770 Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 (endret) Fant denne facebook kampanjen av statens vegvesen: Ungdom og fart er Statens vegvesens kampanje for å vise "unge gutter" at du ikke blir mer moden av å kjøre for fort. https://www.facebook.com/ungdomogfart?fref=ts Hva synes dere om at det er rettet bare mot menn? Jeg mener hvis det hadde vært en lignende kampanje rettet mot kvinner så hadde det blitt full rabalder. Og i kampanjevideoen siterer jeg: "Den delen av hjernen som hjelper oss å vurdere risiko og konsekvenser utvikles senere hos gutter. Hvis en gutt kjører for fort, kan det rett og slett være fordi han er umoden." Endret 14. november 2014 av 770 Lenke til kommentar
Populært innlegg Zepticon Skrevet 14. november 2014 Populært innlegg Del Skrevet 14. november 2014 Det er slik det er i feminiserte norge, ikke så nøye om mannen diskrimineres:) 11 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Jeg ser ikke noe problem med kampanjen. Det du siterer er dokumenterbare fakta. Om noen ikke liker sannheten får det være deres problem. At kampanjen er målrettet mot unge menn er ikke unaturlig ettersom de er mye mer representert på statistikkene over fartsrelaterte alvorlige ulykker. Unge kvinner er nok tilsvarende mer representert på ubetydelige ulykker som småbulker så det er naturlig at det ikke er det samme sikkerhetsfokuset på de. Men jeg synes de har en uheldig formulering: "unge gutter". 18-20 åringer er unge menn. Sånn jeg bruker ordet gutter betyr det gutter i alderen 1-17 år. Unge gutter er slik jeg bruker ordene i den nedre delen av aldersgruppa 1-17 år. Under 1 år kaller jeg ikke de for gutter, men spedbarn/baby. 2 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Unge kvinner er nok tilsvarende mer representert på ubetydelige ulykker som småbulker så det er naturlig at det ikke er det samme sikkerhetsfokuset på de. En tilsvarende kampanje, rettet mot kvinner som bulker på parkeringsplassen, hadde fått hele det politiske korrekte norge til å gå rett av skaftet. Feministene hadde skrevet så mange leserinlegg, konikker og fanden vet hva at vi hadde hatt lesestoff i flere måneder. Og en eller annen leder i SVV måtte nok ta hatten sin og gå. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 (endret) Helt objektivt, kall det gruppe A og gruppe B. Ville det ikke blitt rabalder om SVV hadde kjørt en kampanje mot ubetydelige ulykker hos gruppe A fremfor alvorlige ulykker hos gruppe B? Jeg tror det ville vært kjernen i kritikken mot en hypotetisk kampanje mot unge kvinners småbulker. Mannsundertrykkelse er et problem i mange politiske sammenhenger, men i tilfellet unge menn og fart ser jeg virkelig ikke problemet. Endret 14. november 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Helt objektivt, kall det gruppe A og gruppe B. Ville det ikke blitt rabalder om SVV hadde kjørt en kampanje mot ubetydelige ulykker hos gruppe A fremfor alvorlige ulykker hos gruppe B? Jeg tror det ville vært kjernen i kritikken mot en hypotetisk kampanje mot unge kvinners småbulker. Uebtydelige fordi det ikke er du som betaler for dem? Og argumentasjonen din er i gaten, "Vi trenger ikke å bry oss om X, når Y er mye værre". "Hvorfor skal vi bry oss om dyrs velferd når ikke menneskers vellferd er i mål enda". 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Ser ikke helt problemet. Er jo bare fakta at det er unge gutter som kjører slik. Jentene i den alderen jeg vet om har enten ikke lappen, eller så tør de ikke å kjøre på motorveien en gang... 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Jentene i den alderen jeg vet om har enten ikke lappen, eller så tør de ikke å kjøre på motorveien en gang... Jeg ser det som et større problem at det finnes personer som har bestått førerprøven men som fremdeles ikke har ferdigheter til å tørre å kjøre på motorvei. Slike folk burde absolutt ikke slippes ut i trafikken. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Synes dette virker som en høyst fornuftig vinkling på kampanjen. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Største problemet med å rette denne kampanjen mot menn er at det er ei litt gammaldags holdning. Det er fortsatt slik at det er fleire unge menn som råkjøyrer enn unge kvinner, men antallet råkjøyrande kvinner har auka mykje dei siste åra. Derfor synest eg at det er litt problematisk at ein fortsatt skal holde på gamle halv-sannheiter om at unge jenter er så ansvarlige i trafikken, for her peiker statistikken feil veg. Om ein ser vekk frå fartsbøter og berre ser på råkjøyring som fører til alvorlig ulykke med personskade så er fordelinga mellom mannlig og kvinnlig sjåfør mykje mindre markant. Er mykje same tendensen ein ser på bruk av rusmiddler. Det er i all hovedsak menn som ruser seg, men av dei få kvinnene som ruser seg så er det ganske mange som har eit svært stort forbruk. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Helt objektivt, kall det gruppe A og gruppe B. Ville det ikke blitt rabalder om SVV hadde kjørt en kampanje mot ubetydelige ulykker hos gruppe A fremfor alvorlige ulykker hos gruppe B? Jeg tror det ville vært kjernen i kritikken mot en hypotetisk kampanje mot unge kvinners småbulker. Uebtydelige fordi det ikke er du som betaler for dem? Og argumentasjonen din er i gaten, "Vi trenger ikke å bry oss om X, når Y er mye værre". "Hvorfor skal vi bry oss om dyrs velferd når ikke menneskers vellferd er i mål enda". Ubetydelige i form av konsekvenser for liv og helse. Det er et visdomsord som heter å velge sine kamper. Jeg sier ikke at småbulker er ok, men når SVV skal kjøre en kampanje så bør de velge en viktig en med store konsekvenser. Småbulker er et problem av en helt annen størrelseorden enn alvorlige ulykker med fare for liv og helse. Avatar: Godt poeng! Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Helt objektivt, kall det gruppe A og gruppe B. Ville det ikke blitt rabalder om SVV hadde kjørt en kampanje mot ubetydelige ulykker hos gruppe A fremfor alvorlige ulykker hos gruppe B? Jeg tror det ville vært kjernen i kritikken mot en hypotetisk kampanje mot unge kvinners småbulker. Mannsundertrykkelse er et problem i mange politiske sammenhenger, men i tilfellet unge menn og fart ser jeg virkelig ikke problemet. Snu det heller på hodet... hvis det var jenter/damer som var overrepresentert i ulykkesstatistikken over alvorlig ulykker med personskader og samme kampanje hadde blitt rettet mot dem. Hadde blitt rabalder UANSETT hvor mye sannhet det hadde vært i kampanjen!!! 1 Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Jeg synes reklamen er veldig bra. Har flere kamerater som jeg mener ikke burde hatt lappen. Skjønner ikke hvorfor det er så tøft å tråkke gassen i bånn for harde livet. Alle klarer å kjøre fort, men det å holde fartsgrensa er visst ikke så lett. Det kan få fatale konsekvenser. Fartsgrensa er der for en grunn. Jeg hadde sagt akkurat det samme om kampanjen var rettet mot jenter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Snu det heller på hodet... hvis det var jenter/damer som var overrepresentert i ulykkesstatistikken over alvorlig ulykker med personskader og samme kampanje hadde blitt rettet mot dem. Hadde blitt rabalder UANSETT hvor mye sannhet det hadde vært i kampanjen!!! Det tror jeg ikke. Målrettede kampanjer for å redde liv i utsatte grupper kan jeg ikke tenke meg til vil bli kritisert, selv om gruppen hadde vært kvinner. Å forsøke å konstruere en diskrimineringssak ut av noe så viktig som å redde liv i trafikken er å vri det langt ut av kontekst. Man skal være bra ihugga antidiskriminerende for å gidde å bite på det agnet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Helt objektivt, kall det gruppe A og gruppe B. Ville det ikke blitt rabalder om SVV hadde kjørt en kampanje mot ubetydelige ulykker hos gruppe A fremfor alvorlige ulykker hos gruppe B? Jeg tror det ville vært kjernen i kritikken mot en hypotetisk kampanje mot unge kvinners småbulker. Mannsundertrykkelse er et problem i mange politiske sammenhenger, men i tilfellet unge menn og fart ser jeg virkelig ikke problemet. Snu det heller på hodet... hvis det var jenter/damer som var overrepresentert i ulykkesstatistikken over alvorlig ulykker med personskader og samme kampanje hadde blitt rettet mot dem. Hadde blitt rabalder UANSETT hvor mye sannhet det hadde vært i kampanjen!!! Viser det jeg jo at det blir rabalder uansett, man har jo denne tråden... AtW Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 En tilsvarende kampanje, rettet mot kvinner som bulker på parkeringsplassen, hadde fått hele det politiske korrekte norge til å gå rett av skaftet. Feministene hadde skrevet så mange leserinlegg, konikker og fanden vet hva at vi hadde hatt lesestoff i flere måneder. Og en eller annen leder i SVV måtte nok ta hatten sin og gå. Ville den virkelig det? 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 En tilsvarende kampanje, rettet mot kvinner som bulker på parkeringsplassen, hadde fått hele det politiske korrekte norge til å gå rett av skaftet. Feministene hadde skrevet så mange leserinlegg, konikker og fanden vet hva at vi hadde hatt lesestoff i flere måneder. Og en eller annen leder i SVV måtte nok ta hatten sin og gå.Ville den virkelig det?Klart det. Er jo bare å se hva som skjedde når det stakkars befalet ikke ville gi spesialbehandling til jenta i troppen. Det gnager dem om enda i avisene... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Mener du det kan sidestilles med vegvesen-kampanjen? 1 Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 15. november 2014 Del Skrevet 15. november 2014 Som i så mange andre tråder her blir en ting som denne kampanjen dratt fram og hylekoret om diskriminering av menn er i gang. Denne kampanjen sier ikke noe som ikke er sant. Å det gjentatte argumentet "om dette hadde vært rettet mot kvinner ville så mange reagert osv." holder ikke. Det er bare antagelser. Hvorvidt noen reagerer på en befalsskole beslutning i en annen sak kan ikke sammenlignes i det hele tatt. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 15. november 2014 Del Skrevet 15. november 2014 (endret) Det tror jeg ikke. Målrettede kampanjer for å redde liv i utsatte grupper kan jeg ikke tenke meg til vil bli kritisert, selv om gruppen hadde vært kvinner. Å forsøke å konstruere en diskrimineringssak ut av noe så viktig som å redde liv i trafikken er å vri det langt ut av kontekst. Man skal være bra ihugga antidiskriminerende for å gidde å bite på det agnet. Da tror jeg du ta veldig feil hvis du mener det ikke hadde skapt MYE sterkere reaksjoner andre veien... Når vi først er på trafikkdelen... husker du mannen med hatt som gikk over fotgjengerovergangen for å vise at det var fotgjengerovergang, altså skiltet? Hvor mange millioner brukte man ikke på å bytte ut kun det skiltet fordi det ikke var kjønnsnøytralt? Like vel er det "kjønnsdiskriminerende" skilt igjen men ser ikke ut som det er noe problem for det "diskriminerer" andre veien... hint, damen som leier ei lita jente for å vise at barne ferdes i området. Endret 15. november 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå