Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Stipend, urettferdig at foreldrene tar stipendet mitt?

Anbefalte innlegg

Jeg har enda ikke fått stipendet mitt, dette pga vi har klaget osv. Begynner og bli ganske frustrert og lei nå som vi snart har gått et halvt år på skolen uten stipend!

Jeg går første året på VGS, så vet ikke helt hvordan dette funker, men har seg slik at når jeg får stipendet mitt sier mine foreldre at de skal ta stipendet og jeg får kun bruke det når jeg trenger noe skolerelaterte ting. Dette er utrolig urettferdig i min mening, når jeg ser alle andre i klassen min får rundt 1500 kr i måneden av lånekassen, rett inn på kontoen, mens jeg må overleve på litt over 500 kr i måneden!

Uansett så har jo jeg kjøpt inn alt jeg trenger til dette skoleåret. Men syns det er dypt urettferdig at mine foreldre skal bare ta stipendet mitt! Er jo meningen det er til meg, er trossalt jeg som går på skole her, ikke de. Foreldrene mine har dårlig råd, så jeg får ikke mye penger i måneden, litt over 500 kr bare. Jeg trenger virkelig stipend. Men hva mener dere. Er det urettferdig at foreldrene mine tar mitt stipend, burde jeg få det selv, sånn som alle andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt enig med han over, men når man som foreldre må ta pengene til ungen for å klare seg stiller jeg spm om det var en god ide å få seg barn i utganspunktet. Barn koster penger, har du ikke råd ikke få deg barn. Selvsagt noe forsent her da :dremel: Jeg fikk også stipend pluss at jeg jobbet deltid og jeg gav mamma 1000 kr i mnd. Synes dette var urettferdig i starten men hun gikk på trygd pga nakkebrudd og jeg tjente bra på jobben så synes det gikk greit.

Lenke til kommentar

Jeg har enda ikke fått stipendet mitt, dette pga vi har klaget osv. Begynner og bli ganske frustrert og lei nå som vi snart har gått et halvt år på skolen uten stipend!

Jeg går første året på VGS, så vet ikke helt hvordan dette funker, men har seg slik at når jeg får stipendet mitt sier mine foreldre at de skal ta stipendet og jeg får kun bruke det når jeg trenger noe skolerelaterte ting. Dette er utrolig urettferdig i min mening, når jeg ser alle andre i klassen min får rundt 1500 kr i måneden av lånekassen, rett inn på kontoen, mens jeg må overleve på litt over 500 kr i måneden!

Uansett så har jo jeg kjøpt inn alt jeg trenger til dette skoleåret. Men syns det er dypt urettferdig at mine foreldre skal bare ta stipendet mitt! Er jo meningen det er til meg, er trossalt jeg som går på skole her, ikke de. Foreldrene mine har dårlig råd, så jeg får ikke mye penger i måneden, litt over 500 kr bare. Jeg trenger virkelig stipend. Men hva mener dere. Er det urettferdig at foreldrene mine tar mitt stipend, burde jeg få det selv, sånn som alle andre?

Det virker litt sært, men så lenge de da senere betaler studielånet, så er det ikke urettferdig. Visst ikke, er det som at du har gitt foreldrene dine 20 tusen kroner (eller hvor enn mye du får i stipend i året.)

Lenke til kommentar

Det er gratis å gå på videregående, så det er ikke noe studielån å betale. Men man kan uansett snu på flisa og si at foreldrene hennes har forsørget henne i 16 år og at det vil være det samme som å ha gitt henne hundretusenvis av kroner. Stipendet blekner i sammenlikning.

Jeg og mange andre fikk ikke mer enn 850 kroner i utstyrstipend da vi gikk i vg1. Det gikk bra med oss likevel.

Lenke til kommentar

Det er gratis å gå på videregående, så det er ikke noe studielån å betale. Men man kan uansett snu på flisa og si at foreldrene hennes har forsørget henne i 16 år og at det vil være det samme som å ha gitt henne hundretusenvis av kroner. Stipendet blekner i sammenlikning.

Jeg og mange andre fikk ikke mer enn 850 kroner i utstyrstipend da vi gikk i vg1. Det gikk bra med oss likevel.

Det er veldig feil.. Med mindre du bor langt fra skolen, foreldrene er skilt (og du må reise mellom dem) eller har andre gode grunner, så får du ikke stipend, utenom ca 2-3 tusen kroner første måneden på skolen til utstyr osv. Så mange velger å ta opp studielån, levert ut litt hver måned.

Lenke til kommentar

Det er feil at det ikke er noe studielån? Man kan få studielån mens man går på videregående, men offentlig skole er likevel gratis. Lån er derfor ikke nødvendig og etter mitt inntrykk ikke vanlig. Utstyrstipend er noe alle får mens ekstra stipend gis til de som har foreldre med lav inntekt. Dette ble innført for å utjevne sosiale forskjeller og sørge for at alle elever kunne kjøpe seg skolebøker. For noen år siden ble imidlertid bøkene gratis å låne av skolen uten at stipendordingen ble endret. Jeg ser derfor ikke at noen har behov for det stipendet, selv om det er kjipt å ikke ha mye penger å bruke.

Lenke til kommentar

En bedre løsning ville vært å la OP (og andre i en lignende situasjon) få stipendet, men at foreldrene samtidig kuttet ned på andre økonomiske bidrag. For meg blir det rart hvis man skal gi vekk stipendet og stå der med luen i hendene for å tigge om penger man egentlig allerede har betalt inn! Den jevne 15-16-åring har et visst forbruk, og det forbruket trenger ikke vært styrt til minste detalj av foreldrene.

Lenke til kommentar

Er litt enig med han over, men når man som foreldre må ta pengene til ungen for å klare seg stiller jeg spm om det var en god ide å få seg barn i utganspunktet. Barn koster penger, har du ikke råd ikke få deg barn. Selvsagt noe forsent her da :dremel: Jeg fikk også stipend pluss at jeg jobbet deltid og jeg gav mamma 1000 kr i mnd. Synes dette var urettferdig i starten men hun gikk på trygd pga nakkebrudd og jeg tjente bra på jobben så synes det gikk greit.

Dette er noe av det tåpeligste jeg hører. Er du uvitende om at det kan skje ting som forandrer livet fullstendig? Man har ingen garantier for noe som helst. I mitt tilfelle døde min mann plutselig. Mine fem barn var da i alderen 7-15 år. Uansett hva du eventuelt måtte ha hørt om alenemødre som lever som grever, er det ikke sant.

Endret av Hermosa
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva har du tenkt å bruke pengene på? kan være lurt å planlegge hvordan du skal bruke pengene for å få en mest mulig behagelig skolegang.

Varmrett i kantina.

kopp kakao eller kaffe

Skolebøker, skrivebøker, kalkulator

Ny pc med Microsoft office pakken.

Dette er relevante ting du har krav på å bruke pengene til. Sett opp et lite regnskap til foreldrene dine og si du skal ha dette for å dekke dine kostnader i forbindelse med skolegangen.

Desverre så er det sånn at foreldrene dine kan disponere pengene for deg, men de kan ikke bruke de på andre ting hvis du trenger de til din skolegang.

Ta en samtale med foreldrene dine om at du vil disponere pengene selv. Du kan også spørre de hva de gjør med pengene, setter de dem inn på sparekonto for deg? Disse pengene kan også komme godt med når du flytter til en annen by for å gå på universitet, da er det som om pengene går ned i et bunnløst sluk. Så jeg ville krevd av foreldrene dine at pengene som blir igjen av stipendet ditt settes inn på en sparekonto som du får tilgang til når du studerer på et universitet f. eks.

Lenke til kommentar

Meningen med stipendet er å utjevne sosiale forskjeller. Så hvis foreldrene dine betaler maten din, kjøper deg klær, og gir deg et rom og ei seng, synes jeg ikke det er urimelig.

