Gå til innhold

Holdninger i spill

Anbefalte innlegg

Hei, jeg jobber for tiden med et foredrag rundt holdninger i spill. Jeg er gamer selv og synes vi har et problem her. Skitkasting, raserianfall og lignende er innenfor enkelte sjangre ikke lengre en uheldig tilfeldighet, men er blitt vanlig.

Den "verste" sjangeren innenfor dette er kanskje ikke overaskende MOBA spill da deres natur er ekstremt kompetativ og du er avhengig av at 4 andre spillere gjør det nogenlunde bra for å vinne.

CoD er jo også ganske kjent for "12 år gamle unger som har gjort ting med moren din".

Mitt spørsmål til dere her i forumet var om dere kanskje kunne dele deres opplevelser og meninger rundt dette. Jeg prøver å se begge sider av dette, så om noen er uenige er disse synspunktene velkommen også.

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke si at jeg opplever spesielt av dette lengre. Nå spiller jeg ikke MOBA spille men spiller endel COD og andre FPS online spill. Og det er sjeldent jeg hører noen slenge dritt egentlig. Kan faktisk ikke huske sist jeg hørte noen gjøre det...

Spiller for det meste på PS4 og XBO. Og alle som kjøper disse får med mikrofon. Og det er jo bare barn som kjøper konsoll. Og spesielt COD. Så det burde jo vært et stort problem egentlig.... (spøk).

Mulig det er mer utbredt på PC kanskje? Eller jeg bare har vært heldig på veldig lang tid.

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Jeg spiller en del både CoD og LoL. Det er svært lite dårlige holdninger som kommer frem i CoD. I mine øyne er det fordi det er mye mer fokus på individuelle prestasjoner enn lagets resultat. Dessuten går det raskere, man har mindre tid til å chatte og bry seg med andre. Man ser ikke hvor dårlige andre er utenom kanskje 8s hver gang man dør.

I LoL er det noe helt annet, utrolig "toxic" holdninger. Det er ikke tillatt å gjøre feil, selv om man i tillegg innrømmer det og vet hva man har gjort galt. Her er det lagets samlede innsats som teller, og man baserer sine avgjørelser på at andre "blir med" når man gjør noe. Det er standard å skylde på andre dersom man begår feil eller har et dårlig game. Dette gjelder selv høyt i divisjonene.

Tips til foredrag: sammenlign med toppidrettsutøvere. Marit Bjørgen har aldri klaget på skiene, selv om det åpenbart har vært et handicap. Hun hyller motstandere og fokuserer på hva hun selv kunne gjort annerledes. Dette er en holdning hos svært mange toppidrettsutøvere (ikke uten unntak), som også gjelder hos mange proff-gamere. Eneste måten man blir bedre på er å fokusere på eget spill, ikke hva lagkamerater kunne ha gjort eller burde ha gjort.

EDIT: Velkommen til forumet forresten!

EDIT2: Nå er det vel rundt 12 år siden jeg spilte skytespill på konsoll, men da var i alle fall "moren din er skitten" kommentarene som regel mot motstanderne. Dette er også et viktig skille, i MOBA vil drittslengingen gå hovedsaklig mellom teammates, men det kan være annerleders i FPS.

Endret av Mixy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes det er like interessant at folk skal gni det inn når de vinner. Det er ikke bare dårlige tapere, men også mange dårlige vinnere. Disse kaller seg gjerne "u mad bro" eller lignende også, evt "get destroyed" og den slags. Å gni det inn og irritere når man vinner ser ut til å være minst like viktig som å faktisk vinne.

