Gå til innhold

Fikk et budskap som stemte med tankene jeg hadde - Er det tilfeldig?

Gjest medlem-169651

Anbefalte innlegg

Mangel på tro er synden som henger så fast ved oss ( Heb 12:1 )

Sterk tro , Jehovas Guds ord beskytter mot onde demoner

Grip foruten alt dette troens skjold hvor med I skal kunne slokke alle den onde brennende piler. ( Ef 6:16 )

Endret av fatal1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva tror du på da Abigor? Avataren din gir meg negative vibber, men jeg skal ikke dømme.

Jeg tror på individualisme og frihet.

Jeg tror det er på tide å drepe gud før gud dreper oss slik han har drept millioner av andre mennesker. Jeg tror begrepet synd er en løgn funnet på for å smitte de svakeste av oss med den asiatiske hjernekreften kristendom.

Avataren gir meg positive vibber.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Mangel på tro er synden som henger så fast ved oss ( Heb 12:1 )

Sterk tro , Jehovas Guds ord beskytter mot onde demoner

Se der ja, der kommer dette med demoner. Hvorfor er dere Jehovas vitner så opptatt av djevelen og demoner ? dere skyr også korset ? det kan ikke muligens være slik at dere er djevelens barn ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Hva tror du på da Abigor? Avataren din gir meg negative vibber, men jeg skal ikke dømme.

Jeg tror på individualisme og frihet.

Jeg tror det er på tide å drepe gud før gud dreper oss slik han har drept millioner av andre mennesker. Jeg tror begrepet synd er en løgn funnet på for å smitte de svakeste av oss med den asiatiske hjernekreften kristendom.

Avataren gir meg positive vibber.

Men hvorfor tallene 666? Representerer det noe positivt for deg? I så fall hva?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Men hvorfor tallene 666? Representerer det noe positivt for deg? I så fall hva?

Det representer motstand, frihet og individualisme. Er dette positivt for deg?

Ikke alltid. Motstand mot noe godt er ikke positivt. Frihet passer ikke for de som ikke er moden for det. Indivisualisme kan ofte være det samme som egoistisk.

Ordene i seg selv er ikke negative, men de kan bli det i feil setting. De tre sekstallene representerer for folk flest det onde. Hvordan forholder du deg til det?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

@Freddjoh: Jeg innrømmer en viss nysgjerrighet. Ut ifra det du har skrevet, så er du kristen. Men siden det er en del varianter av kristendommen (eksemplifisert her ved e.g. IHS og fatal1), hva er det du forholder deg til?

Ingen spesiell retning. Jeg tror på at Gud eksisterer, og på hovedessensen i Det Nye Testamentet. Jeg tror derimot den boka vi forholder oss til idag kan være bestemt av mennesker i maktposisjoner, så derfor kan jeg ikke være sikker på at alt som står der faktisk er Guds ord.

Lenke til kommentar

Ingen spesiell retning. Jeg tror på at Gud eksisterer, og på hovedessensen i Det Nye Testamentet. Jeg tror derimot den boka vi forholder oss til idag kan være bestemt av mennesker i maktposisjoner, så derfor kan jeg ikke være sikker på at alt som står der faktisk er Guds ord.

Skjønner, takk for svaret. Kan jeg følge opp med et spørsmål på hvorfor du tror dette?

Hvis du syns historien rundt det nye testamentet er fascinerende, så kan jeg anbefale Jesus, Interrupted av agnostiske Prof. Bart Ehrman på det varmeste. Den tar for seg den kunnskapen om det nye testamentet som er allment kjent i akademiske sirkler, og søker etter kjernen (eller hovedessensen, om du vil) til den historiske Jesus. Veldig godt skrevet, jeg har lest den og har en annen bok av han liggende på ønskelista mi på Amazon. Informasjonen der støtter opp om det du sier om at boka som vi har i dag har vært påvirket av mennesker opp gjennom åra.

Lenke til kommentar
Ikke alltid. Motstand mot noe godt er ikke positivt. Frihet passer ikke for de som ikke er moden for det. Indivisualisme kan ofte være det samme som egoistisk.

Ordene i seg selv er ikke negative, men de kan bli det i feil setting. De tre sekstallene representerer for folk flest det onde. Hvordan forholder du deg til det?

Jeg forholder meg til motstanden mot universets største tyrann, monoteismens gud.

Som beskrevet av Richard Dawkins:

“The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully.”

I så måte er mostand en god ting. Individualisme er en god ting, retten til å ikke måtte være slik som du er. Uansett hva du gjør mot meg vil jeg aldri tro på din gud. Jeg vil heller dø enn å tro på din gud. Individet trumfer alt. Og frihet er den absolutte nødvendighet, selv om historien er full av tyranner som definerer hvilken frihet andre ikke er modne for.

• Liker 1
Lenke til kommentar

kristenheten begynte med stort frafall fra sann religion kristendommen ( 2.Peter 2:1 )

kristenheten praktiserer falsk religion.

Jer 5:30-31 : Forferdelige og gruelige ting skjer i landet, profeterer løgn og prestene styrer etter deres råd.......

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Jeg forholder meg til motstanden mot universets største tyrann, monoteismens gud.

Som beskrevet av Richard Dawkins:

“The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully.”

I så måte er mostand en god ting. Individualisme er en god ting, retten til å ikke måtte være slik som du er. Uansett hva du gjør mot meg vil jeg aldri tro på din gud. Jeg vil heller dø enn å tro på din gud. Individet trumfer alt. Og frihet er den absolutte nødvendighet, selv om historien er full av tyranner som definerer hvilken frihet andre ikke er modne for.

Men hvilken frihet er det du mister ved å tro på Gud? Hvilken individualisme er det du mister ved å tro på Gud? Og hvilken evne til motstand er det du mister ved å tro på Gud?

Lenke til kommentar

Hvilken frihet og individualitet?

Tja, dette er jo en imperialistisk religion som ønsker at alle menneskers eksistens skal samsvare med hva en liten gruppe jødiske jernaldermenn mente var idealt.

Motivasjonen er jo å ødelegge menneskers frihet og individualitet. Vi ser jo at mangfoldet og friheten er det første som forsvinner når kristendommen får makt.

Så motstand er jo nøkkelen her. Motstand mot guden din, en krig for overlevelse. Og da foretrekker jeg å drepe guden din fremfor at guden din skal drepe meg slik han har drept så mange millioner mennesker før. Jeg vil heller dø enn å tilbe guden din. Og det er en pris tusener har betalt før meg.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Hvilken frihet og individualitet?

Tja, dette er jo en imperialistisk religion som ønsker at alle menneskers eksistens skal samsvare med hva en liten gruppe jødiske jernaldermenn mente var idealt.

Motivasjonen er jo å ødelegge menneskers frihet og individualitet. Vi ser jo at mangfoldet og friheten er det første som forsvinner når kristendommen får makt.

Så motstand er jo nøkkelen her. Motstand mot guden din, en krig for overlevelse. Og da foretrekker jeg å drepe guden din fremfor at guden din skal drepe meg slik han har drept så mange millioner mennesker før. Jeg vil heller dø enn å tilbe guden din. Og det er en pris tusener har betalt før meg.

Kan ikke si jeg har mistet hverken frihet eller individualisme ved å tro på Gud. Jeg er motstander av stort sett alt jeg ønsker å være motstander av, så den har jeg da intakt.

Slai, om du ikke ser fordeler ved å tro på Gud, hva er ulempene?

Lenke til kommentar

Det er lett å se fordeler ved å tro på en gud - for eksempel den kristne.

• Det kan gi en trygghet for ditt liv, da du alltid vet at gud passer på deg, og vil alltid tilgi deg for dine feilsteg.
  • Du får en følelse av at det er en orden i verden, og at ting er forutsigbare fordi noen styrer.
  • Dersom du tror på en straffende gud kan det være til hjelp for å unngå lovbrudd.
  • Du kan ha en sosial omgangskrets i form av menigheten, og kan legitimt melde deg inn i denne datingsiden for kristne i Norge.
Sånn for å nevne noen grunner til at man kan få noe positivt ut av å tro på den kristne guden. Merk at ingen av disse grunnene er gode argument for eksistensen av den kristne guden.

Men for å jevne ut, så kan det også vris til noe mindre positivt. For å nevne på sparket mulige konsekvenser av en kristen gudstro...

• Du sier fra deg ansvar for deg og dine handlinger. Du sier, essensielt, ifra deg din frihet. Dog ikke frivillig, da en slik tro sjeldent er et bevisst valg.
  • Du aksepterer minst ett menneskeoffer (Jesus) som en god ting.
  • Det kan (men må ikke) være et hinder for å skaffe seg genuin kunnskap om verdenen vi lever i.
  • Dersom du er bokstavtro opplever du antakeligvis store mengder kognitiv dissonans, og må bruke vesentlig med kognitive ressurser på å opprettholde verdensbildet ditt.
  • Misjonering er noe en del (men heldigvis ikke alle) anser som en plikt.
@Freddjoh: Siden du har svart siden jeg stilte deg et spørsmål i innlegg #30 antar jeg at du ikke tenker å svare? Det er selvfølgelig helt greit, men jeg vil bare forsikre meg om at du ikke bare overså det ved et uhell.
Lenke til kommentar

Men for å jevne ut, så kan det også vris til noe mindre positivt. For å nevne på sparket mulige konsekvenser av en kristen gudstro...

• Du sier fra deg ansvar for deg og dine handlinger. Du sier, essensielt, ifra deg din frihet. Dog ikke frivillig, da en slik tro sjeldent er et bevisst valg.
  • Du aksepterer minst ett menneskeoffer (Jesus) som en god ting.

Her er du ikke godt nok informert, Imlekk

1. Du får ingen tilgivelse før du har påtatt deg ansvaret for det gale du har gjort !

2. Jesus Kristus offret seg selv, han ble ikke offret av noen som i vanlig menneskeoffring.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...