Gavekort Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 (endret) Ser flere steder på blant annet E39 at veibanene høvles i midten med ~1cm dybde, men kun i midten slik at det ikke strekker til hjulene. Overflaten er veldig ru, trolig med vilje. Hva er hensikten med dette? Vedlikehold? Rumlefelt? Bedre veigrep? Endret 15. november 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 (endret) For å få veien rettere. Hjulspora er jo laveste punkt så de trenger ikke høvle de. Som igjen er for å ikke få så dypt vann i hjulspora når det regner. Endret 14. november 2014 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Hmm, sikkert noen som har bedre svar en meg, men poster anyway: Det er vel ikke relatert ettersom det er prøveprosjekt? (så den tidligere i dag, men husker ikke hvor det var) Interessant uansett! Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. november 2014 Forfatter Del Skrevet 15. november 2014 Det sedsberg sier gir mening. Er det da videre planer om å fylle opp denne høvlingen med asfalt igjen, eller skal den være nedhøvlet? Interessant tilskudd Coldice, men jeg tenker ikke merking av veiene. 60-70% av veien er høvlet med det jeg snakker om, og det går ikke nødvendigvis rett. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 15. november 2014 Del Skrevet 15. november 2014 Har vært en del av dette her også. Som regel så høvles det for å jevne litt ut og det pleier å komme et lag med ny asfalt ikke så alt for lenge etterpå. Noen ganger kan det dog ta rundt ett års tid. Kan ikke alltid være sikker på hva de driver med heller. Her i området har det åpenbart blitt endring i planer flere ganger. Først tok de hull og lappet over det med asfaltflekker. Da høvler de området rundt hullet et par cm ned og fyller opp med asfalt. Da ble det plutselig for brå overgang fra den gamle asfalten til disse lappeflekkene. Det de gjorde da var faktisk å høvle på "ramper" til lappeflekkene. Nå har de gått bort fra dette og høvlet over hele veibredden. Regner med at det blir ny asfalt der snart. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 For å få veien rettere. Hjulspora er jo laveste punkt så de trenger ikke høvle de. Som igjen er for å ikke få så dypt vann i hjulspora når det regner. For ikke å snakke om når det blir snø- og is-såle på veien. Når det er dype spor i asfalten blir det jo i praksis umulig å holde veien fri for spor på vinteren; og sporete+isete vei er som kjent enda farligere enn bare sporete asfalt. (OK, vannplaning på sporete våt asfalt er farlig det også..) Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Jeg er ganske sikker på at dette er et rumlefelt for å unngå at man kommer over i motsatt kjørefelt. Her gjorde de der med god planlegging: Asfaltere veien, male gul midtstripe, lage rumlefelt (da forsvant den gule stripa), male gul midtstripe igjen.. Som flasser av, sikkert fordi veien var så "støvete" etter høvlinga. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Jeg er ganske sikker på at dette er et rumlefelt (...) Rumlefelt lages ikke i 60-70% av veiens bredde, og med uregelmessig linjeføring. (Innlegg #4 i tråden) Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Da misforsto jeg - tolka førstepost til at de høvla ned midten av veien (altså der den gule stripa er) men ikke så langt som til hjulsporene. Altså et typisk rumlefelt. Ut fra post 4 heller jeg mot at de forbereder asfaltering.. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. november 2014 Forfatter Del Skrevet 22. november 2014 Det er kanskje litt viktig å nevne at jeg mener 60-70% av hvert felt, så det er altså motsatt av det typiske rumlefelt er. Det ser noenlunde ut slik som dette, med mine flotte ASCII-skills som illustrasjon: | sidestripe || midtstripe # høvlet | ##### || ##### | | ##### || ##### | | ##### || #### | | #### || #### | | ##### || ##### | | ##### || ##### | | ##### || #### | Lenke til kommentar
hean Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Asfalt er mykt og slites lett, kanskje man høvler ned midten for å jevne ut slitasjen som hjulene forårsaker på sidene. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Den høvles for å redusere dybden på hjulsporene. De har regler for hvor dype de kan være før det må gjøres noe. Da er det vanlig med høvling og som oftest blir det asfaltert igjen siden. Det som blir høvla av blir også resirkulert og brukt på nytt. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Sikkert for ikke å få søksmål imot seg fra de med lavtgående biler ^^ Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Det er kanskje litt viktig å nevne at jeg mener 60-70% av hvert felt, så det er altså motsatt av det typiske rumlefelt er. Da har de i praksis høvlet/freset hele veibredden, bare at høvelen/fresen ikke har gått helt ned i bunnen av hjulsporene. Og poenget er som allerede nevnt; å redusere spordybde, vannplaning og sikkerhestutfordringene med sørpe/slaps/snø/is i bunnen av dype spor. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Sikkert for ikke å få søksmål imot seg fra de med lavtgående biler ^^ 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå