C0bra Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Siden jeg nå skal bestille vannkjøling, men ikke fant noen stor nok tank så tenkte jeg at jeg skulle lage meg selv..Jeg tenkte å lage den i ca10mm kryssfiner plater, med utvendige mål på ca 18*20*20..Vil ha plass tilpumpa i tanken, det er derfor jeg lager den så "svær".. Tenkte å kjøpe 2stk 3/8 slangenipler i messing fra netconnection til å bruke på tanken.. det jeg lurer på er: vil kryssfiner tanken lekke? eller er kryssfiner vanntett? hvis den vil lekke, hva slags materiale bør jeg da lage den i? og skal jeg bare montere pumpa løst inni tanken uten slanger på, slik at disse går inn i tanken? eller skal jeg trekke den slangen som står på trykksida gjennom tanken og feste den på nippelen på pumpa? kunne noen vist meg en tegning eller forklart meg godt hvordan jeg kør gjøre dette? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Ja den vil lekke, du får vannfast kryssfiner men ikke vanntett, bruk plexiglass eller tynne stålplater. Slansgen som skal pumpe ut vann må festes til pumpa Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Nej, den kommer inte att läcka, förutsatt att du lackerar den noga invändigt. /Olle Lenke til kommentar
Daron Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Eneste måten å gjøre den vanntett måtte være å male den på innsiden med mange lag med maling/lakk.. Men tror det vil være vanskelig å få det 100% tett.. Gjør heller som jeg gjorde.. finn en passende plast boks( i mitt tilfelle en kaffeboks til 20 kr) og lag 2 hull til slangene kjøp to gummipakninger for gjennomføring av slanger hos clasern og du er klar.. lag også et lite hull til ledning og tett med silikon e.l. Det letteste og billigste i mine øyne. Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 Tenkte å fuge alle skjøydene med ett eller annet fugemiddel.. så hvis jeg lakker den innvendig så vil det gå? eller kan jeg bare ta litt fugemasse å smøre utover alle flatene? Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 Gjør heller som jeg gjorde.. finn en passende plast boks( i mitt tilfelle en kaffeboks til 20 kr) og lag 2 hull til slangene kjøp to gummipakninger for gjennomføring av slanger hos clasern og du er klar.. lag også et lite hull til ledning og tett med silikon e.l. Det letteste og billigste i mine øyne. Ok, kan se hva jeg finner her hjemme.. vil helst at den skal se bra ut også.. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Vel, en sprekk i lakken og den lekker, skal denne stå inne i kab blir den utsatt for temp svingninger og tre er et levende materiale det skal dermed ikke mye til før en sprekk oppstår. Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 Vel, en sprekk i lakken og den lekker, skal denne stå inne i kab blir den utsatt for temp svingninger og tre er et levende materiale det skal dermed ikke mye til før en sprekk oppstår. Ok, da blir det ikke tre tank.. får se om jeg finner en kul plastikboks da.. Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 Gjør heller som jeg gjorde.. finn en passende plast boks( i mitt tilfelle en kaffeboks til 20 kr) og lag 2 hull til slangene kjøp to gummipakninger for gjennomføring av slanger hos clasern og du er klar.. lag også et lite hull til ledning og tett med silikon e.l. Har du bilder? Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Vel... ta en tuppervare saftkanne... lag hull som er litt mindre en slangen press slangen igjennom og tanken er vanntett (strømen det samme. men da må du kutte og sette på igjen) kosta meg ca.... 40kr Lenke til kommentar
Sinnsro Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 ville heller lagd en tank av plexi, mye mer gøy forslag... (obs. kembo bilde) Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 ville heller lagd en tank av plexi, mye mer gøy forslag... (obs. kembo bilde) Hva brukte du til å lime platene sammen? sagte du opp selv, eller fikk du de sagt opp der du kjøpte dem? hva slags sag brukte du? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 ville heller lagd en tank av plexi, mye mer gøy forslag... (obs. kembo bilde) Se det ja! Men tanken har jo en stor mangel; Den mangler jo en stuss for påfylling / tapping..... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 ville heller lagd en tank av plexi, mye mer gøy forslag... (obs. kembo bilde) Hva brukte du til å lime platene sammen? sagte du opp selv, eller fikk du de sagt opp der du kjøpte dem? hva slags sag brukte du? Du kan sage dem opp selv og for å lime dem bruker du silikon beregnet for våtrom, det er jo det de limer sammen akvarier med. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Og i tillegg bør du bruke skruer. Våtromssilikon tetter godt, men er mindre egnet som lim, mot plexi. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Ja greit å sette i noe skruer så holder du det lettere sammen menst du limer. Bruker du feks Sikaflex-FC 11 så er det liming og forsegling i ett den limer alt til og med betong Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 Bruker du feks Sikaflex-FC 11 så er det liming og forsegling i ett den limer alt til og med betong Konge, tror vi har en tube av det i garasjen :nice: Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Ja greit å sette i noe skruer så holder du det lettere sammen menst du limer.Bruker du feks Sikaflex-FC 11 så er det liming og forsegling i ett den limer alt til og med betong Ja det er no´ annet Snekker´n! Snakker vi sikaflex her, så kan man antakelig sløyfe skruer. Men jeg ville nå (og bruker fortsatt) ha brukt skruer som en ekstra forsikring.... Men våtromssilikon og Sikaflex er jo to vidt forskjellige ting. Det kan være greit å vite det. Lenke til kommentar
Sinnsro Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 sagde opp alt med baufil og brukte araldit og silikon til å lime. la silikon over araldit'n siden jeg mins å ha hørt at araldit reagerer på vann og div kjemikalier. Får å holde det hele sammen lagde jeg en vinkel på 180 grader og klemte platene mellom vinklen og en tre blokk. Lenke til kommentar
Sinnsro Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 er sikaflex seigt som silikon eller blir det stein hardt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå