Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avsluttet BSU i mai, for sent å bruke pengene nå?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg var i mai pengelens, så tok ut alle BSU pengene mine på 40.000, så jeg hadde noe å leve av. I tiden etterpå har jeg angret litt, da jeg vil få en baksmell på 8000 på skatten neste år og jeg har 40.000 på konto nå som jeg kan putte i leiligheten til faren min, som han kjøpte for en måned siden. Er det for sent å gjøre dette nå, for å slippe skattesmellen?

Anonymous poster hash: bd26f...993

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må ikke kontoen tømmes i forbindelse med boligkjøp? Var ihvertfall den informasjonen jeg fikk.

Det er dine penger som står på kontoen, så dei kan takast ut frå BSU kontoen når som helst.

MEN, om ein då ikkje bruker pengane til boligkjøp så må ein betale tilbake skattefordelen som ein har fått på kontoen.

Ein kan kvart år spare opp 20 000 kr på BSU kontoen, om ein betaler inn maksbeløpet så får ein 4000 kr i skattelette (gratis penger). Det er denne fordelen som trådstarter nå må betale tilbake når han/ho har avslutta kontoen utan å bruke pengane på bolig.

Til trådstarter:

Antageligvis så har du mista muligheita til å ordne opp i dette om du har tømt kontoen.

Hadde du tatt ut berre det som var innbetalt i år så er det mulig du kunne redda stompane då skattefordelen er berekna utifrå kva som er status på kontoen den 1 januar.

Men ta kontakt med ein rådgiver i banken din med ein gong, om kontoen fortsatt står (berre at den nå står med saldo på 0 kr) så kan det være ei muligheit for at du får tilbakebetale beløpet som skulle stå på kontoen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skattefordelen faller bort ubønnhørlig ved brudd på spareavtalen. Brudd på spareavtalen skjer når du disponerer over innestående beløp uten å bruke det til et godkjent BSU-formål. Du kan ikke "gjenopprette" en spareavtale som er brutt, og du kan heller ikke bruke andre penger på et godkjent formål for å "redde" skattefordelen. For øvrig er ikke bruk av penger på andre personers bolig et godkjent formål.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skattefordelen faller bort ubønnhørlig ved brudd på spareavtalen. Brudd på spareavtalen skjer når du disponerer over innestående beløp uten å bruke det til et godkjent BSU-formål. Du kan ikke "gjenopprette" en spareavtale som er brutt, og du kan heller ikke bruke andre penger på et godkjent formål for å "redde" skattefordelen. For øvrig er ikke bruk av penger på andre personers bolig et godkjent formål.

Ok, takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...