Gå til innhold

Fikk et budskap som stemte med tankene jeg hadde - Er det tilfeldig?

Gjest medlem-169651

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-169651

I dag tidlig følte jeg meg litt i det melankolske hjørnet og ba Gud om litt rettledning i livet mitt.

Klokka 10 kom Jehovas vitner på døra mi. Jeg takket høflig nei til Vakttårnet.

Senere gikk jeg min daglige mosjonstur og tenkte blant annet på djevelens opprinnelse og hvordan han ble til den han er.

Tenkte også at jeg burde være litt mer åpen for tegn fra oven.

2 timer senere er jaggu 2 andre fra Jehovas Vitner på døra mi og ville gi meg et Vakttårn der det det bare sto: Finnes Satan?

Tok imot denne gangen.

Tilfeldigheter eller er det noen som prøver å fortelle meg noe?

Hva tror du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-169651

Hva tror du på Imlekk? Er du selv en troende eller en som avfeier tro som pølsevev og idioti? Spør fordi jeg vil gjerne vite litt om hvor svaret ditt kommer ifra.

Lenke til kommentar

Hm, hvordan viste du det Imlekk ?

Trådstarter spurte om hva vi trodde. Jeg ga det jeg anser som den mest sannsynlige forklaringen. Si meg, er du et medlem i Jehovas Vitner?

Jehovas Vitner er ikke ekte kristne Imlekk, kun falske profeter som med jevne mellomrom spår verdens ende, noe ekte kristne overhode ikke snakker om eller venter på.

Lenke til kommentar

Hva tror du på Imlekk? Er du selv en troende eller en som avfeier tro som pølsevev og idioti? Spør fordi jeg vil gjerne vite litt om hvor svaret ditt kommer ifra.

Jeg er en agnostisk ateist, med tilbøyeligheter mot gnostisk ateisme. Det vil si at jeg anser påstander om forskjellige guder som påstander som mangler en solid begrunnelse, og derfor ikke er pålitelige. Er det teoretisk mulig at det finnes en gud? Joa. Anser jeg det som sannsynlig at det i så fall kan være noe annet enn en deistisk gud? Nei.

Nå har troende en tendens til å anta at ikke-troende avfeier religiøsitet uten å ha satt seg inn i det. Jeg vil påstå at jeg har satt meg relativt godt inn i fenomenet religion, og mer spesifikt i kristendommen, fordi jeg anser det som et fascinerende fenomen. Og jo mer jeg lærer, jo større forståelse får jeg for at folk er religiøse... fordi religiøs tro baserer seg på, blant annet, en del fascinerende evolusjonære tilpasning. Jeg kan også se nytteverdien av religiøsitet for positive sosial adferd. Men ingen av disse aspektene påvirker religions troverdighet som sann.

Tilfredsstillende svar? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Imlekk,Takk for svar. Litt lettere å forholde meg til deg når jeg vet litt hvor du kommer ifra. Hva mener du forresten med konspirasjonsteoretikere?

IHIS, hva mener du med at Jehovas Vitner ikke er ekte kristne?

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

Jehovas Vitner er ikke ekte kristne Imlekk, kun falske profeter som med jevne mellomrom spår verdens ende, noe ekte kristne overhode ikke snakker om eller venter på.

Vel, da kan vi for en gangs skyld være enige i noe - trådstarter bør holde seg unna Jehovas Vitner.

Lenke til kommentar

Imlekk,Takk for svar. Litt lettere å forholde meg til deg når jeg vet litt hvor du kommer ifra. Hva mener du forresten med konspirasjonsteoretikere?

I likhet med enkelte andre konservative kristne så benekter de for blant annet evolusjonsteorien. Deres publikasjoner har en tendens til å drive med såkalt quote-mining, og ukorrekt fremstilling av fakta for å promotere sitt syn. For ikke å nevne at hele verden er styrt av djevelen, eller noe i den duren. Hvis dette ikke tilfredsstiller definisjonen av konspirasjonsteoretikere så veit ikke jeg.

De er veldig effektive (manipulerende) til å holde folk inne i sin gruppe, men gjør det på relativt uetiske måter. For eksempel ved 'shunning' av tidligere medlemmer, som er ganske drastisk med tanke på at mange i Jehovas Vitner har hele sitt sosiale miljø der. Da er det ikke lett å komme seg ut.

