Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

grafisk lagg/dårlig fps i dataspill. noe galt med prosesssor?

Anbefalte innlegg

Hei, har den siste tiden merket at jeg har grafisk lagg/dårlig fps i diverse spill. Laggen er mest merkbar i mw2, og dårlig fps i cod4 og black ops. merker også laggen i tf2, men ikke like mye. Har prøvd med både 6870 og 4870 kortene mine og det er ingen forskjell, nyeste drivere. tingen er at disse spillene har fungert helt fint før. maskinen er 5,5 år gammel nå. jeg lurer på om det kan være noe med cpu? kan den termiske pastaen forsvinne etter tid, slik at prosessor mister ytelse for å unngå overoppheting eller noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har den siste tiden merket at jeg har grafisk lagg/dårlig fps i diverse spill. Laggen er mest merkbar i mw2, og dårlig fps i cod4 og black ops. merker også laggen i tf2, men ikke like mye. Har prøvd med både 6870 og 4870 kortene mine og det er ingen forskjell, nyeste drivere. tingen er at disse spillene har fungert helt fint før. maskinen er 5,5 år gammel nå. jeg lurer på om det kan være noe med cpu? kan den termiske pastaen forsvinne etter tid, slik at prosessor mister ytelse for å unngå overoppheting eller noe?

Kjør en benchmark med 3dmark eller liknende og se om resultatet stemmer overens med systemer med liknende CPU og skjermkort. Sjekk også temperaturen på prosessoren i BIOS etter litt spilling og se om den er skremmende høy.

Lykke til

Lenke til kommentar

Problemet ditt er nok at du bunner minnet på skjermkort. Du har vel bare 1 GB. Kjører du på samme oppløsning og eyecandy som tidligere også?

PS: Sett opp noe som kan logge GPU og CPU frekvenser og temperaturer. Kanskje du throttler på enten CPU eller GPU.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

etter en stund spilling (med lagg) var cpu temp 50'C og gpu temp 40'C

I mw2 så har jeg rundt 70-80 fps (og lagg) med høye settings, og 80-90 med lave settings på 6870en (før så dro 4870-kortet spillet silkemykt på høye settings)

hvis jeg går inn i mw2 og så alt tabber ut til catalyst control center, så står frekvens og minnebruk på fullt. skal se etter loggprogram

benchmark resultat ser ok ut for meg

post-155581-0-06481000-1415810673_thumb.jpg

post-155581-0-31805500-1415810675_thumb.jpg

post-155581-0-89689100-1415810676_thumb.jpg

Endret av knekkebr?dmedost
Lenke til kommentar

Åssen CPU har du? Hadde likt å visst åssen utnyttelsesgrad du har på denne.

Hvis du mener gameplay er hakkete/lav FPS og du utnytter GPU bare 30% så minner dette fryktelig om at CPU bottlenecker systemet ditt.

Reinstallert drivere? Sjekket over alt av power options, i windows og software for skjermkort? BIOS settings kontrollert ifm throttle/cpu c states/cool'n'quiet .. kjært barn har mange navn

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...