Gå til innhold

Fakkeltog mot mobbing


Anbefalte innlegg

Er det mulig at det er som står her: http://pluss.vg.no/2013/01/06/1079/1CskTBl

Kan det være at man ikke kommer noen vei med mobbing fordi man skulle ha jobbet med det på fler enn en arena? Er det slik at man også bør jobbe med holdningen til foreldre som har skolebarn?

 

Ja, det tror jeg er riktig. Alle barn kan bli mobbere under de "rette" omstendigheter, men bak de alvorlige tilfellene står det ofte andre årsaker. Det kan utmerket godt være noe de har hjemmefra, direkte eller indirekte.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig med turbo. For at det skal skje noe må det press til. Ikke blant barna, men blant oss voksne. Og det presset kommer (forhåpentlig) i større grad når dette har fokus i media. Fakketog med mere sørger for det. Desverre er effekten sterk men kortvarig, mens politikken er det motsatte.

 

Geir :)

Bør vi da ha et fakkeltog 1 gang i måneden? Slik at vi feite over 40 kan løfte på ræva og liksom bry oss.

Registrer at flere mener fakkeltog hjelper. Men ingen sier hva det hjelper i mot. Bortsett fra at vi i dag og i neste uke, frem til torsdag muligens, bryr oss. Men når helgen igjen nærmer seg, nei da er det andre viktigere ting som opptar oss. Eller tar jeg veldig feil?

Lenke til kommentar

 

Fakkeltog er med på å sette fokus på det. Det kommer i media, og så videre. Dermed har det en god effekt. Vi hadde sannsynligvis heller ikke sittet her nå å debbatert det, om det ikke skjedde noe. Så jeg er uenig i at det ikke har noe som helst for seg. Det er en god intensjon, som leder til at mobbing blir satt på dagsorden. Det er i det minste et sted å begynne, om man ønsker et fokus på det.

Nevner dette for sikkert 3 gangen. Mobbing har vært på dagsorden i mange år. Jeg har barn på skolen, fra 10 klasse til 2 klasse. De har ukentlig temaer om, mobbing, vennskap, ulikheter, toleranse, empati osv. Dette har minst pågått i 10 år. Men hva skjer og hvor er den effekten du og enkelte andre i tråden påstår hjelper? Eller er det bare nok igjen noe vi skal prate om? Når skal vi virkelig gjøre noe? Det er hva jeg spør om.

 

Det er flere sider ved en og samme sak. Fakkeltog mot mobbing, når det også kommer frem i nyhetene, vil påvirke de menneskene som blir utsatt for mobbing også. Eksempelvis kan man jo se hvor glad den jenta som satt igang dette toget ble. Mobbeofferene vil, når de ser fakkeltog, se med egne øyne at det er brennende engasjement for deres sak i gatene. Bokstavelig talt. Det kan hjelpe dem psykisk, bare å se det. Mobberne ser at folk går i fakkeltog også, og kanskje de reflekterer over det de selv driver med. I det hele tatt tror jeg dette er med på å redusere noe mobbing. Hvor mye eksakt er jo helt umulig å si. Men jeg tror det har en effekt.

 

Hvordan man eksakt skal håndtere mobbing er jo en annen sak. Fakkeltog nå, etter at man har hatt fokus på det en stund, kan kanskje på overflaten virke overflødig for noen, men jeg ser det ikke slik. Man kan altså gjøre flere ting samtidig. Man kan sette ytterligere fokus på problemet ved å gå i fakkeltog, samtidig som man reflekterer rundt hvordan man på en best mulig måte skal gå frem for å bekjempe det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Er det mulig at det er som står her: http://pluss.vg.no/2013/01/06/1079/1CskTBl

Kan det være at man ikke kommer noen vei med mobbing fordi man skulle ha jobbet med det på fler enn en arena? Er det slik at man også bør jobbe med holdningen til foreldre som har skolebarn?

Mobbing er lært adferd. Det er vel noe vi har vært klar over i mange år.

 

 

Definer; "vi"

 

Fagfolk og folk flest. Det har vært snakket om på foreldremøter, politikere har snakket om det. Barn lærer av sine omgivelser. Derfor er metodikk som LØFT, ART veldig gode metoder og lære barn sosial kompetanse.

Lenke til kommentar

 

 

Det er flere sider ved en og samme sak. Fakkeltog mot mobbing, når det også kommer frem i nyhetene, vil påvirke de menneskene som blir utsatt for mobbing også. Eksempelvis kan man jo se hvor glad den jenta som satt igang dette toget ble. Mobbeofferene vil, når de ser fakkeltog, se med egne øyne at det er brennende engasjement for deres sak i gatene. Bokstavelig talt. Det kan hjelpe dem psykisk, bare å se det. Mobberne ser at folk går i fakkeltog også, og kanskje de reflekterer over det de selv driver med. I det hele tatt tror jeg dette er med på å redusere noe mobbing. Hvor mye eksakt er jo helt umulig å si. Men jeg tror det har en effekt.

 

Hvordan man eksakt skal håndtere mobbing er jo en annen sak. Fakkeltog nå, etter at man har hatt fokus på det en stund, kan kanskje på overflaten virke overflødig for noen, men jeg ser det ikke slik. Man kan altså gjøre flere ting samtidig. Man kan sette ytterligere fokus på problemet ved å gå i fakkeltog, samtidig som man reflekterer rundt hvordan man på en best mulig måte skal gå frem for å bekjempe det.

 

Det er selvsagt noen få positive sider ved et fakkeltog, spesielt for dem som selv har opplevd dette. De er ikke alene. Fokus, det er noe vi har hatt i mer en 20 år. Så vi kan gjerne fortsette å ha fokus de neste 20. Jeg vil heller ha handling. Jeg har i denne tråden nevnt mange gode tiltak som vil fungere. Men de vil ikke løse alt. Et 100 % fritt samfunn for mobbing vil vi aldri oppnå. Men 17 tusen er i overkant kun å ha fokus på.

Lenke til kommentar

 

Bør vi da ha et fakkeltog 1 gang i måneden?

 

Ja, gjerne det. Fakkeltog skaper PR, Goth. Og PR er en av de få tingene som politikere bryr seg om.

 

Geir :)

 

Tja. PR liker de Geir. Handling er noe de ikke vil. Tenk bare på hvor mye en helsesøster kunne gjort med mobbing. Men nei, det koster penger i verdens rikeste og beste land.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er det mulig at det er som står her: http://pluss.vg.no/2013/01/06/1079/1CskTBl

Kan det være at man ikke kommer noen vei med mobbing fordi man skulle ha jobbet med det på fler enn en arena? Er det slik at man også bør jobbe med holdningen til foreldre som har skolebarn?

Mobbing er lært adferd. Det er vel noe vi har vært klar over i mange år.

 

 

Definer; "vi"

 

Fagfolk og folk flest. Det har vært snakket om på foreldremøter, politikere har snakket om det. Barn lærer av sine omgivelser. Derfor er metodikk som LØFT, ART veldig gode metoder og lære barn sosial kompetanse.

 

Jeg har aldri hørt en politiker si at mobbeproblemet begynner i mobberens hjem. Jeg har aldri hørt det sagt på et foreldremøte at foreldre må tenke på hvilke foreldreholdninger som skaper mobbere. Jeg har aldri hørt et mobbeoffer forbanne foreldrene til mobberen. Jeg har aldri hørt eller lest om en skole som håndterer sitt mobbeproblem med foreldreoppdragelse.

Lenke til kommentar

 

Jeg har aldri hørt en politiker si at mobbeproblemet begynner i mobberens hjem. Jeg har aldri hørt det sagt på et foreldremøte at foreldre må tenke på hvilke foreldreholdninger som skaper mobbere. Jeg har aldri hørt et mobbeoffer forbanne foreldrene til mobberen. Jeg har aldri hørt eller lest om en skole som håndterer sitt mobbeproblem med foreldreoppdragelse.

 

 

 

 

 

 

 

Jeg kan ikke svare for hvorfor du ikke har fått dette med deg. Selv Bondevik snakket om viktighet med hvordan vi voksne ordlegger oss foran barn. Som sagt, jeg har to barn på skolen, fra 10 klasse til 2. Dette ble sagt for 10 år siden. Samt at jeg selv jobber med atferdsproblematikk, men ikke på barn.

Endret av Gothminister
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare for hvorfor du ikke har fått dette med deg. Selv Bondevik snakket om viktighet med hvordan vi voksne ordlegger oss foran barn. Som sagt, jeg har to barn på skolen, fra 10 klasse til 2. Dette ble sagt for 10 år siden. Samt at jeg selv jobber med atferdsproblematikk, men ikke på barn.

 

Grunnen til at Bondevik snakket om noe som helst, handlet bare om hans FRP-inspirerte tilpasningsdyktighet for å kunne seile videre under et bekvemlighetsflagg.

Nei, jeg har ikke fått det med meg fordi det ikke har blitt sagt i andre kretser enn på den arena der Stian beveger seg...

 

edit, feilformulering

Endret av Gregersen
Lenke til kommentar

 

Jeg tror "harde" lærere er helt fundamentalt. Min klasse da jeg gikk i barneskolen var tidlig en av "verstingklassene" fordi vi hele tiden fikk nye usikre lærere. På ett tidspunkt fikk vi inn en erfaren og dyktig lærer som mestret balansegangen mellom å være streng og omsorgsfull. Dette endret skolehverdagen helt. Problemet er at vi har for få slike lærere, og jeg er redd den norske skolen rett og slett er litt for "myk" til at man får orden på gutta, og det går utover både læring og miljø.

 

 

Som lærer må du være den største ulven i flokken. Problemet med å utstråle ekstrem selvsikkerhet, myndighet og karisma er at dette virker undertrykkende på mer usikre/innadvendte elever. Elever lider uansett hva du gjør dersom du må skru opp autoritetsgraden for å gå forbi de dominerende elevene.

 

Muligens går det an å "mestre balansegangen" som du sier, men jeg tror de mest forsakte elevene lider likevel.

 

Men det er pussig at mobbeepisoder og symptomer på adhd og lignende ser ut til å være omvendt proporsjonal med graden av autoritet læreren har. Noen elever blir helt symptomfrie når de får en streng lærer. Men dessverre utvikler kanskje de mer nervøse elevene magesår av den samme autoriteten.

 

 

Jeg ser den at det aldri blir ideelt for alle, men jeg tenker samtidig at det ikke er noe motsetning mellom å være streng og autoritær når det trengs, og å være omsorgsfull og oppmuntrende når det trengs. Det er jo først og fremst de elevene som skaper uro og mobbing som vil bli utsatt for den strenge og autoritære siden av læreren. Samtidig er det kanskje ille nok i seg selv å være en observerende tredjepart for de mest nervøse?

 

Siste avsnittet ditt hørtes interessant ut, har du noe tall på dette?

Lenke til kommentar

 

Jeg er enig med turbo. For at det skal skje noe må det press til. Ikke blant barna, men blant oss voksne. Og det presset kommer (forhåpentlig) i større grad når dette har fokus i media. Fakketog med mere sørger for det. Desverre er effekten sterk men kortvarig, mens politikken er det motsatte.

 

Geir :)

Bør vi da ha et fakkeltog 1 gang i måneden? Slik at vi feite over 40 kan løfte på ræva og liksom bry oss.

Registrer at flere mener fakkeltog hjelper. Men ingen sier hva det hjelper i mot. Bortsett fra at vi i dag og i neste uke, frem til torsdag muligens, bryr oss. Men når helgen igjen nærmer seg, nei da er det andre viktigere ting som opptar oss. Eller tar jeg veldig feil?

 

 

Stusser på det samme. Gikk selv på skole da Bondevik var statsminister, og mobbing var hele tiden fokus under skoletiden. Likevel ser ikke ting ut til å bedre seg. Jeg tror mye av grunnen er de rammene som er gitt for det forebyggende arbeidet. Det hjelper ikke særlig å fortelle barna at mobbing er slemt og at de må være snille.

 

Jeg tror som du sier at fakkeltogene først og fremst får oss til å føle oss bedre, men ikke særlig mye mer enn det. Som du sier, vi har hatt fokus på mobbing veldig lenge. Så lenge vi kun fortsetter med det samme skjer det antagelig lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser den at det aldri blir ideelt for alle, men jeg tenker samtidig at det ikke er noe motsetning mellom å være streng og autoritær når det trengs, og å være omsorgsfull og oppmuntrende når det trengs. Det er jo først og fremst de elevene som skaper uro og mobbing som vil bli utsatt for den strenge og autoritære siden av læreren. Samtidig er det kanskje ille nok i seg selv å være en observerende tredjepart for de mest nervøse?

 

Siste avsnittet ditt hørtes interessant ut, har du noe tall på dette?

 

Jeg husker en gang at jeg laget et lite helvete for et par elever som kom for sent til timen. Dette var tøffe elever og jeg var derfor temmelig hard mot dem. Dette ville jeg stoppe før det fløt ut. Så gikk det et par dager og så kommer en skoleflink, sjenert jente for sent til timen uten gyldig grunn.

 

Dilemmaet blir:

1. Si på en vennlig måte at hun må forsøke å komme tidsnok til timen. Da risikerer jeg bekyldninger om forskjellsbehandling og urettferdighet fra de tøffe guttene som kom for sent forrige gang. Og det er disse som er farlige for andre elever, og som jeg dermed må ha en god relasjon til.

 

2. Være like hard og inkvisitorisk mot den sjenerte jenta og ødelegge relasjonen mellom meg og henne, men opprettholde den gode rasjonen mellom meg og de tøffe guttene som kom for sent forrige gang.

 

Dette er en type dilemma som jeg tror mange uten erfaring som lærer, ikke engang er klar over eksisterer. Du nevner "publikum". Dette publikumet gjør at en av og til velger handlinger som isolert sett er absurde. Jeg valgte å tordne mot den sjenerte jenta, noe som er i seg selv helt absurd. Men på grunn av publikumet, syntes det for meg der og da å være den beste løsningen totalt sett. Hvis du ikke har kontroll over "ulvene", så har du ikke kontroll i det hele tatt.

 

Jeg har aldri lest noe skolestatistikk, så jeg har ingen tall. Alt er generaliseringer basert på tilfeldig erfaring.

 

Som lærer kan du ikke stole på faglitteratur (som jeg tror ofte er politisk påvirket). Du må dessverre gjøre egne erfaringer, reflektere over dem og gjøre endringer i egen atferd. Det virkelige barnet er for uhåndterlig og lite politisk korrekt til å få plass i læreplaner (og den faglitteraturen jeg fikk servert på lærerhøgskolen). Der har jeg aldri møtt det røykende barnet, barnet som setter fyr på katter, barnet som smører hundebæsj over andre elevers matpakke, barnet som skryter av sin store pornosamling, barnet som har seksuelt misbrukt andre barn, eller det mobbende barnet.

 

Jeg kan bare gjenta at jeg tror vi må starte med et realistisk barnesyn. Det må ligge til grunn for alt arbeid mot mobbing og alt arbeid for læring. Da må vi også ta et oppgjør med infantiliseringen av barn som unnskylder alt som naturkatastrofer når det faktisk står en kalkulerende bevissthet med stor evne til skadefryd bak.

 

 

(Note to self: Når du svarer på en post, pass på at du faktisk formulerer noe som kan forstås som et svar, og ikke bare dur i vei med egne meninger uten å ta hensyn til hva du svarer på.)

Lenke til kommentar

 

Jeg tror som du sier at fakkeltogene først og fremst får oss til å føle oss bedre, men ikke særlig mye mer enn det. Som du sier, vi har hatt fokus på mobbing veldig lenge. Så lenge vi kun fortsetter med det samme skjer det antagelig lite.

 

 

Fakkeltoget var vel først og fremst en markering, ikke et tiltak mot mobbing. Foreldrene til Odin satte vel pris på denne sammenkomsten, så litt verdi hadde det vel..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her viser barnevernspedagog Linn H Stokke hvorfor så mange barn lider daglig ved Norske skoler. Denne Linn sier i sitt innlegg at hun bryr seg om ofrene. Men viser tydelig at hennes hjerte ligger mobberne nærmest. Jeg har tidligere i denne tråden påpekt det særnorske ved og støtte gjerningspersonene, fremfor ofrene. Det er noe som sitter i ryggmargen til enkelte i dette land at vi skal forstå gjerningspersonen. Det gjør oss ofte handlingslammet. Dette fenomen kan vi se på mange områder i dette tafatte naive land

 

http://www.dagbladet.no/2014/11/18/kultur/meninger/mobbing/skole/kronikk/36281627/

Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke svare for hvorfor du ikke har fått dette med deg. Selv Bondevik snakket om viktighet med hvordan vi voksne ordlegger oss foran barn. Som sagt, jeg har to barn på skolen, fra 10 klasse til 2. Dette ble sagt for 10 år siden. Samt at jeg selv jobber med atferdsproblematikk, men ikke på barn.

 

Grunnen til at Bondevik snakket om noe som helst, handlet bare om hans FRP-inspirerte tilpasningsdyktighet for å kunne seile videre under et bekvemlighetsflagg.

Nei, jeg har ikke fått det med meg fordi det ikke har blitt sagt i andre kretser enn på den arena der Stian beveger seg...

 

edit, feilformulering

 

Hvem er Stian og hvor vandrer han? Bondevik og FrP. Tror du bør kontrollere ditt svar.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kan ikke svare for hvorfor du ikke har fått dette med deg. Selv Bondevik snakket om viktighet med hvordan vi voksne ordlegger oss foran barn. Som sagt, jeg har to barn på skolen, fra 10 klasse til 2. Dette ble sagt for 10 år siden. Samt at jeg selv jobber med atferdsproblematikk, men ikke på barn.

 

Grunnen til at Bondevik snakket om noe som helst, handlet bare om hans FRP-inspirerte tilpasningsdyktighet for å kunne seile videre under et bekvemlighetsflagg.

Nei, jeg har ikke fått det med meg fordi det ikke har blitt sagt i andre kretser enn på den arena der Stian beveger seg...

 

edit, feilformulering

 

Hvem er Stian og hvor vandrer han? Bondevik og FrP. Tror du bør kontrollere ditt svar.

 

 

Stian er en kjenning forbundet med et hint som jeg trodde at "vi" skulle forstå. My bad, trekker det tilbake og skal kontrollere mine svar.

Lenke til kommentar

Igjen et nytt innholdsløst forslag fra en politiker som selv har blitt mobbet. Mer ressurser til skolene. Ja i form av fagfolk som kan adferd, da vil jeg være enig. Kunnskap om adferdsendring og sosial kompetanse har vi. Vi har også svært gode metoder for og innlære dette. Litt skremmende at sentrale politikere ikke vet bedre.

 

Det og flytte en mobber løser faktisk problemet for den som blir mobbet. Sannsynligheten er også stor for at mobberen ikke fortsetter ved en ny skole. Der er mobberen nye og ukjent. Så et slikt tiltak vil fungere. Men skal vi ha slutt på mobbingen, da må metoder som ART, LØFT osv. innføres i skolene og vi må ansette adferdanalytiker ved skolene. Folk som kan adferd og som vet hvordan adferd fjernes og forsterkes.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/mobbing/angriper-regjeringens-mobbe-plan/a/23339789/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...