Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

16år og flytte ut


Anbefalte innlegg

Hei!

Til dere som har flyttet ut som 16åring eller som har tenkt til å gjøre det.

Hvordan tenker dere at det skal gå? Bare et helt åpent spørsmål. For det er noen ungdommer som flytter ut pga. problemer hjemme eller skole osv. hvordan får de/dere penger til det? Hvordan fungerer det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Til dere som har flyttet ut som 16åring eller som har tenkt til å gjøre det.

Hvordan tenker dere at det skal gå? Bare et helt åpent spørsmål. For det er noen ungdommer som flytter ut pga. problemer hjemme eller skole osv. hvordan får de/dere penger til det? Hvordan fungerer det?

Flyttet ut som 16 åring og er nå 25.

 

Gjorde det ikke pga problemer, bare at jeg ville ha mere frihet og mindre puter sydd under armene.

 

Som alt annet får man penger til det ved å jobbe. Det blir hardt ved siden av skolegang, da er det opp til deg å ofre litt.

Endret av PolQwa
Lenke til kommentar

 

Hei!

Til dere som har flyttet ut som 16åring eller som har tenkt til å gjøre det.

Hvordan tenker dere at det skal gå? Bare et helt åpent spørsmål. For det er noen ungdommer som flytter ut pga. problemer hjemme eller skole osv. hvordan får de/dere penger til det? Hvordan fungerer det?

Flyttet ut som 16 åring eg er nå 25.

 

Gjorde det ikke pga problemer, bare at jeg ville ha mere frihet og mindre puter sydd under armene.

 

Som alt annet får man penger til det ved å jobbe. Det blir hardt ved siden av skolegang, da er det opp til deg å ofre litt.

 

Hvordan klarte du deg? Så du flyttet bare ut fordi du ville og trengte friheten din? Jeg trodde det måtte være noen grunner eller noe sånt for å flytte ut om du skjønner.

Lenke til kommentar

Jeg flyttet ut som 16 åring, hadde flere strøjobber og litt pengestøtte av barnevernet frem til jeg ble 18, var ikke enkelt! Om du har det fint hjemme så er det lurt å jobbe opp noen penger til du er 18 så du får en gunstigere start på voksenlivet, men kanskje du har klart å spare/fått noe penger?

 

Om ikke er det bare å selge seg selv til vikarbyråene, gå med avisen, osv. Med borteboerstipendet kan du finne deg en hybel. Husk at du som 16 åring burde ha dine største bekymringer som student, ikke tenke på alt det andre i tillegg som økonomiske utfordringer osv, det vil mer eller mindre gå utover skolegangen på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

 

 

Hei!

Til dere som har flyttet ut som 16åring eller som har tenkt til å gjøre det.

Hvordan tenker dere at det skal gå? Bare et helt åpent spørsmål. For det er noen ungdommer som flytter ut pga. problemer hjemme eller skole osv. hvordan får de/dere penger til det? Hvordan fungerer det?

Flyttet ut som 16 åring eg er nå 25.

 

Gjorde det ikke pga problemer, bare at jeg ville ha mere frihet og mindre puter sydd under armene.

 

Som alt annet får man penger til det ved å jobbe. Det blir hardt ved siden av skolegang, da er det opp til deg å ofre litt.

 

Hvordan klarte du deg? Så du flyttet bare ut fordi du ville og trengte friheten din? Jeg trodde det måtte være noen grunner eller noe sånt for å flytte ut om du skjønner.

 

Jeg bodde i en kjip gammel hybel og spiste mye kjøttdeig supplert med ett-eller-annet og litt grønt. Det var skjeldent jeg slo på stortromma i matveien, rett og slett pga råd.

Jeg jobbet hver dag etter skolen, også annen hver helg. Jeg var aldri skoleglad, så jeg brukte omtrent like mye tid på lekser nå som før og beholdt mine helt ok karakterer. Om du sliter i skoleveien vil jeg ikke anbefale dette..

 

Ja jeg flyttet ut fordi jeg ville. Jeg var lei av å forholde meg til alle andre. Jeg har ingenting i mot plikter som skal gjøres (vasking, rydding, lage middag) men jeg ville gjøre det når det passet meg, ingen andre.

 

Jeg var fortsatt på god fot med mine foreldre, da hendte det at jeg besøkte dem et par ganger i måneden for en ekstra god middag. Samtidig var de klare på at jeg gjorde som jeg ville, men alltid var velkommen hjem. Dermed hadde jeg ikke noe ekstra press, og om alt gikk i dass kunne jeg bare komme hjem igjen. Dette hadde vært skumlere om jeg flyttet ut pga problemer i heimen.

Lenke til kommentar

Å flytte ut som 16 åring er ikkje eit stort problem, men det reint praktiske vil være avhengig av kva som er grunnen til at du flyttar ut.

 

Om du flyttar ut for å gå på skule så har foreldra forsørgingsplikt til du er ferdig med vidaregåande.

Om du flytter ut på grunn av familiære forhold så vil du kunne få støtte av barnevernet.

Om du flytter ut fordi du berre vil bu for deg sjølv så må du jobbe for å forsørge deg.

 

Den vanligaste grunnen til at unge flyttar heimanifrå er utdanning. Enkelte må flytte for å gå på vidaregåande skule, vil dei gå meir spesialisert vidaregåande utdanning som f.eks kokkefag eller elektro så må dei ofte flytte langt vekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvis f.eks. jeg studerte på nett da. Ville det vært enklere eller vanskeligere tror dere? For jeg kjenner noen få som er 16 og bor alene, det de sier er at skolen sliter dem ut pga. at de må gå på skolen hver dag + jobb etter skolen osv. Så hadde det vært lettere om en hadde tatt nettstudier da?

Lenke til kommentar

Det er ikkje det å fysisk møte opp på skulen som er tungt arbeid, det er sjølve studeringa som er tungt arbeid.

Om du sitter på skulebenken og leser faglitteratur i 8 timer, eller sitter heime foran PCen i 8 timer og leser akkurat det same speler liten til inga rolle. Det er likevell slitsomt å måtte gå på jobb etterpå.

 

 

Men som nemt vil det være forskjell på omstendigheitene til at du flytter ut heimaifrå.

Om du flytter kun fordi du sjølv vil så må du i stor grad klare deg sjølv, om du ikkje går på vidaregåande skule så vil du heller ikkje kunne kreve at foreldra dine hjelper deg med utgiftene dine.

Går du på vidaregåande skule så vil foreldra ha forsørgingsplikt, noke som innebærer at du kan kreve av dei støtter deg økonomisk. Om dei ikkje har råd vil du få hjelp frå det offentlige.

Om du flytter ut fordi du bli f.eks mishandla heime så vil det også være aktuelt med sosialhjelp for at du skal få kvardagen til å gå rundt.

Lenke til kommentar

Hei!

Til dere som har flyttet ut som 16åring eller som har tenkt til å gjøre det.

Hvordan tenker dere at det skal gå? Bare et helt åpent spørsmål. For det er noen ungdommer som flytter ut pga. problemer hjemme eller skole osv. hvordan får de/dere penger til det? Hvordan fungerer det?

Hei, jeg flyttet også ut som 16 åring.

 

Jeg fikk nok av å bo hjemme og ville kjenne på friheten ved å bo for meg selv. Jeg søkte meg derfor inn på en skole i en annen kommune hvor jeg levde på stipend.

 

Jeg hadde en sikkerhet i kommunen jeg flyttet til. Jeg har en eldre søster som bor i den kommunen og dermed en jeg kunne gå til hvis det skulle være noe galt så valg av kommune var ikke helt tilfeldig.

 

Jeg fikk mye viktig lærdom at den erfaringen.

 

Dersom du føler deg klar for å stå på egne bein er det absolutt anbefale at du forsøker, men sørg for at du har en sikkerhet dersom du trenger det.

 

Nå skriver jeg dette basert på en antagelse om at du utdanner deg og har rett på borteboer stipend.

 

Det viktigste er å prate med dine foreldre om det og høre på hva de mener om saken.

 

 

 

Endret av KunSakligeTilbakemeldinger
Lenke til kommentar

Jeg flyttet ut som 16-17 åring sammen med dama. Gikk veldig bra da vi begge hadde hver vår jobb. Det å flytte ut i den alderen tror jeg var veldig lurt da jeg har lært meg å prioritere riktig. Dog var det av fri vilje og ingen annen grunn til at jeg flyttet ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...