg. Hvis de gjør det i det hele tatt. Men det gikk fint og nå merker jeg at det er bedre luftgjennomstrømning. Men etter svarene i tråden satser jeg på at den vil fungere videre. Får jeg brukt mer penger på skjermkortsoppgradering. Ser jeg kanskje om et år om jeg kan bytte ut strømforsyningen. Takk for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå