Sheasy Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 I kapittelet nevnt i tittelen, hvem regnes for barn? Hvis grensen går ved 18 år, håndheves lovene annerledes om reklamen er rettet mot barn på 10 år enn et barn på 16? Er det eventuelt relevant hva slags produkt det er? Si at alkoholreklame var lovlig, og at grensen for salg av alkohol var flyttet ned til 16, vil loven tolkes strengere for en alkoholreklame rettet mot barn på 16-17 enn en reklame om f.eks. fotballdrakter? Dette forutsetter igjen at de på 16-17 er barn. Tilsvarende, spiller det noen rolle om reklamens målgruppe er, si, 16-22, altså ikke utelukkende rettet mot barn? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Barn er mennesker under 18 år. Loven gir i § 19 anvisning på at barnets alder er et relevant hensyn, og legger følgelig opp til at "barn" er relativt - det er forskjell på vernet en femåring har behov for kontra en 17-åring: Ved vurderingen av om en handelspraksis er i strid med bestemmelser i eller i medhold av denne lov, skal det tas hensyn til alder, utvikling og andre forhold som gjør barn spesielt sårbare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå