Gå til innhold

Merkelig kjøtt, hjerte, lever, nyrer og haler

Emancipate

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pølser.

Men litt meir seriøst svar.

Mange av produkta får du fortsatt kjøpt, men kombinasjonen av høg kjøttproduksjon og høg kjøpekraft har gjort at ein i dag har vanskeligheiter med å få solgt anna enn dei beste kjøttstykka.

Ein slakter ikkje lenger kua for å bruke alt til mat, ein slakter kua for å få tak i indrefileten.

Så når det ikkje lenger er behov for å ete innmat i mangel på anna mat så velger dei fleste dette vekk.

Men lever er vanlig kjøttvare, du finner det ofte i frysedisken.

Du får også kjøpt lungemos og blodpudding i kjøledisken dei fleste plassar.

Hodekjøtt og haler er ofte litt vanskelige å få solgt som dei er, så der er det mest vanlig at kjøttet blir skjært ut og brukt til kjøttfarser og andre kjøttprodukter der det ikkje treng å være store kjøttbitar i.

Lenke til kommentar

Dama tror jeg pleier å kjøpe hele kyllinger (ikke slike du får i de fleste dagligvarebutikker) hvor disse innvollene fortsatt ligger klare til bruk innvendig. Men da har hun måtte dra i typiske "asia-butikker" og over grensa til sverige for å få tak på. Muligens de har de på Meny elns med større vareutvalg.

Men disse innvollene blir da brukt å lage kraft på, og ikke spist direkte.

Lenke til kommentar

Duggurd har kjøtt-abonnement, hvor ett av abonnementene er "odd bits". Leverer kun i Oslo-området, men om det er her du er så er det bare å kjøre på. http://duggurd.no/produkt/oddemann/

De fleste slaktere og dagligvarebutikker med slakteavdeling kan skaffe denne typen kjøtt om du spør. Min erfaring er at også mindre dagligvarebutikker på små steder har mulighet for dette, atpåtil enkelte billigbutikker. Men det er ikke særlig mange som kjøper.

Lenke til kommentar

Mye pålegg består av involler. f. eks sognemorr.

Min mening er at innvoller gir bedre smak på mat.

Og som flere sier, du slakter ikke kua for å kunne bruke alt til mat, du slakter idag for indrefileten.

En av mine favoritter er f. eks blodpølse, har det ikke vært for at det er kraftig kost for magen kunne jeg spist det hver dag.

Lenke til kommentar

Du slakter for å få penger / mat, og det er vel knapt noen rester overhode etter at kua har vært gjennom slaktinga. Måtte det være MUK kjøtt, kebabkjøtt, pølse, medister, kraft/buljong, kjøttdeig, biff osv...

At det er så få som kjøper slikt i deler er nok grunnen til at det ikke lønner seg for butikken å ta det inn.

At de kanskje tjener mest på indrefiléen, entrecot og ytrefilét blir ikke det samme som å si at det er årsaken til slaktingen.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De mindre populære delene av kua blir ofte eksportert. Mener jeg leste en plass at Russland var storimportør av slikt "overskuddskjøtt" fra Norge.

Ellers går det jo mye lever med til leverpostei, som er ganske populært i Norge.

Hjerte er knallbra kjøtt så jeg skjønner ikke hvorfor ikke det selger godt her hjemme.

Lever er ikke et dumt støvsugerfilter som samler opp dritt som blir værende. Leveren er en kjemisk fabrikk som omdanner skadelige stoffer til uskadelige stoffer. Det er bare noen få av stoffene leveren behandler som har en tendens til å hope seg opp der.

Overskuddsfett, underhud og sener blir det laget såpe av. Hjernen aner jeg ikke hvor blir av. Benrester ble i hvert fall før brukt som dyrefor, men jeg tror ikke det er lov nå lengre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...