burrebever Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 (endret) Vurderer å kjøpe meg 55" Samsung 7505 men lurer på hvordan jeg ska koble mot forsterkeren. I dag har jeg en eldre Sony 40" full-HD og en Yamaha RX-V2067. Alle mine kilder (HTPC, set-up box osv) er koblet til forsterkeren. Forsterkeren tar av seg jobben med oppskalering av kilder (som DVD spiller) til 1080p før dette blir sendt til TV. Hadde kanskje vært bedre å kjøpe seg ny forsterker som har oppskalering til 4K og HDMI 2.0 men det er dessverre uaktuelt for øyeblikket. Spørsmålet mitt er: For at jeg skal få utnytte nye TV'en fullt ut med UHD (og oppskalering), bør alle kilder kobles til TV isteden for forsterkeren? Eller kan jeg kjøre alt gjennom forsterkeren (som oppskalerer alt til 1080p) og så til TV (som oppskalere fra 1080p til 4K)? Endret 14. november 2014 av burrebever Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Altså, nå begynner det vel å bli ganske vanlig at det meste ER 1080p, (HTPC, konsoller, blu-ray-spiller, moderne DVD-spillere etc..), og dermed vil ikke forsterkeren endre/skalere noe av bildet. Og da er det like greit å bare kjøre det gjennom forsterkeren. Har du ikke dedikert blu-ray-spiller, ingen konsoll eller Blu-Ray spiller i PCen, og DVD-spilleren sender i vanlig SD-kvalitet, SÅ kan det nok hende TVen sin skalering vil være noe bedre enn om du kjører det gjennom forsterkeren først. Altså slik at du går fra SD->4K, i steden for to SD->1080p->4K. Men igjen, de fleste forsterkere har vel valget om å ikke oppskalere bildet, og da kjører den bare bildet videre til TVen, så slipper du å tenke på det. Men om du har noen kilder med 4K, så bør du naturligvis kjøre det direkte til TVen, for at det ikke skal tape seg i kvalitet. 1 Lenke til kommentar
burrebever Skrevet 14. november 2014 Forfatter Del Skrevet 14. november 2014 Takker for svaret. Kanskje et dumt spørsmål, men hvis jeg har skjønt det rett, så klarer HDMI 1.4 "bare" 4K@30 FPS og maks 10.2 Gbps, mens HDMI 2.0 klarer 4K@50/60 FPS og maks 18 Gbps. Hvordan vil videostrømmen bli påvirket hvis jeg sender 4K@60 FPS video gjennom forsterkeren som bare har HDMI 1.4 til TV (som har HDMI 2.0)? Tenker på f.eks. HTPC/Netflix (eller annet 4K material) som går gjennom forsterkeren (uten behandling av videostrømmen). Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Tipper ganske sikkert at du alternativt får svart bilde, eller at du ikke får muligheten til å velge 4K @ 60. Ja, spørs om du får sendt 4K gjennom i det hele tatt. For selv om den bare lar signalet gå rett gjennom, så betyr ikke det bokstavelig talt, og mottakerutstyret/sendeutstyret i forsterkeren må støtte den aktuelle båndbredden som blir brukt (som da altså er dobbelt så høy på 4K@60), og muligens at den må kunne håndtere alle pikslene (4K). Så for utstyr som støtter 4K, så ville jeg nok koblet meg rett i TVen. Men for all del, det er jo lov å prøve å se om det lar seg gjøre å koble direkte i forsterkeren. Men akkurat 4K@60 det er nok lite sannsynlig at funker uten HDMI 2.0 støtte. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå