Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nissan X-trail med startproblem


SteSam

Anbefalte innlegg

Hei!

Vår X-trail bestemte seg i går for å ikke ville starte mer.

Når tenningsnøkkelen vris om starter kjølevifta for fullt med en gang, glødelampen lyser ikke. Den drar rundt som bare det, ikke noe problem med batteriet som er helt nytt. Men, den tenner overhodet ikke. Ingen antydning engang.

Har gått over alle sikringer jeg kan finne, som er relatert til styring, pumper og gløding. Ingen sikringer har gått.

Er det noen som har et tips til hva dette kan være?

 

Håper på noen tips ;)

 

Nils

Endret av SteSam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg har noen som helst peiling på Nissan og Xtrail, ville jeg ha startet med å sjekke i håndboken om det er noen spesielle farer eller noe som må "settes opp på nytt" (f.eks kode på radio) med å koble fra batteriet. Om det ikke står noe spesielt om det, ville jeg ha koblet fra _begge_ polene på batteriet, ventet minst 30 minutter, deretter koblet på igjen. Har selv hatt en Opel som tullet seg som dette 2 ganger på 3 år. Begge gangene var løsningen å koble fra batteriet. På den kunne vi og kortslutte pol-skoene (altså legge minusledningen mot plussledningen, selvsagt UTEN at batteriet er tilkoblet), etter anbefaling fra en tekniker på denne bilen, men dette stuntet ville jeg _ikke_ prøvd på din bil uten at en fagperson har sagt at det er OK.
Men å koble fra batteriet skal normalt, på de fleste biler, være relativt udramatisk.

Lenke til kommentar

Uten at jeg har noen som helst peiling på Nissan og Xtrail, ville jeg ha startet med å sjekke i håndboken om det er noen spesielle farer eller noe som må "settes opp på nytt" (f.eks kode på radio) med å koble fra batteriet. Om det ikke står noe spesielt om det, ville jeg ha koblet fra _begge_ polene på batteriet, ventet minst 30 minutter, deretter koblet på igjen. Har selv hatt en Opel som tullet seg som dette 2 ganger på 3 år. Begge gangene var løsningen å koble fra batteriet. På den kunne vi og kortslutte pol-skoene (altså legge minusledningen mot plussledningen, selvsagt UTEN at batteriet er tilkoblet), etter anbefaling fra en tekniker på denne bilen, men dette stuntet ville jeg _ikke_ prøvd på din bil uten at en fagperson har sagt at det er OK.

Men å koble fra batteriet skal normalt, på de fleste biler, være relativt udramatisk.

Takk for tipset. Lot den stå uten pluss-pol i natt, men fikk ikke start på den i dag. Kan gjøre et forsøk med begge polene, vente i tretti minutter mens jeg ser i håndboken :)

Lenke til kommentar

I håndboken finner jeg en ting; dersom glødelampen IKKE lyser kan det være tegn på kortslutning i det elektriske anlegget.

Det blir ikke så lett å feilsøke på egenhånd...?

Men finner det besynderlig at kjølevifta starter umiddelbart...

Lenke til kommentar

Jeg ville vurdert å få den inn på et merkeverksted (eller andre som _kan_ Nissan), for å lese ut feilkoder. Uten god kunnskap på hvordan akkurat denne modellen er oppbygget elektrisk vil jeg tro det fort kan gå mange timer unødig med feilsøking.

Har du lett etter et eget Nissan/Xtrail-forum? Der finnes forum for de fleste bilmodeller. Kan være et sted å spørre. Godt mulig har andre opplevd samme feil før deg :-)

Lenke til kommentar

 

 

OK! Elektronikken fungerer ikke alltid som man tror...

Jeg drev med litt feilsøking. Sjekket over alle sikringer og releer. Så kom en tanke som jeg selv syns var litt rar, men tenkte det var verdt et forsøk.

Jeg dro ut sikringen til kjølevifta (som startet så fort den fikk strøm) prøvde å starte bilen. Glødelampa lyste, og bilen STARTET!

Så satte jeg i sikringen igjen, dro på tenning - ingen vifte som startet. MEN, motoren dro i gang! :-D

Lot den stå en stund, og kjølevifta starter og stopper som normalt!

Her har tydeligvis styringen til kjølevifta hengt seg opp, men at den har en sammenheng med gløding...???

Vel vel, bilen er i gang igjen i hvert fall :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange feilkilder her, umulig å si noe uten å få lest ut koder. Men, den startet. Nå kan du iallfall bruke den, og evt kjøre den til et verksted, høre om de har vært borti tilsvarende, og om det kan være smart å få det sjekket ut. Det kan være noe så enkelt som en føler som ga helt feile verdier, det kan være et relé som har hengt seg opp, det kan være fuktighet og derved overslag i "noe"... Muligheten er mange. Men som sagt, sannsynligheten er stor for at andre har hatt samme feil, før deg.

 

Gudd løkk :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

 

 

OK! Elektronikken fungerer ikke alltid som man tror...

Jeg drev med litt feilsøking. Sjekket over alle sikringer og releer. Så kom en tanke som jeg selv syns var litt rar, men tenkte det var verdt et forsøk.

Jeg dro ut sikringen til kjølevifta (som startet så fort den fikk strøm) prøvde å starte bilen. Glødelampa lyste, og bilen STARTET!

Så satte jeg i sikringen igjen, dro på tenning - ingen vifte som startet. MEN, motoren dro i gang! :-D

Lot den stå en stund, og kjølevifta starter og stopper som normalt!

Her har tydeligvis styringen til kjølevifta hengt seg opp, men at den har en sammenheng med gløding...???

Vel vel, bilen er i gang igjen i hvert fall :)

 

 

Bra jobba! :)

 

Er nok noe som tyder på litt irr/rele-problemer,

Litt pussig at ECU nekter å sende strøm til gløding/start dersom vifte-releet henger (som det kan se ut som her).

Lenke til kommentar

Det var akkurat den tanken som egentlig fikk meg til å teste ut å fjerne sikringen til vifta i hvert fall. Det var den eneste logiske forklaringen jeg klarte å få til etter å sittet og fundert. Det er mulig jeg har hatt flaks, men det var utrolig deilig å få start på bilen, uansett.

Har vært ute og kjørt en tur nå, og alt ser ut til å fungere normalt igjen. VIfta slår inn når den skal, temperaturen holdes på normalt nivå. Ingen problem å starte etter stans.

:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...