total Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Danske Bank forbereder seg på å kjempe om kunder med høy utdannelse etter at den vant en avtale om banktjenester for 110.000 medlemmer under paraplyen Akademikerne fra nyttår. DNB som har hatt Akademiker-avtalen i 17 år skal de siste dagene ha ringt til flere av kundene for å få dem til å bli. I noen tilfeller frister banken med gullkort og ned mot tre prosent rente med umiddelbar virkning. Selv har jeg akademikeravtale i DNB og har for øyeblikket forsikring og lån (BLU 3,10%) i banken. Ser på dette som et godt tidspunkt å forhandle på betingelsene ettersom Danske Banke holder på å rigge tilbud opp mot DNB-kundene som uansett får beholde sine betingelser. Er det noen som har fått i stand avtaler med Danske bank, eller har fått reforhandlet avtalen sin med DNB? http://www.dn.no/nyheter/finans/2014/10/30/2158/Bank/lover-kamp-om-lnekunder Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Danske-avtalen trer ikke i kraft før nyttår har jeg fått opplyst fra min kontaktperson. 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 (endret) Vi har lån i DNB og de ringte oss og sa at renten på lånet ble satt ned til 3,00%. I tillegg sparte vi 5000 i året på å samle forsikringer hos dem. Hun sa også at hvis vi fikk et bedre tilbud noe annet sted, kunne vi ta kontakt og så ville de matche det. Jeg liker ikke helt å bruke DNB, skulle gjerne bruke en annen bank, men når de gir et så godt tilbud måtte vi jo bare takke og ta imot. Endret 14. november 2014 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Men blir du bundet til DNB ved å si ja til noe nå? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 (endret) Nei, hvis noen andre gir oss bedre tilbud står vi fritt til å bytte. Men kontaktpersonen vår sa altså at hvis vi fikk et bedre tilbud fra noen andre, kunne vi bare ta kontakt og få et enda bedre tilbud fra dem.. Endret 14. november 2014 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
total Skrevet 15. november 2014 Forfatter Del Skrevet 15. november 2014 Dette lover jo bra for konkurransen i lånemarkedet. Skulle ønske de også kunne tilby bedre innskuddsrente/BSU slik jeg kunne brukt DNB som totalbank. Jeg har vært i kontakt med både Danske bank og DNB, men begge ønsker rådgivningstimer for gjennomgang av total kundeforhold, noe jeg for øyeblikket ikke ønsker å bruke tid til. Det stemmer at ny avtale kun er gjeldende frå årsskiftet og at en nå setter sammen produktet som skal tilbys medlemmene, tror derfor at tidspunktet for å få til en individuel deal med DNB nå er gunstig ettersom Danske bank ikke har prislister liggende ute. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 (endret) Vi har lån i DNB og de ringte oss og sa at renten på lånet ble satt ned til 3,00%. Tipper at det er nominell rente, Og siden DNB er en gebyrbank, betyr vel det ca 3,10 % effektivt - litt avhengig av størrelsen på lånet, (Gebyrene utgjør jo relativt mindre på store lån enn på små.) Endret 20. november 2014 av nojac Lenke til kommentar
total Skrevet 19. november 2014 Forfatter Del Skrevet 19. november 2014 Vi har lån i DNB og de ringte oss og sa at renten på lånet ble satt ned til 3,00%. Tipper at det er nominell rente, Og siden DNB er en gebyrbank, betyr vel det ca 3,10 % effektivt - litt avhengig av størrelsen på lånet, (Gebyrene utgjør jo relativt mer på store lån enn på små.) Fikk 3,05 i rente av DNB. Blir under 3,10 effektiv pga lavere termingebyr. Spent på hva Danske bank tilbyr Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 (endret) Har hatt møte med min kontaktperson i dag. Hun signaliserte (med visse forbehold) høy grad av gebyrfrihet (både kort, kundeprogram, og lån, men de gir ikke slipp på termingebyret) samt "bankens beste lånerente", noe som blir 3,00 % nominell rente på boliglånet mitt. Dette gjelder både for Akademikeren selv og samboer/hjemmeboende barn, slik jeg forsto det. Så for oss blir dette en besparelse på nesten tusenlappen i gebyrer per år (ikke iberegnet lånegebyrene vi slipper - de stryker gebyrene siden vi tar opp lån nå for å overta ny bolig i desember) pluss rundt regnet fire lapper i året i sparte renteutgifter. Ikke ille. Endret 19. november 2014 av krikkert Lenke til kommentar
nojac Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Så for oss blir dette en besparelse på nesten tusenlappen i gebyrer per år Du sparer 1000 kroner i årlige gebyrer ved å flytte til en annen gebyrbank? Hvilken bank hadde du før, som har SÅ høye gebyrer og likevel får tak i kunder? Men uansett er jo rentenivået det viktigste. Og 3,00 er et greit tilbud selv om du må svelge termingebyr. Selv gjør jeg mitt beste for å unngå banker som krever helkundeforhold. Min favoritt for tiden er DinBank med effektiv rente på 2,99 % (gebyrfri og uten krav om totalkunde.) Men det er med max 50 % belåning, så den passer ikke for unge i etableringsfasen. Mine venner i Skandiabanken henger i øyeblikket litt etter... Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Hvilken bank hadde du før, som har SÅ høye gebyrer og likevel får tak i kunder? Kona og jeg sparer 600 kroner i året i gebyrer ved å bytte fra "gebyrfrie" Skandiabanken til " gebyrbanken" DNB.. I tillegg til lavere lånerente. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Du sparer 1000 kroner i årlige gebyrer ved å flytte til en annen gebyrbank? Nei. Hvem sa noe om at jeg flytter bank? Lenke til kommentar
nojac Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Det kan se ut som at de to tradisjonelle gebyrbankene DNB og DanskeBank setter ned gebyrene i kamp om akademiker-kundene.Men det overrasker at dere kan spare såpass mye gebyrer når dere fremdeles skal betale termingebyr.Skandiabanken har jo aldri hatt termingebyrer eller etableringsgebyr, og de tilbyr samme vilkår til alle. (Dårligere rente enn DNB / DB for tiden..) Det eneste gebyret Skandiabanken har hatt er vel årsgebyr på kort. Men de krever ikke at du har kort hos dem. Fremgår gebyrene av prislistene til DNB / DB, eller må du prute dem ned selv? Lenke til kommentar
total Skrevet 20. november 2014 Forfatter Del Skrevet 20. november 2014 Fremgår gebyrene av prislistene til DNB / DB, eller må du prute dem ned selv? De står vel oppgitt til 50 kr men kan prutes på. Som nevnt ovenfor er det ikke termingebyr som er prisdrivende når en får renter nedpå 3% mot Skandiabankens 3,25 Selv var jeg kunde i Skandiabanken i 5 år, og byttet bank pga bedre totaltilbud i DNB. Der betaler jeg pt. heller ikke årsavgift på debetkort, (og som skandiabanken heller ikke for bruk i inn/utland) Lenke til kommentar
total Skrevet 3. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2015 Da var det klart, Danske Bank gir akademikermedlemmer under 34 år 2,7% i rente, (2,8% for resten) og DNB fulgte på med 2,9%. Ser ut at dette kan gi en positiv prisspiral for lånekunder også for resten av bank-Norge. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Er dette beste tilbud hittil?Sparebanken Øst:Lån til akademikere Boliglån Ung (til og med 33 år) 85% nom. 2,65 % eff. 2,74 % Boliglån (34 år og eldre) 75% nom. 2,75 % eff. 2,84 % Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 SPK har vel best rente av alle, dog maks lånebeløp 1,7 millioner og du må jobbe i det offentlige Lenke til kommentar
nojac Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 (endret) SPK og Husbanken stiller utenfor denne konkurransen. Selv er jeg mest spent på hvordan de gebyrfrie bankene, som ikke skiller mellom yngre og eldre, medlemmer og ikke-medlemmer, helkunder og ikke-helkunder osv, vil reagere i denne "priskrigen". EDIT: Og da kom svaret fra Skandiabanken: 2,90 % effektivt for lån over 2 mill og innenfor 75 % for alle, uten termingebyr etc, og uten krav om helkundeforhold. Endret 6. januar 2015 av nojac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå