356speedster Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Fikk en ide til en effektiv vannblokk. Hva med å ta en vanlig CPU luftkjølebokk, lodde på et fremstykke og et bakstykke, og lime på et plexi lokk på toppen. Illustrasjonen er sett ovenfra (fugleperspektiv) - Det grå er original luftkjøler - Frem og bakstykke (brunt på illustrasjon) er tenkt loddet sammen av 1mm kobberplate, men kan sikkert limes sammen av plexi eller egnet materiale. Holder sikkert med en liten kjøleblokk i alu eller kobber. Hva tror dere om et slikt prosjekt? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Den ideen har jeg også tenkt på før og jeg tror den blir ganske bra! Du kan jo egentlig bare prøve tror ikke det koster såå mye å skaffe to kobberplater og litt plexi.. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 Hvordan er det lodde sammen alu og kobber? vet det går greit å lodde kobber, men fester det godt nok på aluminium? Evt er Epoxylim en bedre løsning? Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Undvik att kombinera aluminium och koppar! Det kan lätt ge upphov till galvanisk korrosion. Aluminium är svårt/omöjligt att löda utan specialverktyg och speciallod. En kopparkylare med kopparplattor runt, då går jobbet lätt. Det enda potentiella problem jag kan komma på är att paketet blir för tungt för den ursprungliga infästningen. /Olle Lenke til kommentar
Kris_TheLord Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Du kan få kobber og plexiplater på Clasohlson i mange varianter Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 ...., og akkurat det, har for lengst vært gjennomført. Ikke sagt for å skuffe trådstarter, men "factum est". Og resultatet var "så där"..... Lenke til kommentar
razer Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Skrue: Tell us where, url? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Tjah, hadde jeg enda husket det? Men som sagt: Jeg vet at det har vært gjort atskillige "constructions" med en luftkjølingsribbe som utgangspunkt, men uten at resultatet ble spesielt bra..... Lenke til kommentar
Grimnar Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Tjah, hadde jeg enda husket det? Men som sagt: Jeg vet at det har vært gjort atskillige "constructions" med en luftkjølingsribbe som utgangspunkt, men uten at resultatet ble spesielt bra..... Hvordan kan det blir dårligere? Er det virkelig så dårlige legeringer i en alublokk for luft kontra en alublokk for vann? Nei, det må være opptil den som laget blokken, kan ikke fatte annet. [/stalk] Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Er vel gjerne en tykkere bunnplate(den ribbene står på) på luft kjølere en en vannkjøler.. Så avstanden core--->vann blir større Derfor "holder" bunplata mere på varmen skulle jeg tro.. Frese ned kjøleren til du har ca 3-4mm bunnplate,så skulle det bli bedre... Feks. en boxed XP kjøler er bunnplaten 8-10mm kobber.Men alu. ribber Liten avstand core/vann Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Jepp, det har vært gjort før med både dårlig, og ennå dårligere resultat... Men gjør man det slik http://www.overclockers.com/articles679/ så får man ytelse som overgår omtrent alle (om ikke alle) komersielle vannblokker! Det finnes også en "microfin" utgave av en luftkjøler som er særdeles bra å bygge om. Hvilken sier jeg ikke - for det skal jeg teste selv Lenke til kommentar
Grimnar Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Er vel gjerne en tykkere bunnplate(den ribbene står på) på luft kjølere en en vannkjøler..Så avstanden core--->vann blir større Derfor "holder" bunplata mere på varmen skulle jeg tro.. Frese ned kjøleren til du har ca 3-4mm bunnplate,så skulle det bli bedre... Feks. en boxed XP kjøler er bunnplaten 8-10mm kobber.Men alu. ribber ja selvsagt, det tok jeg for gitt at ble gjort:) Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Det finnes også en "microfin" utgave av en luftkjøler som er særdeles bra å bygge om. Hvilken sier jeg ikke - for det skal jeg teste selv Denne ? Edit bytta bilde http://www.coolinnovations.com/default.asp Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 (endret) Denne ? http://www.microplex.no/rubweb/prodpages/m...2/mcx370cr2.jpg Nei langt i fra. Den blokken der har alle ting ved seg som gjør den direkte "uegnet" som vannkjøler, men veldig effektiv som luftkjøler. Man kan nesten si at jo dårligere en luftkjøler er, jo bedre blir den til vann! Edit: Nei, du nærmer deg, men fortsatt feil design. PS, jeg kommenterer ikke mer, før plutselig er ribben der, og jeg kan jo ikke lyve Endret 31. oktober 2003 av Arctic Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Det å bygge vannkjøler av ei kjøleribbe er ikke en ny idé. Jeg rota selv med tanken for ca. to år siden, men fant fort ut at det allerede var gjort allerede da. WetStack var vel forsåvidt et slikt prosjekt... Uansett så var det slik pionerene innen vannkjøling bygde de første vannblokkene sine hvis jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Edit: Nei, du nærmer deg, men fortsatt feil design. PS, jeg kommenterer ikke mer, før plutselig er ribben der, og jeg kan jo ikke lyve hehe..gidder ikke lete mere.. Hva med å lime en 0.1-0.2mm kobber plate på coren(p4) med artic silver limen lage en kjøler som er åpen med pakning som passer rundt coren(ytterkant av den pålimpe plata...Blir nesten direkte vannkjøling på coren?? TaZ Lenke til kommentar
Malevolence Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 hmmm, slk-947 eller tilsvarende må kunne brukes... ikke microfins, det må være blader.. Lenke til kommentar
Hassan Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Vil tro at skal du få det der til og fungere, må du ha tynnest mulig plate mot cpu og korte kjøle ribber, slik at varmen kommer raskest mulig i kontakt med vannet og blir transportert raskt vekk. Har ikke testa det der selv, men tipper at kjøleribbene bør kappes ned til max 5mm lengde, da kommer vannet lett til og varmen blir raskt transportert bort. Med så lange kjøleribber som det er på en vanlig luft kjøler tipper jeg at vannet lett blir værende for lenge i kjøle blokka og derfor vil du få dårlig resultat. Håper du gjenomfører dette prosjektet. Og Arctic ble utrolig nysgjerrig på hva du planlegger Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Kanskje ikke mulig å gjennomføre, men hva med å bare lime en tett ramme rundt en p4 prosessor og sende vann gjennom, i direkte kontakt med prosessoren? er det mulig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå