Gå til innhold

På tide å gi Anders Behring Breivik hardere soningsforhold

Anbefalte innlegg

Det ser ut som Anders Behring Breivik ikke angrer noe som helst, det er vel egentlig ikke forventet av politiske aktivister som kun vil utføre harme på storsamfunnet med handlinger som er ment til å oppvigle folk til handling.

Denne mannen trenger "amerikanske" soningsforhold sett i forhold til den grusomme og overlagte terroren han utførte mot uskyldige mennesker.

http://www.vg.no/nyheter/meninger/terrorangrepet-22-juli-anders-behring-breivik/kommentar-ingen-forandring/a/23335567/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La det gå 50 år, så angrer han sikkert når han ser at alle hans fremtidsprofetier var feil.

Men jeg synes vi skal ta i fra han retten til å sende og motta brev, slik at han ikke får kommunisert med likesinnede. Men per nå har vi ingen lov som tilatter å ta i fra han disse rettighetene.

Annet enn det synes jeg soningen er straff nok.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er fortsatt hensikten med ett fengsel i Norge og rehabilitere fremfor å straffe.

Så dersom det er din hevngjerrighet som ønsker å gi han 'Amerikanske soningsforhold' så kan vi også konkludere med at dette er noe vi burde gi til alle kriminelle, noe som gjør at once a crook always a crook faktisk vil bli en realitet i Norge også.

Så du mener at staten skal gi han de mest humane soningsforholdene mulig?

Vil du at han skal ha åpen soning?

Lenke til kommentar

Nå er fortsatt hensikten med ett fengsel i Norge og rehabilitere fremfor å straffe.

Så dersom det er din hevngjerrighet som ønsker å gi han 'Amerikanske soningsforhold' så kan vi også konkludere med at dette er noe vi burde gi til alle kriminelle, noe som gjør at once a crook always a crook faktisk vil bli en realitet i Norge også.

Ble vel konkludert tidlig i straffeprosessen at det ikke var sannheten i ABB sitt tilfelle da han uansett ikke skal ut i frihet igjen så lenge han lever.

Tror USA lett hadde tatt i mot han hvis forespørselen fra Norge hadde kommet.

Lenke til kommentar

Straffen består i frihetsberøvelse, ikke nedverdigelse. Dersom det er saklig behov for det så skal han selvfølgelig både ilegges kommunikasjonskontroll og isoleres, men å gi han "amerikanske forhold" bare fordi vi synes akkurat han er en spesielt ufyselig fange er å gå på akkord med viktige rettsstatsprinsipper. Straffen utmåles av domstolen, og skal ikke "flikkes på" i etterkant fordi vi ikke er fornøyd med hvordan dommen ble.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ble vel konkludert tidlig i straffeprosessen at det ikke var sannheten i ABB sitt tilfelle da han uansett ikke skal ut i frihet igjen så lenge han lever.

Det er det for tidlig å si.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så du mener at staten skal gi han de mest humane soningsforholdene mulig?

Vil du at han skal ha åpen soning?

Han blir straffet på den strengeste praksisen vi har i Norge, noe jeg synes er helt ok.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han trenger ikke å være fullstendig rehabilitert for å slippe ut. Det må bare ikke være en "nærliggende fare for at lovbryteren på nytt vil begå en slik forbrytelse". Han kan fortsatt ha de politiske meninger han ønsker, for eksempel.

Politiske meninger fengsler vi vell ikke folk for i Norge heller, såvidt jeg vet i vertfall. Så dem skal han selvfølgelig få lov og ha og det å forandre folk sitt politiske syn mener ikke jeg er ett sunnhetstrekk.

Men ser at det bare er ett eksempel, så tar det ikke noe videre derifra.

Han har vell rett muligheten til å slippe fri dersom han viser en rehabilitering som gjør at faren for gjentakelse er liten.

Edit: Strøk ut ett ord fordi det hørtes feil ut.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skal vi rehabiltere en person ikke angrer på hva han har gjort!

Fordi at selv om han har gjort noe fælt har han fortsatt rettigheter i Norge, selv om det kan virke som ett håpløst tilfelle hadde det i mine øyner vært en stor seier for det norske fengselsvesen om han hadde blitt rehabilitert. Selv om jeg anser muligheten som større for at jesus gjennoppstår.

Lenke til kommentar

Han skal strengt tatt ikke trenge å bevise noe som helst, det er motsatt: Etter at forvaringstiden er over skal han slippes fri med mindre påtalemyndigheten beviser at det er nærliggende fare for nye voldsforbrytelser.

Her er vel "sannsynliggjører" rett ord og ikke "beviser", ingen kan bevise hva som skjer i fremtiden.

Uansett... lurer på hva som skjer i fremtiden med denne fyren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget mitt handlet ikke om ordvalg, men om hvem som har bevisbyrden. Regelen er at den innsatte skal slippes fri med mindre påtalemyndigheten beviser x. Regelen er altså ikke at "han slipper fri hvis han beviser x". Om man bruker "beviser", "sannsynliggjør" eller noe annet er ikke poenget, hvem som har bevisbyrden er.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...