Khaffner Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 (endret) Min nye laptop kan ha 2 disker. En mSATA og en vanlig 2.5" SATA. Jeg vil henholdsvis bruke disse til system og datadisk, og vil kryptere alt med bitlocker, i tilfelle tyveri. Og jeg vil gjerne bruke en minnepenn til å åpne begge diskene under boot. Og ta ut minnepennen straks jeg ser loginvinduet. Altså: - Bruke 1 minnepenn til å låse opp flere disker under boot. - Ta ut minnepennen etter boot. Går dette an med bitlocker? edit: Lurer også på følgende: Si at Bitlocker er satt til å kun kryptere brukt diskplass. Så sletter man en fil fra disken (selve filen vil jo fremdeles være på disken, men plassen vil kunne overskrives av nye filer). Vil denne filen fortsatt være kryptert, eller vil den dekrypteres fordi den ikke lenger regnes som en del av brukt diskplass? Endret 13. november 2014 av Khaffner Lenke til kommentar
nas700 Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 (endret) Den gamle filen vil ligge totalt uendret på disken. Det vil si, dersom filen opprinnelig var kryptert og du slettet den etter den var kryptert, så ligger den uforandret (og kryptert) på disken. Det er ganske logisk, ntfs sletter ikke fil innhold i noen filer (med unntak av noen systemfiler, dersom de er stilt inn slik). Årsaken til at windows ikke sletter innholdet er fordi det er upraktisk, det sliter ut diskene, det øker prosesseringstiden i windows. Så ja, er filen kryptert før du slettet den, så ligger den kryptert og lurer "under panseret" også. Ja du kan bruke minne penn til å låse opp system disken, men ikke andre disker. Du kan automatisk låse opp andre disker når windows starter opp, men du kan kun bruke minne penn til system disken. Sett opp krypteringsstyrke, opplåsingsmetode etc i gruppe policy. (Husk å sette opp slik at alle minne-referanser til nøkler slettes under boot, det er en innstilling i GP) Endret 4. desember 2014 av nas700 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå