Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Samfunnsfag: Sosialisering

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal ha samfunnsfag eksamen snart. Trenger litt hjelp!
Når jeg skal snakke om sosialisering, så vil jeg bruke George Mead og bruke "speilings-teorien" hans til å forklare hvordan vi tilpasser oss samfunnet. Kommer også til å bruke Erik Eriksons "trappetrinn" teori til å forklare hva som skjer nå noe går galt i sosialiseringen.

Trenger noen inspill på det man kaller konflikt og harmonimodellen. Karl Marx og Durkheim. Hvordan kan jeg bruke de. Og er det noen som har noen notater på de to?

Endret av mrnosa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan nok bruke konfliktmodellen til å forklare hvorfor barn sosialiseres ulikt. Arbeiderklassebarn sosialiseres til lydighet mot autoriteter, mens barn av øvre klasser sosialiseres mer i retning av kreativitet, selvrespekt og selvstendighet. "Klassespesifikk sosialisering" er et begrep du kan bruke. "Habitus" er et annet begrep for det samme (hentet fra Bourdieu). "Habitus" handler mer om de psykologiske konsekvensene av den klassespesifikke sosialiseringen.

Durkheim er jeg litt usikker på. Men en grunntanke for harmonimodeller er jo vekten på at samfunnet er rettferdig og godt, og at sosiale forskjeller utvikles fordi mennesker er forskjellige. Late og smarte blir sortert av de velfungerende samfunnsmekanismene (skolen er vel viktigst) til å havne på "riktig plass". Harmonimodellen er en modell som klistrer merkelappen "Fordi du fortjener det"" på alle uansett hvor de havner, mens konfliktmodellen henger vel mer sammen med Karl Marx' begrep "falsk bevissthet" hvor du er lavtlønnet fordi du er blitt lurt til å tro at dette er riktig for deg.

Durkheim påpeker jo at graden av sosialisering er viktig. Det må være en balanse mellom å tenke på seg selv og tenke på samfunnet. Egoistiske og altruistiske selvmord er utslag av feilslått sosialisering hvor en enten ikke bryr seg om samfunnet i stor grad, eller bare bryr seg om samfunnet.

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

hvordan gikk det?

Fikk 6.

Så bra, gratulerer! Er det samfunnsfag vg1? blir disse teoriene tatt opp i samfunnsfag boka?

Takk for det. Var veldig godt forbredt da og leste veldig mye utover pensum. Det aner jeg faktisk ikke, men jeg vil tro det. Det handler ikke så mye om fakta, men at du vet hva teoriene handler om og at du kan DRØFTE(viktig) litt rundt det. Jeg kjøpte aldri den Boka, det syns jeg var litt tullete når man får plass til pensum i baklomma. 

Hvis du skal opp i det her, så ta kontakt! Jeg har powerpoint av hele pensum fra privatgymnas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...