Gå til innhold

Nå nærmer det seg trolig Titan II-lansering


Anbefalte innlegg

 

Titan er ikke primært ment for profesjonell bruk nei. Den har høy ytelse i 64 bits flyttallsoperasjoner, men den mangler driverne, minnet og den økte stabiliteten. Og jeg vet hva jeg snakker om når det gjelder dette.

Tull og tøys. Egenskapene som Titan har over øvrige GeForce-modeller er nettopp egenskaper rettet mot det profesjonelle markedet. Det profesjonelle markedet består av langt mer enn Quadro- og Tesla-kunder, og består faktisk av en solid andel GeForce-kunder. At Titan mangler ECC-minne gjør den ikke urelevant for mange profesjonelle bruksområder, behovene er tross alt svært forskjellige og det er derfor glimrende at Nvidia tilbyr ett bredt utvalg til ulike behov.

 

Om du mener at GeForce yter bedre i spill så seeg ikke relevansen til at du nettopp argumenterte for å bruke Titan til profesjonell bruk ...

Hvor har du det fra? Jeg sa at Quadro-kortene yter dårligere (og da tenker jeg på SP-ytelse, f.eks. til rendering), og da blir det et valg mellom mye minne, god DP-ytelse og SP-lavere ytelse, eller bra SP-ytelse, lav DP-ytelse og lite minne. Titan representerer derfor et glimrende alternativ for mange med bedre ytelse både for SP og DP, og mer minne enn øvrige GeForce.

 

 

Den eneste "egenskapen" Titan har er en innstilling i driveren for å unlocke FP64. Utover det er det et rent spillkort. Når det gjelder minnet så snakket jeg også om minnemengden. Man merker stor forskjell på 6GB og 12GB (Quadro K6000) når man jobber med tunge modeller.

Ytelsesmessig vil Quadro K6000 være best i alle profesjonelle programmer. K6000 har full GK110-ytelse OG driverne er optimalisert for denne typen bruk. Hvordan kan et vanlig GeForce da yte bedre? Og jeg kan love deg at viewport clipping og andre problemer ikke er særlig lønnsomt mtp. på timelønn, for dette er tid man ellers ville brukt på faktisk jobb. (evt. skrive innlegg på hw.no :p)

 

Man kan godt bruke et Titan til proffbruk, spesielt hvis kravene ikke er særlig store. Men om du har behov for å jobbe med tunge modeller, mange ulike programmer osv, så er det stor sannsynlighet for at man kommer best ut av det med et Quadro-kort. Det betyr at man vil slippe unna med mindre frustrasjon, mindre tidsbruk og en høyere evne til å kunne levere raskt på kundeforespørsler.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis nVidia lanserer noe nytt kort nå i starten av 2015, så blir nok det fortsatt på 28nm prosessen. Ryktene sier også at de hopper over 20nm og går rett på 16nm. Saken er at TSMC's 16FF+ er ikke klar før Juli 2015, og fra da så tar det en stund før nye skjermkort kommer til oss forbrukere. Enten før jul neste år eller i starten av 2016. Kommer nVidia med et GM200/210 kort på 28nm, så økes sikkert TDP opp til 250W igjen. Ingen av oss vet noe sikkert før disse korta er lansert, og sannsynligvis venter nVidia til omtrent samme tid som AMD kommer med sine nye.

Lenke til kommentar

Den eneste "egenskapen" Titan har er en innstilling i driveren for å unlocke FP64. Utover det er det et rent spillkort. Når det gjelder minnet så snakket jeg også om minnemengden. Man merker stor forskjell på 6GB og 12GB (Quadro K6000) når man jobber med tunge modeller.

Over GeForce git Titan følgende:

- God DP-ytelse, som kun er interessant for det profesjonelle markedet.

- Mer minne, lite interessant for de fleste spillere, svært interessant for profesjonell bruk.

Egenskapene er tiltenkt profesjonelle brukere, selv om det ikke er i nærheten av listen som Quadro har. Dette er rett og slett produkter for et lavere segment profesjonelle brukere enn Quadro-kortene.

Lenke til kommentar

 

Den eneste "egenskapen" Titan har er en innstilling i driveren for å unlocke FP64. Utover det er det et rent spillkort. Når det gjelder minnet så snakket jeg også om minnemengden. Man merker stor forskjell på 6GB og 12GB (Quadro K6000) når man jobber med tunge modeller.

Over GeForce git Titan følgende:

- God DP-ytelse, som kun er interessant for det profesjonelle markedet.

- Mer minne, lite interessant for de fleste spillere, svært interessant for profesjonell bruk.

Egenskapene er tiltenkt profesjonelle brukere, selv om det ikke er i nærheten av listen som Quadro har. Dette er rett og slett produkter for et lavere segment profesjonelle brukere enn Quadro-kortene.

 

Jeg synes det blir helt feil å si at dette er rettet mot det profesjonelle markedet. Som Nvidia selv markedsfører Titan

 

"GeForce® GTX™ TITAN Z is a gaming monster, the fastest graphics card we’ve built to power the most extreme PC gaming rigs on the planet"

 

"this dual GPU gives you the power to drive even the most insane multi-monitor displays and 4K hyper PC machines"

 

I lanseringsvideoen sier de også at "kortet er bygget for de som vil ha den mest ekstreme gaming riggen".

 

Det er derfor åpenbart rettet mot private PC-entusiaster som ønsker og har råd til å kjøpe det beste, spesielt tiltenkt de som gamer med Nvidia-surround oppsett. At kortet derimot består av egenskaper som kan brukes til prof. markedet er derfor irrelevant, for det du påpeker går helt imot hva ihvertfall Nvidia markedsfører dette som - noe de åpenbart ikke hadde gjort om prof. markedet var hovedgruppen.

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er derfor åpenbart rettet mot private PC-entusiaster som ønsker og har råd til å kjøpe det beste, spesielt tiltenkt de som gamer med Nvidia-surround oppsett. At kortet derimot består av egenskaper som kan brukes til prof. markedet er derfor irrelevant, for det du påpeker går helt imot hva ihvertfall Nvidia markedsfører dette som - noe de åpenbart ikke hadde gjort om prof. markedet var hovedgruppen.

Når egenskapene som Titan (Black) gir over 780Ti er i all hovedsak lite relevant for spilling, så er det åpenbart at kortene er beregnet på maskiner som skal gjøre annet enn spilling, eventuelt i tillegg til spilling. Dette er glimrende kort for forskningsformål, CAD, annen modellering, utviklere, osv. For rene spille-PCer er det derimot nærmest bortkastede penger. Det er mange profesjonelle/semi-profesjonelle, deriblant selvstendig næringsdrivende og konsulenter som har bruk for dette. Det er mange som bruker en kraftig arbeidsstasjon til både arbeid og spilling.

Lenke til kommentar

 

 

Den eneste "egenskapen" Titan har er en innstilling i driveren for å unlocke FP64. Utover det er det et rent spillkort. Når det gjelder minnet så snakket jeg også om minnemengden. Man merker stor forskjell på 6GB og 12GB (Quadro K6000) når man jobber med tunge modeller.

Over GeForce git Titan følgende:

- God DP-ytelse, som kun er interessant for det profesjonelle markedet.

- Mer minne, lite interessant for de fleste spillere, svært interessant for profesjonell bruk.

Egenskapene er tiltenkt profesjonelle brukere, selv om det ikke er i nærheten av listen som Quadro har. Dette er rett og slett produkter for et lavere segment profesjonelle brukere enn Quadro-kortene.

 

Jeg synes det blir helt feil å si at dette er rettet mot det profesjonelle markedet. Som Nvidia selv markedsfører Titan

 

"GeForce® GTX™ TITAN Z is a gaming monster, the fastest graphics card we’ve built to power the most extreme PC gaming rigs on the planet"

 

"this dual GPU gives you the power to drive even the most insane multi-monitor displays and 4K hyper PC machines"

 

I lanseringsvideoen sier de også at "kortet er bygget for de som vil ha den mest ekstreme gaming riggen".

 

Det er derfor åpenbart rettet mot private PC-entusiaster som ønsker og har råd til å kjøpe det beste, spesielt tiltenkt de som gamer med Nvidia-surround oppsett. At kortet derimot består av egenskaper som kan brukes til prof. markedet er derfor irrelevant, for det du påpeker går helt imot hva ihvertfall Nvidia markedsfører dette som - noe de åpenbart ikke hadde gjort om prof. markedet var hovedgruppen.

 

Kan det ikke rett og slett være at de markedsfører det som et spillekort for å tjene penger på kortet, samtidig som de selger det til profesjonelle? Titan Z ble jo også markedsført som et spillekort da det kostet 24 000, men hvem var det egentlig som kjøpte det til det formålet? Antagelig de som trodde at dyrere = bedre.

Lenke til kommentar

Kan det ikke rett og slett være at de markedsfører det som et spillekort for å tjene penger på kortet, samtidig som de selger det til profesjonelle?

Jepp, kortet ble også lansert på GTC 2014 (GPU Technology Conference) som er en konferanse for utviklere.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

GTX Titan II vil fremdeles være veldig relevant til spilling ettersom GTX 980 leveres med "bare" 4GiB VRAM. Ytelsen vil jo bli høyere med økte frekvenser og økt antall streamprosessorer osv.. Men da vil jeg tippe det dukker opp et GTX 980 Ti rett rundt hjørnet basert på samme GPU-brikke, redusert VRAM og null støtte for DP som tar samme pris som dagens GTX 980.

 

Problemet her er vel AMD, om de ikke får ut nye som utfordrer GTX 970 og GTX 980 så har jo NVIDIA ingen grunn til å pushe ut noe GTX 980 Ti på lange tider så da kommer vel GTX Titan II som entusiastkortet inntil videre med matchende prislapp og troner øverst og blir ikke avlastet med et rimeligere alternativ iform av GTX 980 Ti før AMD kommer med noe som utfordrer GTX 970 og GTX 980 i større grad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...