Jeg skal innrømme at det er en av de eneste religiøse retningene som gjør meg direkte provosert.

Han sikter antakeligvis til, som han nevnte, at de har hatt en lei tendens til å forutsi verdens undergang (som, uhm, ikke har skjedd). For så å benekte at de forutsa det, naturligvis. De har også et litt annet syn på Jesus enn de fleste andre kristne, som argumenterbart passer godt overens med hvordan Jesus fremstilles i de Synoptiske Evangeliene (Mathias, Markus og Luke), hvor Jesus forkynnet en snarlig ankomst av guds kongedømme. Dette er ikke tilfellet i Johannes, som ble skrevet nærmere to generasjoner (60 år-ish) etter Jesu død, hvor verdens ende åpenbart ikke hadde inntruffet.

Lenke til kommentar

Jehovas vitner prøver ikke å opprette en politisk regjering i dag

Denne verden består av demon-himler og den onde synlige jord.

Denne verdens tenkemåte er ikke i harmoni med Jehova Gud.

Derfor kan Jehovas vitner ikke være vennskap med verden. Vennskap med verden er fiendskap mot Jehova Gud. ( Jak 4:4 )

Lenke til kommentar

Han sikter antakeligvis til, som han nevnte, at de har hatt en lei tendens til å forutsi verdens undergang (som, uhm, ikke har skjedd). For så å benekte at de forutsa det, naturligvis. De har også et litt annet syn på Jesus enn de fleste andre kristne, som argumenterbart passer godt overens med hvordan Jesus fremstilles i de Synoptiske Evangeliene (Mathias, Markus og Luke), hvor Jesus forkynnet en snarlig ankomst av guds kongedømme. Dette er ikke tilfellet i Johannes, som ble skrevet nærmere to generasjoner (60 år-ish) etter Jesu død, hvor verdens ende åpenbart ikke hadde inntruffet.

Imlekk,

I Matteus, Lukas og Markus, sier først Jesus Kristus at Guds rike (Guds herredømme) er nærforstående og så rett etter sin død og oppstandelse sier han i Matteus "Meg er gitt all makt i himmel og på jord" Guds rike er i og med det opprettet på jorden. Det Johannes skriver er at man ikke kan se det (Guds rike), uten å bli født på ny.

Lenke til kommentar

Imlekk,

I Matteus, Lukas og Markus, sier først Jesus Kristus at Guds rike (Guds herredømme) er nærforstående og så rett etter sin død og oppstandelse sier han i Matteus "Meg er gitt all makt i himmel og på jord" Guds rike er i og med det opprettet på jorden. Det Johannes skriver er at man ikke kan se det (Guds rike), uten å bli født på ny.

For all del, fremstillingen min er ganske forenklet. Men jeg har ingen interesse av å diskutere dette med deg her, da det vil være en avsporing av tråden (og, for å være ærlig, det er ikke noe stort poeng i å diskutere med deg).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tilfeldigheter og confirmation bias, helt enig med Imlekk her. Jeg skulle en gang skrive under noe med penn som MÅTTE være rød, uten en eneste rød penn å oppdrive, til min enorme irritasjon.

Den følgende uken så jeg SÅ MANGE RØDE PENNER at du aner det ikke.

En mann med en hammer ser bare spiker.

• Liker 3
Lenke til kommentar

IHS, hva mener du med at Jehovas Vitner ikke er ekte kristne?

De sier Jesus Kristus ikke ble korsfestet, de sier Jesu Kristi kropp ikke stod opp fra graven, de sier Jesus Kristus ikke er ett med Gud osv. De er veldig opptatt av djevelen og demoner og sier helvete ikke finnes.

Lenke til kommentar

La meg gjette, du er ekte kristen? Mens de du er uenige med ikke er ekte kristne?

Definisjonen av "ekte kristen" blir vel noe sånn som "de som tror deg samme som meg".

Dette er jo en av mange logiske tankefeil du i arsenalet ditt sammen med "flertallet har alltid rett" og "gjenta løgnen til det blir sannhet".

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Jehovas Vitner betyr sekt, propaganda og ekstremisme.

Hva tror du på da Abigor? Avataren din gir meg negative vibber, men jeg skal ikke dømme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...