Lunalotic Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 http://www.aftenposten.no/digital/Canal-Digital-krever-nettleie-fra-kunder-som-sier-opp-TV-avtalen-813374_1.snd Dere trodde dere ble kvitt ekstra avgift? Glad jeg har fiber. Det har ingenting med saken å gjøre hvorvidt man har coax eller fiber i veggen, så lenge man har med en kabeloperatør som Canal Digital eller Get å gjøre. De ønsker selvfølgelig å videreføre koblingssalget av TV og bredbånd. Jeg har fiber, men jeg har Get, og pr nå må jeg betale over 300 kr/mnd for et TV-tilbud jeg overhodet ikke benytter meg av. Og jeg har ikke engang dekoder i huset. Jeg er selvfølgelig interessert i å få en slutt på dette koblingssalget. Det artikkelen sier er jo at du koblingsalget bare blir flyttet over til en ny post som heter "nettleie". Så slutten på koblingsalget hjelper deg ingenting. 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Det artikkelen sier er jo at du koblingsalget bare blir flyttet over til en ny post som heter "nettleie". Så slutten på koblingsalget hjelper deg ingenting. Men likevel, blir det en nettleie på 150 kr er det likevel mindre enn de 300+ kronene jeg betaler i dag. Så selv med en nettleie i den størrelsesordenen blir det likevel en besparelse. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Vil kabelkunder som kun vil ha tv og ikke nett få en tilsvarende nettleie? - Hvis ja, vil da kunder som har begge deler få dobbel nettleie (de bruker jo "dobbelt opp" med kapasitet i linjene)? - Hvis nei, hvorfor velger de å forskjellsbehandle tilbudene slik at tv-tilbudet er inkludert nettleie og nett ikke er det? Dette skiller seg markant fra kraftmarkedet der man betaler nettleie til det lokale nettselskapet, mens kraften som blir levert kjøpes i et fritt marked. Det er dette som gjør at man i kraftmarkedet ikke har et koblingssalg, mens CD/Get har et koblingssalg (de tillater ikke andre leverandører å levere tjenester i deres kabelnett). Dette må så vidt jeg skjønner fortsatt være et brudd på konkurranseloven. Hvorfor har ikke CD/Get trukket i retten for å avgjøre hvorvidt koblingssalget er ulovlig og etter mitt skjønn, fått en saftig bot for bruddet? Er forbrukerrådet lurt trill rundt til å bare la saken skure og gå i påvente av stadig utsatte lovnader om at koblingssalget skal opphøre? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Det står her: - Har dere vurdert å ta saken innfor Markedsrådet? - Skulle vi prøve saken innfor Markedsrådet så er også det en tidkrevende prosess, og vi risikerer dessuten i verste fall at Markedsrådet ikke er enige med oss. - Forstår du de som mener at Forbrukerombudet fremstår som mer tålmodige enn handlekraftige i denne saken? - Jeg har full forståelse for at man kan synes dette tar lang tid, noe det også gjør. Det skyldes ikke minst at lovgivingen er vag, da det skal vurderes hvorvidt koblingssalget er urimelig eller ikke. Vi jobber derfor parallelt inn mot departementet for å få til en lovendring. Vedtakene til Markedsrådet som behandler klager på markedsføring er endelige, og kan bare settes til side av domstolene. Så jeg håper høyre får på plass en lov som forbyr koblingsalg og linjeleie en gang for alle. Men dette tar sikkert tid. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Det som er helt sikkert er at selskaper som Get og Canal Digital er mest mulig interessert i å trenere denne saken så lenge som mulig. Den rokker jo ved selve kjernen av forretningsmodellen deres, det er det ikke til å komme utenom. Så det at Forbrukerombudet trår varsomt for å sikre at det faktisk skjer noe, på riktig måte, tror jeg er klokt. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Ja godt mulig du har rett, men kan også være politikerne som ikke prioriter bredbånd. Så hele utgiftene er levrandørens ansvar. Derfor er det Telenor\Get som har levd lengst som har tatt størst del av utgiftene ved fiber. Slik det skulle vært er enten regulering slik at alle på de steder hvor konkuransen er liten, burde bli prisregulert. Ganske sikker på lite vil skje dette året. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Tror ikke vi kunder kan vente koblingsalget oppheves i år, de på kundesenteret har ikke noe dato. Det er kun litt over 3 måneder igjen av året. Så hvis de ikke venter til juleaften er det lite trolig. Tror telenor\get og canaldigital vil ta samme som eidsiva bredbånd. 1999,-/ mnd 1/1 Gbit/s + 150 kr måned i linjeleie. blir jo 2149 kr måned det? Noen som hadde betalt dette? Ser dårlig ut med noen oppheving i 2016 ja. Jeg hadde aldri i verden funnet på å betale over 2000,-/mnd for bredbånd. Jeg trenger ikke synkron linje, og i alle fall ikke på 1 Gb. Jeg har 60/20 i dag, og det greier seg lenge. Kan knirkefritt streame 3 tjenester samtidig, og mer enn det ber jeg ikke om. En femhundrelapp (som dessuten arbeidsgiveren til kona refunderer) er et beløp jeg er komfortabel med. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Ja det tror jeg også, hvis det skjer i år skjer det nok slutten av oktober\november. Dagens distriktssending i SD fjernes fra kanalplass 999 og blir kun å finne på kanalplass 330 og oppover frem til 29. september. Så bra hvertfall NRK blir borte, de andre kanalene er noe mere usikkert. Så det er usikkert hvis man ikke har digital dekoder i huset kan man muligens slippe unna NRK avgift 29 september? Da kundeservice har ikke noe informasjon mere en det som står der. Tror egentlig selv 800 mbit eller 1 gigabit og 4k dekoder er større sansynlighet vil komme i løp av dette året. En at koblingsalget forsvinner. Da i så fall vil mange si opp tv-avtalen slik det er nå. Men husk hvis dette skjer vil det bli langt tid hos kundeservice. Egentlig burde det skje gradvis et fylke\kommune av gangen slik at det ikke tar alt på en gang. Slik som slukking av FM nettet er. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 (endret) Kjempegode og dårlige nyheter til Canal Digital-kunder Har funnet årsaken til utrolig irriterende feil. Blir ikke lenge til samme skjer med docsis 3.1 som koblingsalget utsatt til slutten av 2017. Endret 17. september 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 (endret) En annen ting jeg syns er litt artig: http://docplayer.me/2763846-Nasjonal-ekomplan-forbrukerradets-innspill-september-2015.html Enkelte aktører tilbyr åpent nett, i betydningen at forbrukeren kan tilknytte seg en aksesstjeneste som de i neste omgang fritt kan velge bredbånds- og TV-leverandør gjennom. Forbrukerrådet er positiv til at ulike tilknytningsformer tilbys forbrukerne, og mener at det bør legges til rette for å sikre et variert tilbud for tilknytning (se mer under kapittel 2.12 om åpne nett). 3.4 Situasjonen i boligsammenslutninger Fast bredbånd over kabel-tv har vokst jevnt de siste årene, med 200 000 nye abonnenter på 5 år iht. Nkom 14. Trolig har en stor del av denne veksten skjedd i borettslag og sameier (heretter: boligsammenslutninger). Samtidig viser Nkoms tall at månedsprisen for bredbånd over kabel-tv har økt kraftig. Selv om bredbånd over kabel-tv i 2009 hadde en vesentlig lavere snittpris enn fiber (190 mot 303 kroner pr måned), er det nå 5 år etter vesentlig mindre (252 mot 301 kroner pr måned). En årlig vekst på ca. 6 % for gjennomsnittprisen og samtidig kraftig volumøkning, tyder på lite konkurranse. Forbrukerrådet antar at en stor del av de 610 000 abonnentene av bredbånd over kabel-tv er i borettslag med kollektive avtaler, og at det er i dette segmentet der konkurransen virker spesielt dårlig. Forbrukerrådet er derfor bekymret over manglende alternativer og konkurranse for forbrukere bosatt i boligsammenslutninger. Historisk har kollektive løsninger for TV-distribusjon i boligsammenslutninger (borettslag, sameier, m.v.) vært begrunnet teknisk, ved at et analogt signal vil kunne tas imot av alle beboere. Med digitalisert TV-distribusjon, er det mulig for leverandøren å styre hvem som mottar signalene. Likevel har leverandørenes salg av kollektive løsninger som hovedregel blitt videreført, og i tillegg utvidet til salg av kollektivt bredbånd. En slik salgsform for TV og nettilgang medfører at alle beboere betaler for en basishastighet for bredbånd over husleien, og konsekvensen har vært at leveranse av individuelle løsninger for bredbånd har blitt utkonkurrert. Samtidig har mobilt bredbånd blitt et stadig mer attraktivt, og utgjør nå et reelt alternativ til fast bredbånd og TV for enkelte