Derfor er det riktig at foreldrene skal få pengene? Det går jo opp i opp, da. Ikke vet jeg jussen i dette her, men det er uansett lite tillitsvekkende med en slik "avtale". Han må vel få lære seg å bruke penger selv og ikke bli umyndiggjort på denne måten.
Lenke til kommentar

Da stipendet ble innført, måtte elevene kjøpe bøkene sine selv. Som regel tok foreldrene hele eller en stor del av den regningen og det var enkelte familier som havnet i økonomisk knipe på grunn av skolebøkene, hadde det ikke vært for stipendet som lempet på kostnaden. Formålet var ikke å gi elvene bedre økonomi i form av mer lommepenger.

Da man gikk over til å låne ut bøker gratis, forsvant bakgrunnen for stipendet og ordningen burde dermed bli avskaffet, men slik ble det ikke. Stipendet utmåles fortsatt på bakgrunn av inntekten til foreldrene. Ved mindre trådstarter er villig til å ta over deler av utgiftene til mat, mobil og liknende, ser jeg ikke hvorfor det er mer riktig at stipendet går rett i lomma hennes enn til foreldrene. Hun har jo heller ikke gjort noe som helst mer enn andre elever for å få et stipend som medelevene kanskje ikke får.

Da jeg gikk på videregående, fikk noen av medelevene mine utbetalt opptil 15 000 kroner i halvåret. Det slo veldig usosialt ut. Stipendet ble utmålt på bakgunn av inntekten til foreldrene, men hvis de bare bodde sammen med én av foreldrene og den forelderen ikke var gift, ble stipendet utmålt kun på bakgrunn av den enes inntekt. Halvparten av dem visste ikke engang hvorfor de fikk stipend og i de fleste tilfellene var det bare ekstra lommepenger som ble brukt på tøys og fanteri og ikke skolemateriell. Jeg fikk selv uventet 6000 kroner i stipend det året jeg gikk i vg2. Jeg fant ut at grunnen var at jeg flyttet til faren og stemora mi året tidligere. De var gift og hadde en god inntekt, men stipendet ble beregnet ut fra likningen som var to år gammel. Jeg bodde ikke engang sammen med dem da, men stemora mi hadde bare jobbet 80 % det året og derfor fikk jeg ekstra lommepenger to år senere.

Lenke til kommentar

Nå hender det jo at studenter i høyere utdanning svir av stipendpenger på "tull og fjas" også. Selv trygdemottakere gjør jo det! Sånn sett ser jeg ikke det som et argument. Det klokeste i alle disse tilfellene er å benytte dem fornuftig - at noen ikke gjør det er deres sak.

Tror det er en god ide at folk i den alderen får muligheten til å benytte en viss sum fra tid til annen - fremfor å stå skolerett for å be om noen usle lommepenger av foreldrene. Hvis det er slik at stipendet skulle dekke bøker er det vel ingen automatikk i at det er foreldrene som plutselig er den moralske eieren av pengene? De sendes i elevens navn, og da bør eleven kunne nyte godt av dem.

Lenke til kommentar

Ja, alle sløser penger av og til, men det er greit så lenge man forsørger seg selv (i den forstand at man tar kontroll over alle inntektene, utgiftene og eventuelle konsekvenser selv). Et annet poeng her er at alle studenter i høyere utdanning som ikke bor hos foreldrene sine, vurderes på likt grunnlag. Alle som søker om det på lik bakgrunn får det samme stipendet og lånet. Stipendet som deles ut til elever på videregående derimot, er svært usosialt og svært lite avhengig av elevens økonomi. Ingenting vi har fått kjennskap til i denne tråden tilsier at trådstarter har gjort noe mer for å fortjene penger enn medelever som ikke får stipend, eller at hun er i en situasjon der hun har noen større behov for det. Og det er i hvert fall ingenting Lånekassen tok med i behandlingen av søknaden. Så lenge hun får kost, losji, klær og andre nødvendige ting av foreldrene sine, teller det ikke at hun får lite lommepenger.

Hvis ikke trådstarters stipend lenger kan brukes til å kjøpe skolebøker, kan det fortsatt brukes til å utjevne sosiale ulikheter. Hvis det er foreldrene som bærer utgiftene som fører til denne ulikheten, er det også rimelig at de mottar inntektene.

