mattis93 Skrevet 15. november 2014 Del Skrevet 15. november 2014 Hei. Jeg har et problem med den nybygde pc min. Det er prossesoren jeg ikke skjønner meg på, ved oppstart og maskinen går uten noe som helst programmer så ligger drifts temp på alt fra 95-100 grader.Har både sjekka bios og brukt forskjellige programmer for å sjekke temp og sett over kjølingen den skal være ok, pluss den er ny. Men det jeg legger merker til når jeg spiller så går tempen ned til vanlig temperatur til 35-40, merker det på vifte støyen går ned når jeg starter et spill, tips til hva som kan være galt? Selve komponentene som følger: -Msi-z87-Gd65 Gaming LGA 1150 Intel z87 -Intel core i7-4790 quad core 3.6 Ghz -Vannkjøling Cool master seidon 120v cpu kjøler -skjermkort gainward geforce 660 gtx -Ram kingstone hyperx 16Gb -kabinett CM storm trooper Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 15. november 2014 Del Skrevet 15. november 2014 (endret) Du har ikke gjort en bommert å koblet vannpumpa på CPU viftestyringen? Er viften til vannkjølingen som skal kobles til der. Sjekk også i bios at selve pumpen står på 100% Endret 15. november 2014 av KimWhinesAlot Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 15. november 2014 Del Skrevet 15. november 2014 Japp. Tipper nok det er pumpa som er problemet her ja. Enten brukerfeil, eller defekt. Lenke til kommentar
mattis93 Skrevet 15. november 2014 Forfatter Del Skrevet 15. november 2014 Vifta på radiatoren er kobla mot cpu fan1 og selve pumpa er kobla i mot en av de ledningene som kommer fra selve kabinettes strøkmkontakt. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 15. november 2014 Del Skrevet 15. november 2014 Er det ikke en 3p "viftekontakt" på den pumpa da? Har du overgang til molex, siden du sier den er tilkoblet på strømforsyninga? Du kan vel bare koble den rett på en av fan headers på hovedkortet (bare pass på at ikke hastigheten til pumpa endres). Lenke til kommentar
mattis93 Skrevet 15. november 2014 Forfatter Del Skrevet 15. november 2014 Den er ikke kobla dirkete på strømforsyninga men en av de viftekontaktene som var i kabinette av før. Ja det er 3p og jeg har molex liggende. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 15. november 2014 Del Skrevet 15. november 2014 (endret) Så du har pumpa på en splitter med andre vifter da? Og dette får strøm fra en molex? Prøv å koble den direkte til hovedkortet, f.eks på Power Fan header eller en eller anna 3p fan header på HK. Endret 15. november 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 15. november 2014 Del Skrevet 15. november 2014 (endret) Kommer det noe vibrasjoner eller lyd eller noe som helst som kan indikere at pumpa går? Får du kjilt en finger inn kobberbasen til vannblokka og kjent på om den er veldig veldig varm? Bør være samme temp som radiatoren, men om pumpa ikke funker så vil den være kok-varm under normal belastning. Endret 15. november 2014 av Andrull Lenke til kommentar
mattis93 Skrevet 15. november 2014 Forfatter Del Skrevet 15. november 2014 Vil tro det er molex den er kobla mot, men kan prøve koble den mot hovedkortet. Pumpa går som ei klokke, og har prøvd kjenne varmen den er som den skal hvis pc går driver en del ting men on den står uten noe som helst program oppe blir den litt varm. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 15. november 2014 Del Skrevet 15. november 2014 Det er også potensiale for at den rett og slett ikke har god nok kontakt. Selv om jeg forventer høyere IDLE temp om dette var tilfelle. Hvis radiatoren får tilført varme, som jeg tror du sier, så funker nok pumpa ja. Og da er nok ikke DET problemet. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 15. november 2014 Del Skrevet 15. november 2014 Sett kontakten fra pumpa rett på en av vifte tilkoblingene på hovedkortet, så går du i bios å setter vifte hastighet til 100% på kontakten pumpa er koblet på. Har ikke hørt om noen som har brukt din metode før, så er nok noe muffens der. Du fikk sikkert en manual med, så sjekk der hvordan det skal kobles opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå