Saftis Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Heisann Skal kjøpe inn en bærbar pc til familiefirmaet. Maskinen skal for det meste kun brukes til VPN/Fjernpålogging,mail og diverse nettverksprogrammer, trenger derfor ikke stort av prosessorkraft. Tenkte i så måte at det måtte være mulig å ofre ytelse for litt mindre støy og vekt ? Har kikket litt på Dell sine ultraportable, x-serien, som veier litt over kiloen, men synes disse er en 3-4000 kroner for dyre. Noen anbefalinger til andre maskiner som ikke overstiger stort mer enn 2 kilo og er stillegående (mao. mobile-cpu) ? Andre krav er 512 mb ram og trådløst nettverk samt lanport, gjerne også en bluetooth-opsjon. Maskina skal kjøre xp pro. Hadde det beste kanskje vært å gå for en brukt Dell X-200, eller klarer ikke denne å dra xp pro ? Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 31. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2003 Har kommet frem til at Dell Inspiron 500m er en relativt lett, relativt rask, relativt funksjonsrik, relativt billig og strømsparende liten sak, og man får jo 512 mb ram, 60 gb hd og fratrekk på 500 spenn i prisen nå...synspunkt på denne ? Støyer den, hvordan er faktisk batteritid ? Eneste negative jeg kan se er at den bare har 1 pcmcia-plass, men dette er jo ikke så farlig når den har innebyd rj-45,modem,trådløst nettverk og bluetooth ? Eneste jeg kan tenke meg man trenger ekstra er vel isdnkort eller mediakortleser, muligens firewireportkort? Er litt usikker på batteridelen dog, følger det med bare 4-cells batteri ? På mange andre modeller har man valg om å oppgradere dette til 6-cellers, her får man bare disse valgene som tilbehør: Ekstra primært Lithium-Ion Batteri (+840 kr) Ekstra Media Bay Lithium Ion Batteri (+890 kr) ...er dette 6-cellers batteri ? Savner også muligheten for å bestille en 12V->230V adapter for lading i bil. Lenke til kommentar
hen-enge Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Har maskinen selv, en Dell 500M og er UTROLIG fornøyd. Det er min første bærbare ever, men for et kjøp. Maskinen kan virkelig anbefales. Service'n til Dell har jeg og kun opplevd som mirakuløs rett og slett. Hadde litt problemer med en tast på tastaturet og de foreslo at det skulle byttes. Ett stk. nytt tastatur kom kort tid etterpå levert til meg på skolen. Helt ypperlig! Ellers synes jeg maskinen er et vakkert skue. Den er kjapp og utrolig stabil. Har bare lovord om denne da jeg aldri har opplevd problemer (sett bortifra tastaturet som ble byttet så og si med en gang). Husk nå iallfall å betal litt ekstra for å få SXGA+ skjerm, det er denne jeg har og den er ikke annet enn nydelig synes jeg. Har også det integrerte Dell trådløse pci kortet og det har fungert ypperlig fra dag 1. Kort fortalt en strålende maskin...kan anbefales! Skulle du sitte inn med flere spørsmål er det bare å fyre i gang! Jeg svarer gjerne. Ha en fabelaktig helg! Lenke til kommentar
hen-enge Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Jeg har forresten 6 - cells batteri. Ba ikke spesifikt om å få dette når jeg bestilte, men det er nå en gang det jeg fikk. :-) Helt ok batterikapasitet for mitt bruk. Har som oftest tilgang til strømuttak på skolen når det begynner å bli tomt på batteriet så det har ikke bydd på nevneverdige problemer for meg. Ellers husker jeg ikke helt hvor lenge min holder, men jeg bruker trådløst kontinuerlig når den går på batteri så det blir tømt fortere av den grunn. Men som sagt så holder det lenge for meg. Selvsagt kan du jo hvis du tviler på batteritiden bestille et ekstra eller et til å ha i mediabay porten. Uansett vil jeg til slutt si at jeg tror ikke du kommer til å angre om du kjøper denne maskinen! Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 31. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2003 Jeg har forresten 6 - cells batteri. Ba ikke spesifikt om å få dette når jeg bestilte, men det er nå en gang det jeg fikk. :-) Selvsagt kan du jo hvis du tviler på batteritiden bestille et ekstra eller et til å ha i mediabay porten. Ok,da skal jeg fyre løs (der det ikke står spørsmål vil jeg ha erfaringer rundt emnet): * Support: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=157199&hl=500m Denne tråden bekymrer meg VELDIG, samt at jeg i et par andre tråder har sett innlegg som virker omtrent å være skrevet av de som blir anklagd. Dog er det ikke så farlig for min del, da pc'en blir kjøpt til næringsvirksomhet og i så måte ikke dekkes av forbrukerloven. * http://barbara.no/art.php?artikkelid=740 "Første inntrykket av maskinen er ikke spesielt bra. Maskinen virker noe vel ”billig” og konstruksjonen gir etter for lette trykk og maskinen er veldig