Mitt råd til trådstarter og alle andre som synes at de har lite penger, er at de skaffer seg en jobb og blir mer selvstendige. Jeg syntes også at jeg hadde lite penger på videregående, men jeg hadde råd til å gå på kino, restaurant eller klesbutikker ukentlig. Det har jeg sjelden råd til nå som jeg betaler husleie, mat, dasspapir, bøker, transport og alt annet selv. De pengene som jeg og mange andre studenter har til fritidsaktiviteter og ting man ikke trenger bare for å overleve, er ikke merkbart mer enn 500 kroner og det er den virkeligheten trådstarter bør være forberedt på.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

De sosiale forskjellene utjevnes best hvis eleven får pengene. Det er jo forskjellen ELEVENE imellom som er poenget, ikke mellom familiene. Jeg ser for meg din løsning slik: Elev A fra familie X får K kroner til klær og andre personlige ting i løpet av et år fra foreldrene, uten stipend. Ei heller penger til å kjøpe lunsj på skolen f.eks. Stipendet kommer inn på kto til en forelder, men siden familien er fattig økes ikke K eller lunsjpengene noe særlig. Hvilken elevrelevant utjevning har skjedd her? Ingen. Hvis elev A derimot fikk disse pengene kunne denne eleven kjøpt sin egen lunsj, sine egne klær osv. Det i seg selv senker utgiftene til foreldrene forbundet med avkommet - ergo en gevinst der - mens det skjer en sosial utjevning mellom elevene, da de fattige også har penger til å kjøpe den lunsjen de vil ha, og kanskje noen klær av en litt høyere standard enn det lommepengene ellers rekker til.

Lenke til kommentar

De sosiale forskjellene utjevnes best hvis eleven får pengene. Det er jo forskjellen ELEVENE imellom som er poenget, ikke mellom familiene.

Nei, stipendet baseres på inntektene til foreldrene og ikke lommepengene til eleven.

Jeg ser for meg din løsning slik: Elev A fra familie X får K kroner til klær og andre personlige ting i løpet av et år fra foreldrene, uten stipend. Ei heller penger til å kjøpe lunsj på skolen f.eks. Stipendet kommer inn på kto til en forelder, men siden familien er fattig økes ikke K eller lunsjpengene noe særlig. Hvilken elevrelevant utjevning har skjedd her? Ingen.

Utjevningen har skjedd mellom inntektene til foreldrene, som er grunnen til at eleven mottar stipendet.

Hvis elev A derimot fikk disse pengene kunne denne eleven kjøpt sin egen lunsj, sine egne klær osv. Det i seg selv senker utgiftene til foreldrene forbundet med avkommet - ergo en gevinst der - mens det skjer en sosial utjevning mellom elevene, da de fattige også har penger til å kjøpe den lunsjen de vil ha, og kanskje noen klær av en litt høyere standard enn det lommepengene ellers rekker til.

Det vil ikke være en dårlig løsning at trådstarter får disponere stipendet mot at hun tar over en større del av utgiftene. Hvis resultatet derimot blir at hun bruker 1500 kroner mer på klær og kantinemat, slik som ofte er tilfelle, hjelper det ikke på foreldrenes økonomi. Det fører heller ikke til noen utjevning av sosiale forskjeller, men bidrar til å skape forskjeller, ved at noen elever får penger som andre ikke får, uten at det påvirker lommepengene og utgiftene deres.

Lenke til kommentar

Det bidrar til utjevning av forskjeller på skolen - en slik forskjell er jo nettopp klær og kantinemat.

At stipendet baserer seg på foreldrenes inntekt betyr at foreldre med god inntekt forventes å benytte mer av sine midler på avkommet. At foreldrene da skal ha overstyring for disse midlene, når de egentlig er øremerket til barnet, er rart. Dette er ikke kroner som er ment å dekke strøm og husleie, da hadde de blitt gitt uavhengig av elevens status ift skolegang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...