Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Nissan almera starter av og til. Lager klikkelyd.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har ganske lite peiling på bil.
Men kjøpte meg en slik nissan for å ha over vinteren grunnet billig drift og grei pris + fulgte med nye vinterdekk.

Da jeg skifta dekk på bilen og jeg ville starte den sa det bare klikk da jeg vridde om nøkkelen. Det er nok batteri siden anlegget og alt av lys og alt funker. Kommer ikke opp noen varsellampe heller.

Er sikkert bare tilfeldig at det skjedde etter jeg skifta dekk, men er kanskje greit å nevne.

Ellers har bilen gått 178k km. Den lager sånn klikklyd hver gang jeg vrir om nøkkelen. Etter 5-6 forsøk kan det hende den starter, men motoren høres ut som om den nesten slokkner så må presse inn gasspedalen for å få liv i den så kan jeg bruke den helt vanlig.

Noen tips til hva man kan gjøre? Noe man kan fikse selv eller burde jeg sende den på verksted. Om det er noen spørsmål så som kan være greie å vite for dere kan jeg sikkert prøve og finne ut osv :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At batteriet har nok strøm til å drive cd spiller, lys osv betyr ikke at det har nok power til å dra starteren.

Typisk er jo at folk hører på musikk, tenning på osv når dem bytter dekk.. Og etterpå klikker det i starteren? Sjekk batteriet først.

Jeg hadde vel prøvd med booster pack, startkabler e.l. Klikker det fortsatt i starteren? Bytt start motor.

Endret av Mekker`n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har almera selv og det samme skjedde hos meg, eneste som skjedde var et svakt "klikk".

Løsningen hos meg var å bytte kull i startmotoren, men hos meg var det ikke nok så det sluttet å virke etter noen uker så byttet jeg hele startmotoren og nå har det gått ett år uten problemer.

Mekanikeren sa en kjapp løsning når du trenger bilen, det er å banke på starteren med en kost eller noe lignende.

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

At batteriet har nok strøm til å drive cd spiller, lys osv betyr ikke at det har nok power til å dra starteren.

Typisk er jo at folk hører på musikk, tenning på osv når dem bytter dekk.. Og etterpå klikker det i starteren? Sjekk batteriet først.

Jeg hadde vel prøvd med booster pack, startkabler e.l. Klikker det fortsatt i starteren? Bytt start motor.

Dette.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)
Har nå funnet ut at det med 99% er startmotoren som er gåen.

Mitt neste spørsmål er da om det finnes noe standarisering av den. Om man har 2 forskjellige Nissan, med like stor motor vill det å gå greit? Funker det å mixe bilmerker, kjøpe en startmotor fra et annet merke? Pga ringte litt rundt og fikk noen tilbud på 2700,- men det betaler jeg ikke etter at jeg kjøpte bilen til 5k med anlegg, nye ubrukte vinterdekk osv.

Noen sa at biltema selger noe? Er ihvertfall open for alle tips. Startmotoren må ikke være ny heller, siden skal bare holde i max 2 år til så er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar

Høgger`n?

Det er mulig det er relet som er oppå som ikke er helt frisk lengre. Hva sier du til det? Jeg tenkte bytte det først ihvertfall, siden prøvde starte den istad ogjen og kom noen gnister ut av den. Vi slo litt på den og fikk starta bilen igjen etter noen forsøk. Det hele prøvde vi flere gnager og etter 4-5 forsøk med litt slåing gikk den som regel på igjen.

Er det noe standard for relleet eller hva tror/vet du om det? :)

Lenke til kommentar

Det er innslagsreleet som henger ja. Du kan prøve å åpne det, pusse litt på kontakter, smøre osv, men det pleier ikke å holde så veldig lenge. Plutslig står du der å klikk, klikk, typisk når det passer dårligst :p

Det er veldig mange forskjellige startmotorer. Å finne en "random" startmotor som skal passe skal godt gjøres. Jeg hadde vel sett på andre Nissan med samme motorkode/manuell/automat og da skal vel starteren passe. Alt annet kan vel regnes som flaks.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...