Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rytmisk klikkelyd, følger i takt med farten. Hva er det?

Dradeel

Anbefalte innlegg

Jeg merket en ubehagelig lyd i min Ford Mondeo 2002 i dag. Det var en rytmisk klikkelyd, nesten som et metronom, som økte taktmessig i rytme ettersom jeg økte farten. Den var helst å høre ved 0-50 km/t, og borteble ved høyere hastigheter. Hørte den da selvfølgelig kun inne i kupéen.

Jeg merket den etter at jeg hadde kjørt i 5 minutter, og deretter fulgte den alltid ved konstant fart, men da raskere eller treigere i rytmen etter hvilken hastighet jeg var i. Den kom også under aksellerasjon. Lyden vedvarte i hvertfall en halvtime og hadde gitt seg før jeg kom hjem.

Har noen en idé om hva dette kan være?

Update 19.11.2014: Det ser ut til at lyden opphørte av seg selv. At noe satt seg fast i dekket under kjøreturen, og deretter også løsnet, virker som å være den mest sannsynlige forklaringen. Ingenting satt fast i dekket når jeg sjekket, og har heller ikke hørt lyden siden. Takk! :)

Har lest noe som at klikkelyder (blant annet) kan skyldes lavt oljenivå, men ikke alltid så lett å tolke lydbeskrivelser på nettet. Dette er ikke årsaken til det. Sjekket akkurat oljenivået, og det var nesten midt på.

På forhånd takk for svar! :)

[Off topic edit: At denne gamle brukerkontoen på diskusjon.no er like gammel som bilen, og at det er nesten nøyaktig 12 år siden jeg da skrev noe sist, fikk meg plutselig til å føle meg veldig gammel, but I digress!]

Endret av Dradeel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke nye dekk. Snarere tvert i mot. Skal snart inn for å skifte til nye vinterdekk på felgene, så i så fall skal jeg be dem undersøke lydkilden da (hvis det da ikke er noe akutt som må sjekkes umiddelbart), men har kjørt flere sesonger med de dekkene jeg har på nå, uten å noen gang erfare denne klikkelyden.

Lenke til kommentar

Sjekk at det ikke er noe som henger fast på innsiden på felgen eller at det ikke står en skrue/spiker i dekket stort sett alt annet på bilen roterer for fort til at du skal få en rytmisk lyd.

Siden lyden følger hastighet ikke turtall må den komme fra en kilde etter girkassen.

Endret av Maxopp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan ikke være så enkelt at du har hatt stein e.l. som har satt seg fast i dekkmønsteret, og løsnet ved en senere anledning, f.eks. når rotasjonen på hjuelt har øket.....?

Det kan i hvert fall gi meget hørbare klikkelyder....

Eller en skrue/spiker som du har slitt bort "hodet" på, og da ikke vil høre lenger....

Endret av fotonisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

fotonisse: Tanken har fallt meg inn, og det er noe jeg inderlig håper. Men jeg prøvde å øke og senke hastigheten for å se hvordan det påvirket lyden. Kjørte i 60- og 70-sonen, og da virket det som om lyden ble borte. Men når jeg f.eks. kom til rødt lys, eller havnet i 40-sonen, så hørte jeg lyden igjen. Så hva enn det var, så ble det hvertfall værende en stund - spesielt fra 0 til 50 km/t, og det var såpass karakteristisk og rytmisk til farten, at jeg med én gang mistenkte at noe var galt et sted.

Skal ut igjen senere i dag, så blir å sjekke etter litt mer, og vil kontrollere dekkene for noe som sitter fast, og skal også gå over hjulmutre og se om det er noen ulyd ved tomgang, som jeg ikke hørte innifra bilen.

Endret av Dradeel
Lenke til kommentar

Maxopp: Takk for det du nevnte med girkassen. Jeg lurte på om det kunne være den, og skal dobbelsjekke hvordan den oppfører seg med ulike gir, hvis lyden vedvarer, men lyden virket definitivt å følge hastigheten - det slo meg som det åpenbare, så da kan jeg utelukke girkassen.

Skal som sagt gå over dekkene, og skal se om jeg også kan se noe ved felgene.

Endret av Dradeel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...