Noe annet som er litt spesielt er hvor langt folk er villige til å gå for å vinne. Folk kan finne på å dc motstanderen, som gjør at man selv vinner. Det er de ekstreme, men det er også de som spiller veldig ufint og vinner på dette. Jeg spiller FIFA, og der er det veldig vanlig å trille ball i forsvaret når man leder, og få motstanderen til å løpe imellom. Skulle likt å vite hvilken glede de har av å vinne slik. Noe annet i FIFA som er verdt å nevne er at veldig mange skal se alle reprisene etter et mål, som naturligvis er for å gni det inn. Kan være et veldig skralt mål, og man kan uansett se målene etter at kampen er ferdigspilt, men det handler om å irritere. EA har som utgiver også lagt opp til å la deg irritere motstanderen, ved å legge inn veldig irriterende målfeiringer (man kan hysje på motstanderen, holde hånda mot øret i en "I can't hear you"-feiring osv).

Det er også veldig vanlig å utnytte feilene i et spill maksimalt. FIFA har som regel en eller flere store svakheter, og da er det ufattelig mange som prøver å vinne på dem. På FIFA 12 var det veldig lett å score fra utenfor 16-meteren, med et plassert skudd (istedenfor å bare gå for skuddkraft). På FIFA 14 var det vanlig å spille en lang ball mot spissen rett etter avspark, og nå på FIFA 15 går man på raid fra avspark og løper sikk-sakk mot mål. Man merker en veldig tydelig endring i folks spillestil fra det ene året til det andre. Istedenfor å spille en ordentlig fotballkamp, på en så realistisk måte som mulig , velger man heller å rette hele taktikken mot en feil i spillet. Holdt på å glemme brassesparkene på FIFA 2001, som var det klart mest effektive man kunne gjøre for å score.

Jeg kjenner alltid til disse svakhetene (de er jo veldig åpenbare), men ser ingen grunn til å vinne ved å spille som en idiot. Det gir meg ingen glede å vinne slik, det blir i overkant desperat. Jeg synes slike teknikker minner litt om å bare gjemme seg og vente på motstanderen i et skytespill, gjerne etter å ha strødd miner i området hvor man gjemmer seg. Det er temmelig lavmål. Vinn på en ordentlig måte.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Jeg spiller generelt veldig lite online nettopp fordi det er et surt miljø mange spill. Spesielt ille i Moba, og spill hvor man samarbeider mot et annet lag.

Et par eksempler:

Jeg testet så vidt Smite i tidlig beta. Første runden min fikk høre at jeg var en noob. Det er greit nok, for det var jeg jo, siden det tross alt var først gang jeg spilte. Alle var egentlig noobs, noen mer enn andre. Men så fortsatte det på et språk jeg ikke trenger gjengi her.

Nylig har jeg begynt å teste Payday 2. Ganske morsomt spill, men litt forvirrende å begynne med. I min første runde online gjorde jeg det åpenbart dårligst på laget. Og det fikk jeg høre også. Jeg var vel level 2 eller noe, mens resten var 50+... Konstruktiv kritikk er fint, det gjør at man faktisk forbedrer seg, men det er sjelden kost i online spill.

Sikkert litt tilfeldig, men jeg opplevde lite av dette når jeg spilte f.eks World of Tanks, Battlefield 4 eller Titan Fall.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner alltid til disse svakhetene (de er jo veldig åpenbare), men ser ingen grunn til å vinne ved å spille som en idiot. Det gir meg ingen glede å vinne slik, det blir i overkant desperat. Jeg synes slike teknikker minner litt om å bare gjemme seg og vente på motstanderen i et skytespill, gjerne etter å ha strødd miner i området hvor man gjemmer seg. Det er temmelig lavmål. Vinn på en ordentlig måte.

Selvsagt litt avhengig av spill, men generelt velger jeg å se på det slik: alle spiller innenfor de samme reglene. Å ikke utnytte de til sin fordel vil straffe seg. Men ofte vil det være enkelt å enten gjøre det samme mot motstandere, eller sørge for at de ikke får den fordelen. I skytespill vil en camper sjelden leve lenge om spillet er godt designet f.eks. Men det er avhengig av at spillet er godt designet og balansert.

Lenke til kommentar

Selvsagt litt avhengig av spill, men generelt velger jeg å se på det slik: alle spiller innenfor de samme reglene. Å ikke utnytte de til sin fordel vil straffe seg. Men ofte vil det være enkelt å enten gjøre det samme mot motstandere, eller sørge for at de ikke får den fordelen. I skytespill vil en camper sjelden leve lenge om spillet er godt designet f.eks. Men det er avhengig av at spillet er godt designet og balansert.

Du har rett i det, men jeg liker å vite at jeg spilte på en anstendig måte og likevel vant. Har sikkert tapt en del kamper på det, men record'en er likevel tilfredsstillende. Det er ikke noe gøy å tenke på at jeg vant en turnering eller en divisjon på å være en dust som bare prøver å utnytte feilene i et spill.

Nå vet jeg at jeg har vunnet på en kombinasjon av ferdigheter og tilfeldigheter, og det er noe alle burde strebe mot.

Virker likevel som at det å utnytte feil er den vanlige måten å spille på, ettersom over halvparten av motstanderne driver med disse tingene. Så viktig har det blitt å vinne.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Jeg synes du bør holde ett godt fokus på aldersgrupper her.

Har samme intrykk som jeg sitter meg når det kommer til COD.

Men jeg har f.eks alttids likt å game Killing Floor, ikke det at spillet er så utrolig, men samfunnet der er helt fantastisk, aldersgruppen der er vel fra 25-50 og aldri blitt skjelt ut I dette spillet. Være når jeg spiller f.eks DOTA 2.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle tilbakemeldinger! Jeg har både fått bekreftet og avkreftet tanker som jeg har hatt rundt temaet og fått mange nye vinklinger og synspunkter på det.

Må si jeg er imponert over vennligheten og nivået svarene har vært på.

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Ser en del av dette i World of tanks og Warthunder. Det som ofte er et felles trekk ved flere av disse som kjefter og klager på andre er at de er dårlige spillere i utgangpunktet. Jeg sjekker som regel alltid opp slik idioter som rager i chaten under hele kampen, Xvm viser veldig godt hvor god/dårlig en spiller er i Wot, mens i Warthunder sjekker jeg som regel Statics siden. Det virker som disse spillerene behøver å legge skylda på at dem spiller dårlig på medspillerene sine. Å innse at man selv gjorde en feil eller rett og slett suger i spillet er ikke aktuelt for denne typen.

Man ser jo også gode spillere ha utbrudd i chaten, i ren frustrasjon over sine medspilleres prestasjon. Men disse har ikke en tendens til å spamme chaten under hele kampen som den andre type av nevnt over.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I BF4 er det sjelden jeg opplever skitkasting,
er selvfølgelig en og annen kommentar innimellom som "You suck" og "F*ck you" osv.,
men virker som det er unntaket, ikke regelen.

De serverne jeg som regel spiller på tillater heller ikke banneord i chatten og man blir da automatisk kicka når man banner.

Lenke til kommentar

Kommer helt an på hvem man spiller med.

I GTA Online husker jeg det var mye teite kommentarer hele tiden, både innenfor eget lag og mot motstanderne. Alt fra unger såvidt jeg kunne høre.

I WoW merket jeg ikke mye av det, selv om det var mye sutring når man wipet for N'te gang på Horsemen mens vi forsøkte server first på Naxx når det kom. Muligens siden vi var på samme lag hele gjengen.

Selv i Hearthstone vil folk irritere andre og være asshole, som feks å ha lethal men drøye tiden med å spille masse kort og styre og herje til turen nærmer seg slutten, for så å ende kampen.

Men verbal utskjelling... neh, ikke vært så mye borti det. Men absolutt en av grunnene til at jeg heller spiller solo games enn multiplayer. Folk kjefter og styrer som om man skal spille flawless hele tiden, uansett om de selv spiller som gjøker. Hvis jeg ikke kan mute og ignorere dem instantly, gidder jeg ikke spille med sånt folk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...