Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

er det farlig å la oven på oppe mens den er på?

Anbefalte innlegg

visste ikke hvilken kategori jeg skulle putte dette spørsmålet i, men her det ble det iallfall.

Jeg eier ingen varmovner, peis eller noenting og kjenner at leiligheten min begynner å bli ganske nedkjølt. Her om dagen kom jeg på noe smart : å sette på stekeovnen for å så la den være oppe for at litt varme skal komme ut, kjæresten mente det var farlig. er det det ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, du får økt fare for forbrenninger, for eksempel hvis du skulle være så uheldig å snuble på kjøkkenet, eller har smårollinger løs på kjøkkenet. Bare hold unger ute fra kjøkkenet og ta samme type hensyn som du gjør med varme stekepanner og kasseroller så går det nok bra.

Bortsett fra det ser jeg ikke noe problem. Har selv brukt det trikset noen veldig kalde dager i perioden mellom jeg fikk fyringsforbud i peisen og før jeg kjøpte varmepumpe. Panelovner og varmekabler klarte ikke å varme nok alene.

Lenke til kommentar

Du får vifteovn for en hundrelapp, ett par av de burde gjøre jobben mye bedre enn en ovn, som tross alt lagd for å holde varmen inne i ovnen.

Antar det bare er midligtidig at du ikke har noe varmeovner eller fyring? Om ikke blir det en veldig kald vinter...

Om du gjør det lenge vil jeg anta du sliter på mye steikeovnen, men ser ikke på det som noe problem da de gjerne holder veldig lenge.

Lenke til kommentar

Jeg eier ingen varmovner, peis eller noenting og kjenner at leiligheten min begynner å bli ganske nedkjølt

Hvis det er en leilighet du eier, så kjøp noen panelovner og skru opp på veggene. Om du leier, kontakt utleier og krev at dette ordnes. En bolig i Norge trenger oppvarming om vinteren.

Lenke til kommentar

Du får vifteovn for en hundrelapp, ett par av de burde gjøre jobben mye bedre enn en ovn, som tross alt lagd for å holde varmen inne i ovnen.

Antar det bare er midligtidig at du ikke har noe varmeovner eller fyring? Om ikke blir det en veldig kald vinter...

Om du gjør det lenge vil jeg anta du sliter på mye steikeovnen, men ser ikke på det som noe problem da de gjerne holder veldig lenge.

Ja veldig midlertidig og egentlig bare latskap fra min side. jeg fikk beskjed om i sommer at jeg burde bestille service på varmen (?) vet ikke hva jeg skal kalle det med en boks som skal gi kulde om sommeren og varme om vinteren. jeg tenkte den tid, den sorg og vips ble det kaldt. jeg har varmevifte hjemme hos mor og far men har ikke fått tatt meg turen din heller. men heldigvis så flytter jeg i desember til en forhåpentligvis mye varmere leiligheten så orker ikke bruke noe ressursjer på å intallere noe nytt her.

Lenke til kommentar
heldigvis så flytter jeg i desember til en forhåpentligvis mye varmere leiligheten så orker ikke bruke noe ressursjer på å intallere noe nytt her.

Dersom det blir så kaldt at vannrørene fryser, (eller om komfyren står på hele tida og tar fyr) så har du et problem. Forsikringsselskapet vil regne det som uaktsomhet, og velte regninga over på deg.

Dersom du leier, er det utleiers ansvar å holde dette i orden, men det er ditt ansvar å bruke leiligheten på riktig måte, og varsle feil til utleier. Å varsle utleier om at varmen ikke virker, koster deg ikke mer ressurser enn det gjør å stille spørsmål på nettet.

Om du eier og flytter fordi du selger, er manglende oppvarmingsmuligheter en mangel du bør fikse.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Dersom du går for ei slik løysning så er det i alle fall særdeles viktig at du held deg i nærheita slik at du kan reagere om det begynde å lukte brent.

Litt avhengig av kvaliteten på steikeovnen så skal den tåle å stå på i lang tid, men ikkje nødvendigvis utan at det er mat i ovnen.

All mat som vi tilbereder inneheld vatn i større eller mindre grad, blir det heilt tørrt så er det like før det begynder å bli brent. Så når du steiker mat så er det alltid litt vanndamp inne i ovnen som absorberer ein del av varmen.

Om ovnen står på i for lang tid, eller utan denne absorberande vanndampen så vil varmen etterkvart gå gjennom metallveggane og isolasjonen i ovnen, grunnen til at ovnen ikkje blir like varm på utsida som den er inni er at isolasjonen gjer at varmen bruker lang tid på å nå ut, men før eller seinare så vil varmen gå gjennom isolasjonen.

Når det skjer så er det fare for at treverket i enten veggen eller sideskapene sjølvantenner. Dette kan skje ved lang tids oppvarming til så lite som 60 grader.

Det er også fare for at glaset i komfyren sprekk dersom det blir for varmt i for lang tid.

Så er det nød og du må få varme inn i huset så kan nok ei slik løysning unntaksvis benyttast, men dette er på ingen måte like trygt som å bruke ein fastmontert panelovn.

Så skal du gjere dette så ta i det minste eit par forhåndsreglar:

1) Kun gjer dette når du er våken og tilstede

2) Sett inn ei ildfast form med litt vatn i, og etterfyll etterkvart som det fordampar.

3) Og bruk enten lav varme om du skal gjere dette over tid, evt. høg varme i kort tid i staden for.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke du burde satse på å varme leiligheten med komfyren i hele vinter... Invester heller i panelovn eller lignende.

blir ikke hele vinter :) flytter i desember skrev jeg over her. så var bare en midlertidig løsning jeg tenkte på en liten time engang i blandt. er ikke sånn at jeg har den stående å gå hele dagen-

Lenke til kommentar

En hundrelapp for mye mer effektiv varmespredning og mer varme(antagelig)

Han får nok mer varme fra komfyren enn fra en vanlig konvektorovn. Det har både med effekt på varmeelementer og sikringsstørrelser å gjøre. Dessuten regner jeg med det er mindre brannvarlig å fyre 2 kW med komfyren enn å fyre 2 kW med en frittstående ovn koblet til en tilfeldig, kanskje slarkete stikkontakt. Det er sikkert også lavere risiko for at for eksempel en pute eller klær havner på komfyren, enn på en frittstående ovn i stua.

Avatar: En komfyr skal kunne tåle å steke på maks temperatur i kontinuerlig. Det skal ikke finnes materialer i ovnen som kan selvantenne ved hard bruk av den. For mange år siden skulle jeg overflatebehandle noe støpegods og kjørte komfyren på maks (ca 330-350 grader) i 5 timer. Null problem, og det skal det selvsagt heller ikke være for da måtte de stoppet termostaten på en lavere temperatur. Det skal ikke være mulig at sånne småfeil som at tillatte valg på termostaten skal kunne gi fare for selvantennelse. Videre er hovedpoenget til trådstarter å varme opp leiligheta. Altså med ovnsdøra på vidt gap. Da blir det ikke særlig varmt inni der samme hva termostaten står på. Hva skulle poenget med vannfatet være? Det bremser jo ikke temperaturen før vannbadet det når kokepunktet (100 grader) og da vil jo ovnen etter dine uttalelser være selvantent. De formaningene høres ut som luftige fantasier.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Å bruke stekeovn som varmekilde er veldig dårlig ide og enormt strømsløseri, fordi ovnen er ikke laget for å slippe ut varmen så bare en brøkdel kommer faktisk ut i rommet.

En vifteovn til et par hundrelapper strategisk plassert er nok tingen for deg. Den kan du også flytte hvor du vil.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Å bruke stekeovn som varmekilde er veldig dårlig ide og enormt strømsløseri, fordi ovnen er ikke laget for å slippe ut varmen så bare en brøkdel kommer faktisk ut i rommet.

En vifteovn til et par hundrelapper strategisk plassert er nok tingen for deg. Den kan du også flytte hvor du vil.

Hvor forsvinner varmen om det ikke forsvinner ut i rommet når døren er åpen?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Den har i likhet med andre frittstående vifteovner, panelovner og varmekabler ca 100% virkningsgrad. Bruker man varmluftfunksjonen så får man også god jevnhet på varmen fra tak til gulv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...