Gå til innhold

Statens Vegvesen kampanje "ungdom og fart" rettet mot menn


770

Anbefalte innlegg

 

Du mener at vi ikke skal ha noen prinsipper, at det kun er realpolitikk som skal gjelde? Da er det i så fall tusen andre ting vi kan gjøre for å redusere dødeligheten i trafikken. F.eks. 30-års aldersgrense for å kjøre bil

 

Så klart skal man ha prinsipper men skal prinsipper koste liv... da er det ett annet prinsipp jeg helder vil holde på.

 

Når det er sagt så ser jeg ærlig talt ikke prinsippet heller!!

 

 

Du kan jo si det samme om ting som Datalagringsdirektivet, Patriot Act og tilsvarende utvidede fullmakter til å frarøve folk personvernet. Det vil garantert føre til mindre kriminalitet og at færre liv går tapt. På den måten blir personvern et prinsipp som koster liv. Er det nødvendigvis galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Du mener at vi ikke skal ha noen prinsipper, at det kun er realpolitikk som skal gjelde? Da er det i så fall tusen andre ting vi kan gjøre for å redusere dødeligheten i trafikken. F.eks. 30-års aldersgrense for å kjøre bil

 

Så klart skal man ha prinsipper men skal prinsipper koste liv... da er det ett annet prinsipp jeg helder vil holde på.

 

Når det er sagt så ser jeg ærlig talt ikke prinsippet heller!!

 

 

Du kan jo si det samme om ting som Datalagringsdirektivet, Patriot Act og tilsvarende utvidede fullmakter til å frarøve folk personvernet. Det vil garantert føre til mindre kriminalitet og at færre liv går tapt. På den måten blir personvern et prinsipp som koster liv. Er det nødvendigvis galt?

 

 

Ser du ikke forskjellen på å påpeke fakta å ta fra folk "friheten"?

 

Når det er sagt er jeg helt for mer overvåkning og kontroll... går bare ut over kriminelle.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Jeg prøver å se for meg en negativt vinklet holdningskampanje mot unge norske jenter i regi av Statens vegvesen, hvor de hånes for menstruasjon, hormonelle følelsesutbrudd, utflod og lite utviklet frontallapp.

 

En må være ekstremt intellektuelt uærlig for å påstå at en slik kampanje ikke hadde skapt reaksjoner av en helt annen dimensjon.

Naturligvis har du rett, men grunnen til det er at det påvirker gutter annerledes enn jenter. Gutter diskrimineres lite pga aggressive oppførsel mens kvinner diskrimineres mye mer pga stereotypiske følelseutbrudd og manglende aggressivitet.

 

Gutter som kjører for fort og blir villige til å risikere en del belønnes flere arbeidsteder

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uheldig reklame. I dette fokus på mobbing skal vi lære at alle gutter med kviser og sen stemmeskifte kan mobbes for å være umodne.

 

Første jeg tenkte da jeg så reklamen var at nå har gutter et solid genetisk grunnlag til å kjøre fort. "Hvorfor kjører du så fort?" "Fordi jeg har underutviklet frontallapp, kan ikke noe for det, er bare slik vi gutter er".

Lenke til kommentar

Unge gutter burde i hvertfall straffes mildere en jenter for fartsovertredelser skal man følge Vegvesnes logikk, det er ikke ulovlig å være umoden.

Skal vi ha et samfunn som ikke tar hensyn på grunn av genetikk og evolusjon, da er vi på ville veier. Støtter forslaget ditt.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Unge gutter burde i hvertfall straffes mildere en jenter for fartsovertredelser skal man følge Vegvesnes logikk, det er ikke ulovlig å være umoden.

 

I følge all logikk så burde vel grensen for sertifikat for gutter bli 20-22 år. Ingen straff men er en måte å forebygge alvorlig trafikkulykker på.

Lenke til kommentar

Mener å huske at gutter ikke er mer utsatt om man kompenserer for antall km kjørt?

 

edit:

Hadde nok ikke helt rett, her er statistikken:

http://www.nrk.no/mr/mannsdominans-i-trafikkulykker-1.10848341

 

Unge menn er fortsatt temmelig mye oftere innblandet i trafikkulykker enn unge kvinner, mens senere i livet er menn generelt sett mindre utsatte i forhold til hvor mye de kjører.

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar

 

Unge gutter burde i hvertfall straffes mildere en jenter for fartsovertredelser skal man følge Vegvesnes logikk, det er ikke ulovlig å være umoden.

 

I følge all logikk så burde vel grensen for sertifikat for gutter bli 20-22 år. Ingen straff men er en måte å forebygge alvorlig trafikkulykker på.

 

Hadde vært litt vel diskriminerende for de fleste i 18+ alderen kjører jo innenfor grensene.

Lenke til kommentar

Problemet da er at du utelukker temmelig mange myndige mennesker fra arbeidslivet.

 

Sjølv om du er myndig så betyr ikkje det at du skal kunne ha alle typer jobber frå den dagen du blir 18 år.

Per i dag er det mange jobber der du av lovmessige eller praktiske hensyn må være eldre enn 18 år for å få jobb. Som f.eks salg av brennevin (20år), bussjåfør (21år), politimann (minst 22 år som ferdig utdanna), forliksrådmedlem (25år), osv.

 

Samfunnsøkonomisk vil det nok også være meir lønnsomt at ein ungdom går arbeidsledig i nokre år og då starter å jobbe i eit yrke der ein må kjøyre bil, enn at vedkommande går rett i jobb som 18 åring og forårsaker ei ulykke.

Lenke til kommentar

 

Problemet da er at du utelukker temmelig mange myndige mennesker fra arbeidslivet.

 

Sjølv om du er myndig så betyr ikkje det at du skal kunne ha alle typer jobber frå den dagen du blir 18 år.

Per i dag er det mange jobber der du av lovmessige eller praktiske hensyn må være eldre enn 18 år for å få jobb. Som f.eks salg av brennevin (20år), bussjåfør (21år), politimann (minst 22 år som ferdig utdanna), forliksrådmedlem (25år), osv.

 

Samfunnsøkonomisk vil det nok også være meir lønnsomt at ein ungdom går arbeidsledig i nokre år og då starter å jobbe i eit yrke der ein må kjøyre bil, enn at vedkommande går rett i jobb som 18 åring og forårsaker ei ulykke.

 

Såklart, men de 18 åringene som forårsaker ulykker er jo veldig få fremfor alle de 18 åringene som vil ha jobb når de blir myndig. Regnestykket går ikke opp.

Lenke til kommentar

 

Samfunnsøkonomisk vil det nok også være meir lønnsomt at ein ungdom går arbeidsledig i nokre år og då starter å jobbe i eit yrke der ein må kjøyre bil, enn at vedkommande går rett i jobb som 18 åring og forårsaker ei ulykke.

 

 

Jeg vet det var jeg som kom med "forslaget" om hevet aldersgrense på førerkort... med argumenter som dette er slaget tapt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...