myk. Spesielt er skjermen dårlig beskyttet. Det virker som om Dell har prøvd å kutte så mye som mulig for å presse ned prisen på maskinen." (...) "Inspiron 500m har en altfor svak konstruksjon og maskinen er trolig veldig sårbar mot støt" * http://www1.euro.dell.com/content/products...d&~tab=specstab "Primærbatteri 32 W/t 4-cellers litiumionbatteri (...) "Ekstra primærbatteri: 48 W/t 6-cellers litiumionbatteri" Altså fikk du et feilplukket batteri, med mindre det følger med 2 batteri ? * Gadd ikke finne linken, men leste på news noen dansker som sa at SXGA var ubrukelig på den lille 14-tommers skjermen, at man måtte stille opp fontstørrelsen, og da bugger jo de fleste program som ikke er godkjent iht. microsofts retningslinjer mtp. dialogbokser o.l., og også nettsider ser ofte stygge og dårlige ut designmessig. Pc'en skal brukes av personer som ser dårlig og bruker briller, og derfor antar jeg at det er best å kjøpe en skjerm med lavest mulig "native" oppløsning, slik at jeg slipper å få dobbeltlinjer ved å kjøre en SXGA i 1024x768. * http://dellware.euro.dell.com/dellstore/de...&brand=Inspiron Her lister de et "Additional 48Whr 8 Cell LI-ION Battery (Kit) " batteri til 670 kroner, billigere enn de man kan velge i vanlig kundetilpasning. Er dette et media bay batteri, og er det noen grunn til ikke å kjøpe dette fremfor de andre ? Selv om det kommer opp som valg når jeg velger 500m, står det ikke listet som kompatibelt med 500m på http://dellware.euro.dell.com/dellstore/in...gen_details.htm . * Hvorfor listes ikke billaderen man kan kjøpe til f.eks. x300 opp som tilbehør til 500m, er den ikke kraftig nok ? http://dellware.euro.dell.com/dellstore/de...=DNO_IM-2700904 *Hvor,HVOR er det bilde av de fargene/dekslene man kan velge til baksiden av skjermen ? Finner bare ett av de under "showcase". Og HVOR er det bilde av bæreveskene de tilbyr ? * Jeg hører at det intel-wifi opplegget er noe drit, ukompatibelt med mange andre produsenter ? Er det mer stabilt å kjøpe dell sitt 802.11G enn 802.11a/b ? Leste at G var mer stabilt på en newsgroup. * Hva er "Complete Care"-programmet deres ? Vil de f.eks. swappe disken fra den gamle til midlertidig erstatningsmaskin hvis de kommer og henter den gamle ? Eller får man bare en ny, tom maskin ? Det siste er jo ubrukelig for folk som ikke klarer å sette opp maskinen igjen selv. * Er det noen grunn til ikke å kjøpe Crucial Ram hos komplett til 50-60% av prisene Dell tar for oppgradering ? * Lurer fortsatt på hva disse batteriene er: " Tilbehør Ekstra primært Lithium-Ion Batteri (+840 kr) Ekstra Media Bay Lithium Ion Batteri (+890 kr) " Det var det hele, sorry for lang post, men jeg liker å undersøke grundig Lenke til kommentar
hen-enge Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Mange av spørsmålene dine er av teknisk art hva angår maskinen. Svar på disse spørsmålene får du nok best svar på om du ringer til en Dell kundekonsulent. Ja, det høres kanskje ille ut - du tror du vil møte på et menneske uten kompetanse. Men bare spør du så skal du nok se at du får et hyggelig og korrekt svar. Iallfall er mitt inntrykk etter å ha vært i kontakt med Dell over telefonen udelt positive. Jeg ringte selv inn før jeg la inn bestilling på min 500M for å få litt veiledning - det hjalp virkelig. Kjappe til å besvare min henvendelse var de og. Jeg fikk med 6 - cells batteri. Tror ikke det er feilplukket nei ettersom opptil flere kjøpte samme maskin som meg når jeg handlet - flere på forumet - de fikk samme batteri. Spør Dell hvordan det ligger an med batteritypen de leverer i dag?! Farger, hvordan sekker/bærevesker ser ut osv. bør du vel bare ringe Dell og spørre om. Be dem sende over noen bilder eller annen informasjon. Jeg har oppgradert ram'en i Dell 500M med Crucial. Gjorde dette grunnet prisene på ekstra minne hos Dell. Kjøpte forresten minnet hos Komplett. Enkelt som bare det var det. Fant riktig minne jeg skulle ha og bestilte. Satte det inn selv og voila så hadde jeg 512 mb ram istedenfor 256 mb ram. Setter du pris på tingene du eier og ikke hiver dem veggimellom? Jeg setter nå iallfall pris på de tingene jeg eier og behandler dem deretter. Har aldri følt at Dell maskinen er dårlig (slik Barbara testeren visstnok synes) - har flere med meg på forumet som står sammen om det samme (se andre poster). Tastaturet er virkelig behagelig og har super layout. Skriver flere sider på det og bryr meg ikke om å koble på eksternt tastatur så godt som det er. Har du videre spørsmål så kan du jo ta kontakt igjen...fortsatt fin helg! Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 31. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2003 Mange av spørsmålene dine er av teknisk art hva angår maskinen. Svar på disse spørsmålene får du nok best svar på om du ringer til en Dell kundekonsulent. Ja, det høres kanskje ille ut - du tror du vil møte på et menneske uten kompetanse. Men bare spør du så skal du nok se at du får et hyggelig og korrekt svar. Setter du pris på tingene du eier og ikke hiver dem veggimellom? Jeg setter nå iallfall pris på de tingene jeg eier og behandler dem deretter. Har aldri følt at Dell maskinen er dårlig (slik Barbara testeren visstnok synes) - har flere med meg på forumet som står sammen om det samme (se andre poster). Tastaturet er virkelig behagelig og har super layout. Skriver flere sider på det og bryr meg ikke om å koble på eksternt tastatur så godt som det er. Ok, får spørre dell, selv om jeg forventer 0 innsikt fra den som sitter i andre enden. Det skurret litt for meg også når jeg leste barbara-testen, har bare vært borti én bærbar med hardt cover (eldgammel ibm thinkpad), og den var til gjengjeld tyngre enn en stasjonær Dobbeltsjekket med en i leiligheten sin Powerbook G4 til 30k, og den har også en nokså myk plastikktype på dekselet rundt skjermen. Men kunne du pasta meg linken til tråden du referete til, fant den ikke ved søk ? Skulle gjerne hatt noe å vise til når de som sitter på pengene skal overbevises Lenke til kommentar
hen-enge Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Søkte på 500M og fant frem noen andre som har snakket positivt om maskinen, synes det var greiere enn å referere til opptil flere poster der du må lese gjennom dem. Her kommer de: Bernt Skrevet: 01/10/2003 : 16:06 Bruker Gruppe: Medlemmer Innlegg: 76 Har Dell 500m m/512 mb Ram og 1300 cpu. Er kjempefornøyd med den. Bruker mest på batteri, så jeg har ekstra batteri, Varer da ca 5 timer med trådløst nettverk. -------------------- SIGNATUR Aceman2 Skrevet: 01/10/2003 : 20:58 Bruker Gruppe: Medlemmer Innlegg: 26 Har selv en 500m og er knall fornøyd med den! Hvis du klarer deg uten allslags dill som hurtigtaster får du en liten, lett og ikke minst stillegående maskin til en bra pris, bare spesifiser at du skal ha med 6-cell batteri eller bestill ekstra batteri til mediabay... sxga+skjermen er knallbra! ------------------- Aceman2 Skrevet: 15/10/2003 : 18:58 Bruker Gruppe: Medlemmer Innlegg: 26 Jeg vil personlig anbefale min egen modell, Dell 500m. Liten og lett maskin på bare 2,3 kg. med ekstra batteri. For tiden koster en konfigurasjon som dette 15.320,- levert: P-m 1,4 centrinokonfigurasjon 512 MB ram 30 GB harddisk 14,1" sxga+ 1400x1050 skjerm (knallbra) Combodrive (cd-brenner og dvd-leser) trådløst nettverkskort Nylonveske Ekstra batteri (gir ca. 7 timers driftstid) Dette er en meget stillegående maskin, er knapt hørbar selv når viften går (noe den sjelden gjør). Den har ikke noen ekstrafunksjonsknapper, er bare en enkel og grei maskin som ihvertfall jeg er knallfornøyd med Legger du på ca. 2000 til får du en 40 gb 5400rpm harddisk og en 4x dvd-brenner. ----------------------- and_mit Skrevet: 26/10/2003 : 23:41 Bruker Gruppe: Medlemmer Innlegg: 201 Har ikke sjekket hva de koster om dagen. Men selv sitter jeg på en Dell 500m, som jeg er meget godt fornøyd med. Betalte knappe 12000 for min, og klager ikke. Funker bra til det du sier du skal bruke den til. Men som jeg sier, vet ikke hva de koster om dagen. Fin maskin ihvertfall.... ----------------------- Slik der har du en god del andre som er fornøyd med maskinen. Værsegod... håper jeg har vært til hjelp. :-) Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 (endret) Slik der har du en god del andre som er fornøyd med maskinen. Værsegod... håper jeg har vært til hjelp. :-) Joda, det ble til bestilling, men nå har det vel gått 25 dager uten at vi har fått svar på kredittsjekken, jeg er *mektig* irritert. Vi fikk beskjed om at det skulle ta mellom 10-15 dager. Jeg poengerte overnfor selgeren at det var veldig viktig å ha maskinen innen månedsskiftet, og sa at vi gjerne kunne betale pr. postoppkrav i stedet for ettersendt faktura. edit: skriveleif Endret 23. november 2003 av Saft-is Lenke til kommentar
doh Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 hadde jeg vært deg så hadde jeg avbestilt maskinen, kjipt at det tar så lang tid, og når de da sier at den skal komme etter 10-15 dager, og ikke har kommet etter 25 dager så hadde jeg blitt forbanna. du betaler tross alt en del for maskinen og forventer jo at de da skal behandle deg bra og holde det de lover. jeg kunne hente min 1dag etter bestilling jeg. eller samme dag som de fikk inn pengene på kontoen. det er bra. liker bra service, og hater dårlig service noe jævlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå