Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har verksted gjort en feil på firehjulskontroll?


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg kom nylig fra verkstedet med bilen min nå. Jeg har igrunnen vært en som alltid har brukt merkeverksted til det meste da det sjelden har ført med seg helt de store overskelsenne. Etter X antall personer har nevnt at det bare er bortkastet penger osv når bilen er uttefor garranti perrioden endte jeg nå tilslutt med å ta dette på et "vanlig" verksted, noe jeg fikk angre bittert på. Når jeg fikk tilbake bilen etter å blitt behandlet som dagens største irritasjonsmoment av verkstedmester som synst jeg "maset" for jeg ble stående å vente 40 minutter på bilen skulle bli ferdig etter avtalt hentetid og jeg spurte hvordan det gikk med bilen. Det som skulle bli gjort var å bytte bemseklosser bake, bytte en lekk bakdemper og ta en firehjulskontroll . Jeg var selvsagt så dumm at jeg ikke spurte om et prisoverslag før jobben ble gjort. Tidligere på dagen ringte de og sa at ene kalipteren hang så de måtte bytte denne til den nette summ av 3000,- til tross for at jeg hadde hatt bilen oppe kvelden før for å bytte over andre dekk da jeg ikke kunne bruke de dekken som var påmontert siden de var skeivslitte, og da rullet samtlige hjul helt fint, men jeg godtok jo dette uansett ettersom jeg ikke ville ha bil om de ikke byttet disse. Det som videre skjer er at jeg leverte en fult fin å kjørbar bil til verkstedet og fikk tilbake en bil som var alt annet enn det, hjulene subbet noe voldsomt på turen hjemmover uten at jeg forstod hvorfor , og da oppdaget jeg tilslutt at begge innerskjermenne bake var fullstendig knust, mistenker dette kan ha en sammenheng med bytte av bakdemperen, ettersom innerskjermenne var helt fine kvelden før når jeg byttet dekk og bilen hadde ingen tegn til subbing på vei til verkstedet i dagtidlig. Det neste jeg merket er at bilen sporet litt rart. så litt på arket jeg fikk fra firehjulskontrollen og ser jeg har noen røde verdier, og som tråden nevner er det dette jeg lurer på om er korrekt ? Resten av det som har skjedd blir med dette bare ord mot ord, og måten verkstedmester behandlet meg når jeg kom for å hente bilen er nok sjangsen for noen form for goodwill fra hans side særdeles liten.

 

Bilde fra firehjulskontroll arket.

 

post-97753-0-44536500-1415984662_thumb.jpg

 

Er vel egentlig om disse 2 røde verdienne egentlig stemmer, resten er mer en angry rant for min del som jeg tipper jeg ikke får gjort noe som helst med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Merkeverksted kontra merkeverksted er alltid tema, og her er det mange ulike erfaringer. For feil som jeg tror kan løses raskere/bedre tar jeg alltid bilen til merkeverksted, selv den 15 år gamle bruksbilen. Desto mer komplisert/sjelden bil man har, jo mer vil jeg anbefale merkeverksted.

 

Mange merkeverksteder gir bra rabatter på biler som er utenfor garanti, jeg får 20% på både timer og deler, så jeg sparer trolig minimalt på å velge noe annet, spesielt dersom et frittstående verksted bruker mye tid på å finne og utbedre feilen. Uansett valg av verksted er det viktig at jeg får tillit til det, enten det er frittstående eller et merkeverksted.

Lenke til kommentar

Trist du fikk en dårlig opplevelse!

 

Ang caliper: Mekaniker må skyve stempelet inn når nye klosser skal på. Antakelig var ikke det mulig, men du opplever likevel at hjulet snurrer som det skal.

 

Ang firehjulskontroll: Hvis du bestilte firejulsKONTROLL og er travel med å få bilen tilbake så er det vel naturlig å få en utskrift av hvordan målingene er, uten tilbud om justering av verdier?

 

Ang subbing: Kan muligens skyldes at de nye bremseklossene ikke er innkjørt og noe rust på skivene?

 

Ole

Lenke til kommentar

Trist du fikk en dårlig opplevelse!

 

Ang caliper: Mekaniker må skyve stempelet inn når nye klosser skal på. Antakelig var ikke det mulig, men du opplever likevel at hjulet snurrer som det skal.

 

Ang firehjulskontroll: Hvis du bestilte firejulsKONTROLL og er travel med å få bilen tilbake så er det vel naturlig å få en utskrift av hvordan målingene er, uten tilbud om justering av verdier?

 

Ang subbing: Kan muligens skyldes at de nye bremseklossene ikke er innkjørt og noe rust på skivene?

 

Ole

 

 

De har dog justert samtlige verdier utenom de 2 som er røde, jeg sto forøvri å så på mekanikeren når han holdt på med det, problemstillignen ble forøvri fremstilt på den måten at jeg ønsket en 4hjulskontroll for at bilen slet ut dekk skjevt samt verksted mente det var nødvendig ettersom bakdemper ble byttet, da sier det seg selv at det skal justerest inn om de leser av feilmarginer.

 

At kalipteren var gåen kan jo vel så hende, jeg synst bare det var veldig rart, samtidig at dette lille verkstedet og tilfeldigvis hadde akkurat kalipteren til bilen min liggende på lager.

 

Angående subbingen var dette helt klart og tydlig at hjulenne subbet i innerskjerm, jeg har kjørt nok senkede biler i min tid til å vite hvordan det hørest ut. Når samtidig innerskjermen faktisk er knust noe den ikke var dagen før så er nok dette tilfellet.

 

Men som jeg nevner i mitt eget innlegg er dette saker og ting jeg umulig kan bevise og kan ikke gjøre noe annet enn å ungå det aktuelle verkstedet i fremtiden. Det eneste jeg lurer på er om verdienne i utskriften for hjulkontrollen er innenfor eller om de ikke er det.

Lenke til kommentar

Ole3: Jeg har hatt et 20-talls 4-hjulskontroller på mine biler, har aldri opplevd annet enn at tingene er justert så godt det lar seg gjøre (eller rettere; justert etter beste evne til den som gjør jobben, og den er høyst variabel...).

Men til denne saken:
Her har de justert flere verdier, men ikke camber framme. Nå er dette en halvsliten Audi med sportsunderstell (jeg skriver halvsliten siden den er kjørt 127.000KM som er endel for disse understellene, SVJV, det begynner vel å nærme seg tid for utbytting av ymse deler), så kan en spørre seg om det er mulig å justere mer på camber, eller om dette er noe man må leve med. Jeg vet iallfall om flere som har samme bil med sportsunderstell som sliter med skjevslitte dekk og stump kjøreopplevelse. Det er slett ikke sikkert at verkstedet har gjort noe gale her. Sånn bortsett fra å forklare bileier om hva som er gjort og hvorfor. Selvsagt kan det være det er gjort noe feil her, men det er slett ikke sikkert.
At innerskjermer er knust er jo ikke bra. Dette bør jo klages på til verkstedet. Er trådstarter NAF-medlem kan en få disse til å se over jobben. Dvs det kan være en tanke å få det gjort uansett, men om man ikke er medlem koster det noe mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Men til denne saken:

Her har de justert flere verdier, men ikke camber framme. Nå er dette en halvsliten Audi med sportsunderstell (jeg skriver halvsliten siden den er kjørt 127.000KM som er endel for disse understellene, SVJV, det begynner vel å nærme seg tid for utbytting av ymse deler), så kan en spørre seg om det er mulig å justere mer på camber, eller om dette er noe man må leve med. Jeg vet iallfall om flere som har samme bil med sportsunderstell som sliter med skjevslitte dekk og stump kjøreopplevelse.

 

Hei! og takk for et flott ut utfyllende svar. På denne bilen ble det montert ett justerbart senkesett fra Supersport (KW produserer disse) i 2011 og dette har siden sittet på bilen i rundt 40 000 km med en fornufti instilt og låst høyde. I sammenheng med dette ble bilen vist til biltilsynet med en hjulstillingskontroll som jeg etter mye graving klarte å finne frem. Dette ser følgende ut med alle grønne verdier og helt andre verdier på camberen vertfall. Om dette har forringet seg så mye på 40 000 km må jeg jo si at jeg synst er rart, men har likevel ikke noen kompetanse til å si noe om det.

 

post-97753-0-52863400-1415989807_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Se der ja. OK, så da har det i det minste vært bra en gang i tiden. Men de har byttet demper? Hva kan de ha brukt da? Samme type demper, eller (som jeg mistenker) noe helt annet, som ikke er tilpasset fjøringen? Var det coilovers på den, og nå ikke? Bare tenker høyt her nå.

Endret av fikse
Lenke til kommentar

De byttet ene bakdemperen der fjøring og demper er separat, høydeinstillingen her blir gjort ved hjelp av en "justeringskopp" som sitter på fjøren. Demperen skaffet jeg selv direkte fra produsenten på garranti, ettersom de er levert med 5 års garranti. Så det er nok ikke tilfelle at de har puttet i en annen demper. Jeg for nok bare ta det opp me dem på mandag å høre hva de har og si, eventuelt ta kontakt med møller å høre hva de har å si om det hele.

Lenke til kommentar

camberen er litt vrien på den bilen..

 

sitat:

Camber cannot be adjusted. It can only be corrected slightly by moving subframe with suspension brackets.

 

slitne fjærbeins-lager kan gjøre at camberen kommer utenfor spec..

justerbare fjærbeins-lager finnes jo.. eller bruke slike:

http://www.awesomegti.com/superpro-front-camber-adjustable-ball-joints-mk5-mk6-golf-jetta-a3-s3-8p-leon-mk2-octavia-mk2

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...