Gå til innhold

En spådom: Demokratiets fall og diktaturets endelige seier. Europa Anno 2050.

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Oleoh har alltid slått meg som en dommedagsprofet.

Det er i grunnen trist for en gretten gammel gubbe at det er ungdommen som er mest pessimistisk for fremtiden nå til dags. Jeg synes stadig jeg befinner meg i diskusjoner her på forumet, på facebook og andre steder hvor folk som er halvparten eller 1/3 så gamle som meg sier "Jammen Geir: Ser du ikke at det går lukt til helvete med hele verden."

Nei, jeg ser ikke det. Jeg er faktisk en fremtidsoptimist. (Hvilket ikke betyr at jeg ikke tror at det skjer i form av to skritt fram og ett tilbake.)

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er i grunnen trist for en gretten gammel gubbe at det er ungdommen som er mest pessimistisk for fremtiden nå til dags. Jeg synes stadig jeg befinner meg i diskusjoner her på forumet, på facebook og andre steder hvor folk som er halvparten eller 1/3 så gamle som meg sier "Jammen Geir: Ser du ikke at det går lukt til helvete med hele verden."

Nei, jeg ser ikke det. Jeg er faktisk en fremtidsoptimist. (Hvilket ikke betyr at jeg ikke tror at det skjer i form av to skritt fram og ett tilbake.)

Det som er skremmende er hvis slike mennesker får politisk innflytelse og makt til å endre verden. Hvordan ville det gått med en miljøminister som var overbevist om at verden kom til å gå under om noen tiår? Hvordan ville pensjonsfondet sett ut om finansministeret trodde at verden kom til å gå under iløpet av denne generasjonen? Hvordan oppfører generaler som tror på dommedag seg med tanke på atomvåpen?

Jeg tror dommedagsprofetier stammer fra en psykisk tilstand. Jeg tror mennesker i alle tider har hatt slike meninger. Alle vet at de selv skal dø, kanskje det er betryggende å vite at resten av verden slutter å fortsette samtidig som man selv forsvinner?

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er skremmende er hvis slike mennesker får politisk innflytelse og makt til å endre verden. Hvordan ville det gått med en miljøminister som var overbevist om at verden kom til å gå under om noen tiår? Hvordan ville pensjonsfondet sett ut om finansministeret trodde at verden kom til å gå under iløpet av denne generasjonen? Hvordan oppfører generaler som tror på dommedag seg med tanke på atomvåpen?

https://www.youtube.com/watch?v=vuP6KbIsNK4

Jeg tror dommedagsprofetier stammer fra en psykisk tilstand. Jeg tror mennesker i alle tider har hatt slike meninger. Alle vet at de selv skal dø, kanskje det er betryggende å vite at resten av verden slutter å fortsette samtidig som man selv forsvinner?

Det kan forklare at pessimistene er så unge. Jeg har barn og barnebarn, og jeg antar at de vil få barn og barnebarn også, og så videre. Jeg vil helst at verden ikke skal slutte før de forsvinner heller...

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det kan forklare at pessimistene er så unge. Jeg har barn og barnebarn, og jeg antar at de vil få barn og barnebarn også, og så videre. Jeg vil helst at verden ikke skal slutte før de forsvinner heller...

Godt poeng og artig scene der, en skikkelig avtrekkerglad general.

Mener å huske at Oleoh har et ganske problematisk forhold til det som har med barn og familie å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge ikke optimismen gjør at man blir blind for problemene så er det bra å ha håp. Men det er mange problemer nå og i framtiden, relatert til klima, økonomi, vekstøkonomi, naturressursjer, overvåkning og makt av staten, overvåkning og makt av private personer / organisasjoner, atomvåpen, arbeidsplasser og teknologi, osv osv. Det er ingenting som sier at ting bare vil gå på skinner. Jeg tror personlig at økonomien og velferden til folk er den viktigste faktoren for fred of samarbeid, og det er nettopp disse aspektene som er "under angrep".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...