wipox Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Hei.Kan noen gi meg en forklaring på dette mattestykket?Har fastiten, men skjønner den ikke helt, så ville vært fint med en forklaring. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 (endret) Hvis du er litt mer konkret på hva det er du ikke helt skjønner så ville det vært mye lettere å hjelpe deg. Dette er ganske enkle likninger med to ukjente hvor du får oppgitt den ene av dem. For å ta et eksempel: x + 3y = 76 (y er pris og x er dato i juli). Så når vi får oppgitt dato den 1 juli er første steg å fylle inn for x. 1 + 3y = 76 Steg 2 er å omrokkere likningen slik at du får de kjente på en side og de ukjente på den andre siden. Husk fortegn. 3y = 76-1 3y = 75 Siste steget er så å dele 75 på 3 slik at vi finner ut av y (prisen er) y = 75/3 y = 25 Prisen den 1 juli på jordbær er altså 25 kr. Endret 12. november 2014 av Untouchab1e 1 Lenke til kommentar
wipox Skrevet 12. november 2014 Forfatter Del Skrevet 12. november 2014 Hvis du er litt mer konkret på hva det er du ikke helt skjønner så ville det vært mye lettere å hjelpe deg. Dette er ganske enkle likninger med to ukjente hvor du får oppgitt den ene av dem. For å ta et eksempel: x + 3y = 76 (y er pris og x er dato i juli). Så når vi får oppgitt dato den 1 juli er første steg å fylle inn for x. 1 + 3y = 76 Steg 2 er å omrokkere likningen slik at du får de kjente på en side og de ukjente på den andre siden. Husk fortegn. 3y = 76-1 3y = 75 Siste steget er så å dele 75 på 3 slik at vi finner ut av y (prisen er) y = 75/3 y = 25 Prisen den 1 juli på jordbær er altså 25 kr. Dette er fasiten.. og jeg lurer egentlig på hvilken formel man bruker for å endre stykkene slik? Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 (endret) Dette er fasiten.. og jeg lurer egentlig på hvilken formel man bruker for å endre stykkene slik? Fasiten bruker akkurat samme fremgangsmåte som jeg har gjort, bare at han har komprimert stegene og slått dem sammen til en "one-liner" Endret 12. november 2014 av Zyg0te Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Dette er fasiten.. og jeg lurer egentlig på hvilken formel man bruker for å endre stykkene slik? Formel? Det er ingen formel; det er bare snakk om å flytte om på likningen slik at du får «y = ...» istedenfor det du har fått servert i oppgaven. Siden du skal finne y et antall ganger kan det være greit å gjøre dette først. Da blir det enda enklere å sette inn x, og så har du svaret tvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå