Gå til innhold

Jobbmuligheter basert på masteroppgaven?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hovedfag i kjemi og skrev en h.f. oppg for 15 år siden.

Har jobba 4 år i farmasøtisk industri og 2 år i kjemisk (prosess) industri.

5 år som lærer på grunnskole og vgs. Samt vært stipendiat i 3-4 år.

Har aldri blitt spurt eksplisitt om oppgava mi. Men retninga innen kjemi

har noen ganger vært relevant.

Lenke til kommentar

Stort sett nei, så lenge du skriver om noe som er generelt interessant. Noe som er altfor sært kan kanskje være litt negativt, men hvis du får A så tror jeg det også går helt fint.

Det viktigste du lærer med masteroppgaven er å jobbe analytisk med mye informasjon og lage et selvstendig større stykke arbeid. De fleste arbeidsgivere som er ute etter folk med master ser nok derfor mer på resultatet, enn hva du skrev om. Men som sagt, sikkert noen unntak.

Lenke til kommentar

Jeg ble tilbudt jobb der jeg skrev hovedoppgave (mens jeg skrev den). Var tydeligvis ikke særlig populært å takke nei til jobben, for fikk ikke særlig hjelp med oppgaven fra det selskapet i etterkant...

Det er vel 7 år siden nå, og ingen har noensinne spurt om oppgaven. Jobber forøvrig som rådgiver i byggebransjen, så kan være annerledes hos blårussen (selv om jeg tviler). Første jobb er det nok interessant vel og merke.

Hele klassen min skrev oppgaver for ulike firmaer, og det var utelukkende "prøvetid" de firmaene brukte oppgaveskrivingen til, for å se om studenten ville passe inn i arbeidsmiljøet. Veldig billig måte å teste ut potensielle nyansatte på.

Lenke til kommentar

Hei.

Skal skrive masteroppgave innen økonomi og i den forbindelse lurte jeg på følgende:

Er tema på masteroppgaven viktig i forhold til jobbmuligheter etter endt studium?

Ja og nei.

Hvis du skriver masteroppgave basert på bedrift, så kan dette f.eks sørge for at du får jobb der(spesielt hvis god karakter osv).

Hvis du skriver om et spesielt tema som gjelder enkelte bedrifter, så kan dette være positivt hvis du søker f.eks på en stilling i en relatert bedrift, da har du bevist at du er interessert i f.eks "endringsledelse" f.eks hvis bedriften endres ofte. Hvis du da har fått god karakter gjenspeiler dette gjerne interesse og du kan være en mer passende kandidat enn en som stiller likt men har "revisjon" som sin master/fordypning.

Alt er relevant, spørsmålet er vel heller: hvor viktig er det i en søknadsprosess? Kan det skille deg ut? Er det noe DU interesserer deg for og har lyst å jobbe med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...