Gå til innhold

Eksempel på situasjoner hvor folket har brukt terror for å oppnå sitt politiske mål?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til din orientering var Norge bestående av flere kongeriker. Harald Hårfagre var eksempelvis konge over Vestlandet og Trøndelag.

Haralds far, Halvdan Svarte har jo blitt spekulert i om han var konge over Romerike, Rngerike, Hadeland, Land, toten, Hedmark, Solør, Gudbrdansdalen og Østerdalen. Men kilder på dette er vanskelig og oppdrive.

Men det er ikke slik at Norge var ett fritt land før Harald Hårfagre samlet det, det er en løgn. Det var flere kongedømmer når det ble samlet.

Du kan lese om det her, https://snl.no/Norsk_historie_fra_800_til_1130

Nå har ikke jeg lest det innholdet der selv, men SNL pleier stort sett å være ganske greit.

Ikkje skyt meg for mine eventuelle manglende historiekunnskaper nå, men skal vertfall prøve så godt jeg kan huske.

Så vidt jeg husker var Norge antatt å ha vært inndelt i 4 større kongeriker før samlingen som var styrt av jarler, småkonger og herser. Populært sett hette det vell det Orkadiske Jarledømmet.

Men det er for lenge siden jeg hørte noe om det her til å gjenngi det noe særlig mye mer uten å ha mulighet til å lese meg opp.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Desverre tror jeg nok at det er endel sammenblanding av konsepter (som høvding og småkonge) samt at endel av historieskrivningen har blitt realisert for å fylle nutidens politiske behov.

Videre tror jeg ikke processen var ett rent før-etter slaget ved Svolder.

Dog er det relativt liten tvil, såvidt jeg ser det, at samfunnet var friere før samlingen av Norge, enn deretter.

Derom taler spesielt kildene fra Island, men også enkelttilfeller som Tore Hund relativt klart.

PS Tore Hund hadde utvilsomt blitt betegnet som terrorist om han hadde levet idag.

http://no.wikipedia.org/wiki/Tore_Hund

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Sier du at Norsk historie er rigget?

Det er nok uansett slik at hadde vi 'løst' ting på den måten vikingen gjor i dag hadde nok mange løftet på ett øyebryn eller to. Det tror jeg vi kan være enige om.

Kristendommen og korstogene er jo også ganske nærliggende det IS (ISIL) driver med i dag.

Men jeg forstår poenget ditt, og er delvis enig. Selv om det er 1000 år siden er det jo fortsatt eksempler.

Lenke til kommentar

Sier du at Norsk historie er rigget?

Kildedokumentasjonen er nok neppe rigget, men det man lærer på skolen er en tolkning av kildedokumentasjonen, og tolkningen er ofte "rigget".

Men jeg forstår poenget ditt, og er delvis enig. Selv om det er 1000 år siden er det jo fortsatt eksempler.

George Washington, Nelson Mandela eller Djilma Rouseff (Brasil) er andre eksempler på terrorister som har blitt presidenter. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...