Geekeern Skrevet 15. november 2014 Del Skrevet 15. november 2014 Hei, Tenker å gå og ta en titt på en BMW 5-serie 520Ia 2000, 207 000 km, kr 35 535,- Bilen ser fin og grei ut på utsiden. Liten bulk på panseret ved grillen, ellers veldig lite rust i følge selgeren. Det er skinninteriør og jeg tenker å pleie bilen med støvsuging og skinn-pleie. Jeg spurte selgeren om problemer med bilen, og selgeren svarer slik: "Personlig har jeg ikke hatt noen betydelige problemer med bilen. Men den trenger nok oljeskift snart og i tillegg har jeg opplevd at den innimellom slurer på starteren, men da er det bare å vri om tenningen på nytt! Startssperra har også slått inn et par ganger når bilen er i gang, men har forstått det som at det er noe med nøkkelen. Det skal ikke være store omkostninger som må til, og kan fint kjøres sånn den er i dag:-)" Hva er lett å fikse og hvor mye vil dere påregne med på reparasjonskostnader ut ifra selgerens beskrivelse? Det haster litt så takk på forhånd! Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 15. november 2014 Del Skrevet 15. november 2014 Regner med at det er den her. Kan jo dukke opp alt mulig rart på de bilene. Dette er en senere utgave av e39, men det er fortsatt med M52 motoren på 150 hk. Det skal være satt inn ny type vannpumpe i disse, men man vet jo aldri. De gamle av plast har gått i stykker med alderen og dette er selverfart. Radiatoren er også kjent for å bli sliten og ha behov for å byttes ut. Diverse foringer i understellet kan muligens ha behov for å byttes ut. Bør sjekke for rust under bilen, på bagasjeluken, under dørene og bak tanklokket. Det trenger ikke å være så mye rust som er synlig for at store deler under bilen har rustet ganske godt. Ting som han nevner trenger ikke å by på problemer, men det vet du heller ikke sikkert. Kan hende ting blir verre og man må bruke en del tid på å feilsøke. Oljeskift greier man selv for under 1000-lappen med olje av bra kvalitet. Om du har et sted å skru og litt verktøy så er det mulig å fikse det meste, men som med andre eldre biler så er det greit å kunne greie seg uten bil i noen dager eller å ha en bil til som man kan ta til jobben. Det er ekstremt mye stress å skru på bil som "må" bli ferdig til dagen etter. Ofte mangler man kanskje noe verktøy eller deler og når man skal ha tak i det på kort varsel blir det fort litt dyrt. Lenke til kommentar
Geekeern Skrevet 15. november 2014 Forfatter Del Skrevet 15. november 2014 Takk for rask svar Lenke til kommentar
c7Nn Skrevet 15. november 2014 Del Skrevet 15. november 2014 Har du prøvekjørt bilen? Noen grunn til at selger kun tar bilde av én nøkkel? Ingen bilder bak, rust på bakluke er et vanlig problem. Han har litt sving på rattet, er det noen feilmeldinger som skjuler seg? NAF test? http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E39/ Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 (endret) Rust på bakluke, hjulbuer, under dørene og ved bensinlokket er det som du bør se etter. Vannpumpen er litt om og men. Min far eide en 96 E39 til 270k, og byttet aldri vannpumpen. Radiatoren er derimot noe som typisk går på 100k og 200k, så jeg ville undersøkt om når den var byttet. Om startsperra stopper motoren når du er ute å kjører så er dette en alvorlig feil som du bør fikse snarest. Det er ikke nødvendigvis vanskelig å fikse, men om motoren dauer så mister du både servo på bremser og styring, noe som kan koste liv i feil situasjon. Jeg synes det ser ut som et greit tilbud, gitt at du kan fikse det som er galt selv. Husk å prøvekjør den lenge og se etter ting som ikke er normalt. Fremkall begge problemene som er nevnt, og ikke kjøp bilen før du har opplevd selv at starteren slurer og startsperra svikter. Sjekk også drivstofforbruk, noe du gjerne kan gjøre etter kjøpet (som antyder at du skriver en solid kontrakt). Er forbruket mye høyere enn normalt så kan det bety at vanos-pakningen har blitt dårlig, noe som er skremmende lett å overse. De begynner å bli slitne på 200k, så vær forberedt på at det kan komme opp problemer. Endret 16. november 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 (endret) Oljeskift, Startsperre, Starteren, og evt ny nøkkel? Å skru på BMW er dyrt! Nettopp fordi det er en såpass dyr bil i utgangspunktet. Bare ny nøkkel koster 2500,- og det vet jeg alt om. Hadde jeg vært deg ville jeg gått for en annen bil. Slik min far en gang sa.. det er så masse bilær! Men for all del du kan jo reise å se på den og si til selger at du bare er int. i å se før du bestemmer deg. Ellers veldig lite rust.. Så hvor er det rust? Slik som nevnt over meg her, jeg har E39 selv med 4.4 Literen, og hjulbuer er veldig typisk på disse bilene. Enten ser du tydelig på utsiden at det begynner å komme, men ta for guds skyld uansett hånden bak buen og kjenn om det er noe løst der. Nederst i kanten på dørene er også veldig typisk. Bensinlokket "kan" det også være no. Jeg fikk på fredagen bilen min tilbake fra lakkeringsverksted med regning på over 10 tusen kroner, og de måtte bytte venstre framskjerm, rustbehandle hjulbuen bak, 3 dører, en rose ved bensinlokket, så tro meg er det ikke noe rust blir jeg nesten litt imponert. Hadde jeg vært deg ville jeg styrt unna. Det er nok av biler her i verden. edit: Selger skriver også på en måte slik at han nesten ikke bryr seg, han vil bare selge. Sett bort ifra evt. rust som kan være på den så hvis du må ha ny Starter, Startsperre og nøkkel så kan det tekniske komme på mange tusen kroner. Jeg syns ikke det er greit med folk som ikke bryr seg om at bilen har en fatal feil som kan gå utover deg og ikke se ut til å bry seg og i tillegg si noe som at "Det skal ikke være store omkostninger som må til" når det nettopp er det som kan bli tilfelle også smilefjes på slutten? I tillegg er han en som bare har hatt bilen litt og selger videre. Slike folk som ikke har hatt BMW eller kan BMW og ikke bryr seg syns jeg ikke noe om. Endret 16. november 2014 av James Bond Lenke til kommentar
Geekeern Skrevet 16. november 2014 Forfatter Del Skrevet 16. november 2014 Hei, Jeg fikk testet bilen... bilen så veldig tørr ut i motor rommet, og hadde ellers veldig lite rust de stedene det er normalt å dukke opp på e39 modellene... Men det var litt søl i Servotanken og en større slange som var koblet til motoren. Kun søl AKKURAT der slangen var koblet på tanken. Samme gjelder også på den store slangen som var koblet til motoren. Ellers var det en grei bil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå