Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Markedsføringsloven, kapittel 4. Særlig om beskyttelse av barn


Sheasy

Anbefalte innlegg

I kapittelet nevnt i tittelen, hvem regnes for barn?

 

Hvis grensen går ved 18 år, håndheves lovene annerledes om reklamen er rettet mot barn på 10 år enn et barn på 16?

 

Er det eventuelt relevant hva slags produkt det er? Si at alkoholreklame var lovlig, og at grensen for salg av alkohol var flyttet ned til 16, vil loven tolkes strengere for en alkoholreklame rettet mot barn på 16-17 enn en reklame om f.eks. fotballdrakter? Dette forutsetter igjen at de på 16-17 er barn.

 

Tilsvarende, spiller det noen rolle om reklamens målgruppe er, si, 16-22, altså ikke utelukkende rettet mot barn?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Barn er mennesker under 18 år. Loven gir i § 19 anvisning på at barnets alder er et relevant hensyn, og legger følgelig opp til at "barn" er relativt - det er forskjell på vernet en femåring har behov for kontra en 17-åring:

 

 

 

Ved vurderingen av om en handelspraksis er i strid med bestemmelser i eller i medhold av denne lov, skal det tas hensyn til alder, utvikling og andre forhold som gjør barn spesielt sårbare.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...