brukere, for eksempel i små hushold og /eller de som tilbringer mye tid utenfor hjemmet. Utfra det Forbrukerrådet kjenner til, får ikke større boligsammenslutninger noe særlig rabatt utover rabatt som ytes overfor boligsammenslutninger med færre enheter/beboere. Siden prisene for små og store boligsammenslutninger i stor grad er de samme, vil trolig ikke prisen for de kollektive løsningene øke, selv om beboere kan reservere seg. Snarere tror vi at reservasjonsrett mot kollektive løsninger vil øke konkurransen i en stor andel av boligselskapene og gi lavere priser for alle. Det kan bemerkes at Get, som er et rendyrket kabel-tv-selskap, i 2014 hadde en EBITDA- 14 Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Tallgrunnlag ekommarkedet 2014. Forbrukerrådet Side 13 Hvis 200-300 kr måneden er kostnaden mellom kabeltv\fiber sier seg selv bredbånd markedet er mye å tjene på. Kun på 30\10 mbit tjener fort levrandøren 250 kr per kunde? Kan det stemme? Så er ikke vanskelig å regne seg til det er mye å tjene for get\canaldigital å ta linjeleie og stive priser for bredbånd. Er faktist der de tjener mere en TV per kunde kan vi konkudere med. Nå er nok denne informasjonen 1 år gammel, men ser ikke noe grunn for det skal bli vesentig endret med fiber\docsis 3.1 til 2020 hvis ikke noe andre kan bekrefte dette? Endret 19. september 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Nettavisen_ Forbrukerombudet har fått nok – krever hastemøte med Canal Digital og Get Vil ha slutt på at kundene tvinges til å betale for TV for å få internett. Denne tålmodigheten burde endt for mange år siden. Men det er i hvert fall positivt at de endelig får ut fingeren. Avvikl det grådige og ulovlige koblingssalget umiddelbart! 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Overrasker meg ikke, kabelselskapene gjør virkelig det de kan for å trenere denne saken. Get har ikke engang svart på henvendelsene. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Men har Forbrukerombudet lov til å tvinge kabel-TV-selskapene til å bryte andre regler og forskrifter de er pålagt å følge? Kabel-TV-selskapene har formidlingsplikt iflg Forskrift om kringkasting og audiovisuelle bestillingstjenester § 4-2. De er pålagt å formidle TV-kanaler i kabelnettet sitt til alle abonnenter, og da kan de ikke bare stenge TV-signalet til de som bare skal ha internett. Her må denne forskriften fjernes eller endres først. Formidlingsplikt Kabeleier har plikt til å formidle Norsk rikskringkastings fjernsynssendinger og Frikanalen. Kabeleier plikter også på markedsmessige vilkår å formidle fjernsynssendingene til den kringkaster som myndighetene har utpekt til å ivareta særskilte allmenne hensyn.Hver formidlingspliktig sending skal disponere én kanal i nettet.Formidlingspliktige programmer skal formidles over kanaler som er tilgjengelige for alle abonnenter i nettet. Hva med koblingssalg andre veien? Altiboks og fiberseskapene påtvinger abonnentene internett selv om de bare vil ha TV. Problemet er ikke stort, men det er en del gamle mennesker som er påtvunget intenett de ikke bruker for å få TV pga fibertilknytning. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Forskriften du viser til gjelder så vidt jeg skjønner bare for kringkasting av tv-signaler, altså for tv-abbonentene deres, ikke for andre kunder. I likhet med at rene nettleverandører ikke har formidlingsplikt for TV så har heller ikke CD/Get det ovenfor sine rene nettkunder. Koblingssalg andre veien er et prinsipielt like alvorlig lovbrudd, selv om det muligens rammer færre. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 (endret) Da det er ca litt over 2 måneder til 16 desember og tro lite vil skje etter da kanskje neste år? Hva tror dere vil skje? Saken går til markedsrådet, de vurder å ta saken for domstolen? Så skjer videre? tar saken til Tingretten, Lagmannsretten,Høyesterett. Da det har vært diskutert før hvis saken blir tatt til domstolen er det usikkert om det blir sett på som urimlig utgift. Hvem skal ta kostnaden forbrukerombundet? Endret 11. oktober 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Get og Canal Digital vil ikke gi slipp på koblingssalget frivillig, det vet vi nå. De må tvinges, og her er forbrukerombudet viktig. