Gå til innhold

Hjelp, jeg har vært ubeskrivelig dum! :(

Id10t

Anbefalte innlegg

Nå har jeg greid å drite meg skikkelig ut.
Kort fortalt (og jeg vet dette høres helt sinnsykt idiotisk ut og jeg er dritflau):
Møtte ei søt jente på chatroulette. Etterhvert la jeg henne til på Face og Skype.

Virket som om hun var keen på cyber og jeg var dum nok til å la meg overtale. Det virker som hun responderte ifht det vi chattet om, så jeg trodde det var ekte.

Imidlertid var det selvfølgelig bare en scam og det hele ble tatt opp.
Jeg ble så truet med at filmen vil bli publisert og link gitt til venner og familie om jeg ikke betaler via Western Union.

Det er selvfølgelig helt krise om dette skjer og jeg har overført penger og vil ta det som en dyrekjøpt lærepenge.

Imidlertid har jeg jo ingen garanti for at det ikke kommer ytterligere krav.

Er det noen som har erfaring med lignende og har noen råd?

Jeg kommer selvfølgelig ikke til å overføre mer penger og krysser bare fingrene for at det blir med dette, men det er ganske kjip følelse, for å si det mildt.

Alt av råd og erfaringer tas imot med takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Det du bør gjøre er å melde det til politiet og prøve å få gitt så mye informasjon som mulig til de. Hvor gammel er du? Hvis du er mindreårig vil denne linken være svært relevant for deg (den er uansett relevant fordi den gir god informasjon om lignende situasjoner).

Det er nok en reell risiko at gjerningspersonene tar kontakt sålenge de har dette pressmiddelet overfor deg.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke helt forstår, hvordan kunne de gjort noe av det de påstod at de skulle? Altså, de kan jo ikke poste på veggen din eller noe slikt om du har bannet dem? o,O

Hadde svindlerene også lagt til dine venner og familie? Og det burde vel være en smal sak å få de til også å få dem til å slette svindlere. (å trykke på linker fra slike vil uansett være som å be om virus, så det styrer de vel unna om de kan)

Lenke til kommentar

Et lite råd kan være å anonymisere deg så godt som mulig. Gjør f. eks. vennelisten på Facebook og andre sosiale medier usynlig for de som ikke er venn med deg. Gjør det umulig å søke deg opp på Facebook. Jeg tviler på at de har notert ned navnene til vennene og familien din på forhånd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.
Takk for gode innspill.

Jeg fant navnet til scammeren på en side som jobber mot dette og fulgte rådene derfra som jeg fant her:
http://www.scamsurvivors.com/blackmail.html
http://www.scamsurvivors.com/blackmail2.html

Mye av det samme som dere skriver, bare enda mer omfattende.
De skriver på den siden at de har erfaring fra over 4,000 tilfeller og i 99,99% av tilfellene har det ikke fått noe praktiske konsekvenser i det hele tatt, så tror det skal gå greit. Kommer ikke til å overføre flere penger eller respondere på evt. mail (Kommer bare til å blokkere avsender.)

Har allerede blokkert på Skype og Face, samt endret brukernavn og navn der og kommer til å holde profilen deaktivert i 2 uker.

Det som er dritt, er jo at de kan se hvem som er dine familiemedlemmer på Facebook også, så skadepotensialet er rimelig stort her.

Lenke til kommentar

De kan sende det som melding til vennene på facebook for eksempel, i de fleste miljøer vil det kjapt kunne spre seg hvis det finner riktig person.

De kan jo ikke se at du eksisterer en gang på facebook om de har blitt bannet. :hmm:

Og dermed ikke se dine venner heller.

Kommer de tilbake med ny profil som ikke er bannet, så kan du jo som Quote nevnte, ikke vise vennelisten åpen til alle.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

De kan sende det som melding til vennene på facebook for eksempel, i de fleste miljøer vil det kjapt kunne spre seg hvis det finner riktig person.

De kan jo ikke se at du eksisterer en gang på facebook om de har blitt bannet. :hmm:

Kommer de tilbake med ny profil som ikke er bannet, så kan du jo som Quote nevnte, ikke vise vennelisten åpen til alle.

Kan vel dessverre søke opp mine slektninger selv om de ikke finner meg hvis de har notert ned navnene.. Dette kan fort bli en dyrekjøpt lærepenge om å ha for liberale innstillinger ang. personvernet på face og samtidig oppføre seg dum som en stut.

Tror ikke jeg orker å utdype for de som ikke greier å lese mellom linjene her. Ikke helt i humør til det akkurat nå..

Lenke til kommentar

Kan vel dessverre søke opp mine slektninger selv om de ikke finner meg hvis de har notert ned navnene.. Dette kan fort bli en dyrekjøpt lærepenge om å ha for liberale innstillinger ang. personvernet på face og samtidig oppføre seg dum som en stut.

Tror ikke jeg orker å utdype for de som ikke greier å lese mellom linjene her. Ikke helt i humør til det akkurat nå..

Det er klart.

Men de må da altså ha navnene. Hele poenget med slik scam er å tjene penger, ikke å bruke store mengder tid for å ødelegge for noen. Å bruke tid på å skrive ned navnet til folk og sende dem uønskede bilder gir dem hva da? Ingenting.

På lik måte som at hvem som helst kunne limt inn bilde av fjeset via photoshop inn i kleine situasjoner og sende rundt på nettet. Men det skjer ikke, fordi ingen gidder å gå til så stort bry uten å få noe igjen for det.

Det var bare det som var poenget mitt, og at du dermed ikke har noe voldsomt å frykte ved senere anledninger. :)

Lenke til kommentar

Scammere generelt har som oftest flere prosjekt gående. De lever tross alt av dette. Jeg tviler sterkt på at de har tid til å notere navn på venner og familie i forkant. Det er begrenset til hvor mye tid de har til å lure deg. Får de ikke kontakt med deg uansett, så gidder de neppe å bruke mer tid på deg. Rett og slett fordi de er opptatt med å lure andre.

Lenke til kommentar

Dere har nok et poeng der :) Var dette de skrev på de sidene jeg linket til også. Så da er det full ignore heretter, alt av profiler deaktivert en periode og full ignore. :)

Får heller han klumpen kose seg med tusingen han fikk ut av meg. Well played, eller no'..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...