Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvor stor diskplass er lurt å ha på windows-partisjonen?

eugenie

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt meg en stasjonær maskin hos en lokal leverandør, og for den om noen dager. Det jeg la vekt på, var en raskt stillegående maskin, som har kapasitet nok til å takle dagens internett og min raske 75/75-fiberlinje.

Når jeg har sovet på det, frykter jeg at jeg har vært dum og kjøpt en maskin med for liten harddisk. Maskinen har en sd-disk (eller hva det nå heter) på 256 GB.

Denne tenker jeg dele i 2 partisjoner så jeg har en del (brukerpartisjon) til alt av bruksfiler, og en del (systempartisjon) til bare system og installerte programmer.

Blir 128 GB nok til windows og et knippe programmer? (office-pakken, itunes, firefox, bildebehandlingsprogram osv.)

Og vil 128 GB bli nok til bruksfiler i det daglige, når man lar itunes og office-pakken bruke ”brukspartisjonen” til lagring av datafiler.

Hva tenker dere, eller kan jeg sette systempartisjonen mindre uten og være redd for å få for liten plass der?

Dersom jeg skulle hatt en disk på 480 GB kostet det vel 3.000 mer.

Ellers har jeg en drøss med eksterne disker stående rundt meg på bordet, så jeg tenkte at diskplass har man nok av... Men en ting er lagring av data til eksterne disker man ikke bruker så ofte, noe annet er dataene man bruker i hverdagen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Partisjonering av disker er bare så forrige årtusen.
Kan du komme på en grunn til å partisjonere en liten systemdisk?

Mitt råd er å la systemdisken være i en partisjon der du installerer programmer på.

Så kjøper du deg en snurredisk der du legger vanlige brukerfiler på.

Om du har litt mere penger, så kan du kjøpe deg en NAS som du setter på en kald plass og bruker som fil-lager.

Lenke til kommentar

Partisjonering av disker er bare så forrige årtusen.

Kan du komme på en grunn til å partisjonere en liten systemdisk?

Mitt råd er å la systemdisken være i en partisjon der du installerer programmer på.

Så kjøper du deg en snurredisk der du legger vanlige brukerfiler på.

Om du har litt mere penger, så kan du kjøpe deg en NAS som du setter på en kald plass og bruker som fil-lager.

Enig med deg.

Ønsker man selektiv backup/image med minst mulig GB for sitt OS inkl sine standard programmer derimot.

eks OS + office/nettlesere/mailkonto m/mail , IM , kan fremdeles partisjonering av en liten (men stor "nok") OS/program partisjon være "lurt å gjøre".

Det kommer litt an på hvilke image/backup program man skal bruke.

Selv gidder jeg ikke det lengre heller på arbeids stasjoner/PCer.

1.stk SSD = en partisjon med så mye jeg gidder installert på.

(servere derimot blir annerledes praksis på)

Lenke til kommentar

Ett stort poeng med partisjonering av hardisker var ytelse. En SSD fungerer på en helt annen måte og det er derfor ingenting å hente.

På min egen ca 1 år gamle PC er Windowspartisjonen ca 18 GB, Programfiler+ programfiler (x86) ca 10 GB.
Jeg lagrer brukerfilene på server og de tar ca 90 GB. Det som tar mest er backupmappen som tar ca 275 GB. Denne mappen synker jeg til JottaCloud.

Hvis du ikke driver med video så er det ikke sikkert du trenger noe ekstra disk.

Ta daglig backup til nettet (Jotta, Dropbox el.) og lokale backups til ekstern disk.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg vil dele disken i 2, er for å kunne lage disk-image av partisjonen hvor programmene ligger, uten og berøre brukerfilene på den andre partisjonen dersom jeg må tilbakestille image. Det har jeg gjort jevnlig på tidligere maskiner når de har begynt å jobbe litt tregt.

Mulig jeg har gjort et dumt kjøp, for selve maskinen er så liten, at jeg forstod det slik at det ikke er plass til flere disker inni den.

Det er altså ikke for å få bedre ytelse jeg vil dele disken, men altså med hensyn til å lage imager uten å berøre hverdagsbruken… bruker Acronis True Image til dette.

Så, vil 128 gb holde til windows og diverse installerte programmer??

Endret av eugenie
Lenke til kommentar

Siden de aller fleste nye titler er sykt store, så er 256GB ALT for lite. Iallefall om du har noen spill.

Litt av poenget med SSD er jo å ha OS og de programmene/spill man bruker ofte på den. Selv synes jeg 512GB er på grensen lite. Jeg har 4TB med ssd lagring for spill og programmer til sammen i hovedpc`en og "et par" TB med snurredisker. Det er passe for meg.

Lenke til kommentar

Tror jeg slår meg til ro med at 128 GB på win-partisjonen vil holde. Spiller ikke, så spill blir ikke installert, og så mange store programmer blir det heller ikke. Det som muligens vil ta størst plass er office-pakken og itunes :-) Og etter hvert datamengden som genereres via windows-update og diverse service-pakker..

Med den innebygde muligheten i windows for å dele en disk, får man vel ikke delt den på annen måte enn å sette av halvparten til windows-partisjonen?? Man får vel ikke delt 100/150?

Lenke til kommentar

Du bruker "drive options /advanced "under Windows 8.1 installasjon.

Du velger dette når du kommer til steget "where do you want to install Windows"

Da kan du skreddersy OS partisjonen og størrelse etter eget ønske fra starten av.

Når du er ferdig med å installere windows bruker du bare diskmanagement for å lage deg en "data partisjon" av resten av utildels plass.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Artig at det tas som en selvfølge at det er siste windows-versjon man går for :-)

Jeg hater windows 8, og går derfor for windows 7 denne gang. Så oppgraderer jeg heller når det kommer noe med ”bedre” grensesnitt.

Hater du windows 8, så vet du ikkje hvorfor du hater det ;)

Windows 8 (.1) er jo samma som windows 7 bare med bedre ytelse. Ikkje kom her å si at det er pga av startmenyen og metro du ikkje liker win8 (.1), fordi da sier du høyt at du er noob :wee:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Artig at det tas som en selvfølge at det er siste windows-versjon man går for :-)

Jeg hater windows 8, og går derfor for windows 7 denne gang. Så oppgraderer jeg heller når det kommer noe med bedre grensesnitt.

Fremgangsmåte er uansett den samme.

Man installerer vel ikke et gammelt os.

Verden går videre og metro er særs enkelt å kortslutte.

Og som nissen sier ytelse er bedre.

Lenke til kommentar

Liker man ikke win 8 så installerer man det ikke.

Har sittet kjempelenge med min win xp, men siden den maskinen dessverre ”knela” her om dagen og jeg må kjøpe ny, så velger jeg windows 7. Spør alle som IKKE har oppgradert til windws 8 om hvorfor de ikke har gjort det. Grensesnittet i win 8 og 8.1 liker jeg ikke, så jeg holder meg til noe jeg trives med, uansett hvor god ytelsen måtte være. Så går jeg heller for neste windwos versjon, som visstnok skal ligne mer på gamle xp.

Jeg spurte i denne tråden, for å få en viss anelse om hvor mye diskplass jeg bør sette av til en windows-partisjon. Så får det bli min sak hvilken versjon jeg liker best eller ikke. De bruker kanskje omtrentlig samme mengde diskplass? Dersom win 8 bruker mindre diskplass enn win 7, så er jeg i alle fall safe med de svarene jeg hittil har fått hva diskplass angår.

Lenke til kommentar

Ingen vits i å bli hårsår og lage en sak av dette ...

Installer hva du vil.We don't care.

Du sa du kjøper/bygger en helt ny maskin og det er rimelig å anta at du da vil benytte deg av nytt windows OS .

Du kunne f.eks nevnt at det gjaldt Windows 7 . Det er ulik footprint mellom versjoner.

Advanced drive options brukes uansett fra vista og opp.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...