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Problemet er vel heller om det hjelper? - Tar bare linjeleie der de har monopol Riks-TV-sjefen mener kabeloperatørenes forklaring på pilotforsøk med linjeie er underlig. Så vil nok tro canaldigital og get vil forsøke å utsette det hele med hvem skal ta kostnaden for utbygging staten eller kundene? Kan jo forsøke å høre med Bente Øverli hva hun tror blir løsningen. Men regner vel med vi har få kort på hånden og må forbrede oss økte bredbånd priser fra neste år. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 Nettavisen_ Forbrukerombudet har fått nok – krever hastemøte med Canal Digital og Get Vil ha slutt på at kundene tvinges til å betale for TV for å få internett. Denne tålmodigheten burde endt for mange år siden. Men det er i hvert fall positivt at de endelig får ut fingeren. Avvikl det grådige og ulovlige koblingssalget umiddelbart! – Jeg har ikke oversikt over detaljene, men vi må bygge om oppsettet på produktene våre. Kundesystemene må bygges om og settes opp på nytt. Dette er ikke en jobb som er gjort over natten, sier informasjonssjefen. --- Det er ikke gjort over 2 år heller.... Linker til et skriv fra adm. dir. i Canal Digital fra oktober 2014: http://www.cw.no/artikkel/telekom/bare-bredband-2016 Utdrag: Det finnes dessverre ikke en god teknisk løsning for å stenge ute de analoge signalene hos enkeltkunder. En forutsetning for å tilby bare bredbånd blir derfor at de analoge signalene stenges i sin helhet. De kundene som i dag benytter tilbudet må gå til anskaffelse av dekoder eller en TV med digital-TV integrert for å unngå svart skjerm. Derfor handler dette om hensynet mellom to ulike kundegrupper med to ulike kundebehov. Vi ser imidlertid at det ene kundebehovet øker samtidig som det andre minsker, og derfor nærmer vi oss nå en tid der de analoge signalene bør slukkes for å gjøre det mulig å tilby kunder bare bredbånd. Likevel gruer vi oss til den dagen vi fjerner de analoge signalene, fordi vi vet at det blir en skuffelse for noen av kundene våre. Vi varsler likevel nå at de analoge signalene hos Canal Digital kabel-tv vil fjernes i sin helhet, og sannsynligvis i løpet av 2015. Vi har mye å gjøre før vi kan tilby bare bredbånd. Alle våre systemer og prosesser er basert på at tv er basisproduktet, og vi må gjøre en betydelig ombyggingsjobb som koster et titalls millioner kroner. Vi kan derfor ikke nå love når det blir mulig å abonnere på bare bredbånd, men vi forventer å være klare i 2016. Vi ser imidlertid at også andre har et stykke jobb å gjøre. Kabel-TV er underlagt en særskilt regulering i kringkastingsloven. Denne reguleringen ble formulert den gang bredbånd ikke fantes, og det henger igjen paragrafer som gjør at det sannsynligvis er ulovlig for vårt selskap å tilby bare bredbånd. Vi regner med at dette er kuriosa, men vi er opptatt av å følge norsk lov. Vi ser det derfor som en selvfølge at myndighetene sørger for å rydde opp i lovverket i god tid. --- Ble det slik at de fortsatt kan skylde på reguleringer, paragrafer og myndighetene, eller er det rett og slett de selv som ikke ser ut til å makte å omlegge innen tiden de selv har sagt. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 (endret) Trenger ikke å koste så mye, er vel heller penger de taper på inntekt som er problemet. Get vurder mobilt bredbånd. Kanskje canaldigital dropper TV avtale? Og blir kun gjort om til telenor som tilbyr kun bredbånd? Canaldigital blir kun satelit igjen som tilbyr tv hvem vet? For man har sett på speedtest telenor står som levrandør, så godt mulig canaldigital.no blir borte og overført til satelitt istedenfor? Så andre kunder må finne riks tv eller satelitt hvis de vil ha tv? Ja er helt klart canaldigital\Get sin feil. Men hva hjelper det i det store og hele, blir det rettsak hjelper det lite for oss kunder. Forbrukerombundet har ikke gått ut med informasjon ennå. Endret 18. oktober 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 Trenering, trenering, unnskyldninger, bortforklaringer, utsettelser og ytterligere trenering.. Sånn går no dagan hos CD/Get .. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå