Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fjerne campingvogner fra privat eiendom

Storøien

Anbefalte innlegg

På min eiendom har campingvogner stått parkert i mange år, det er sånn at det har blitt en slags privat campingplass. Flere vogner har stått fast plassert hele året og for dette har de betalt kr 2000.

De siste åra har antallet vogner vært betydelig mindre, nor som har gjort at jeg for et år siden bestemte at området, der disse vognene står, skulle legges tilbake til jordbruksformål.

I rimelig god tid før "sesongen" var i gang, ble samtlige eiere varslet skriftlig med beskjed om at vognene måtte fjernes og det ble satt en frist for når dette måtte skje.

Alle unntatt tre personer tok dette til etterretning, som nektet å akseptere min avgjørelse, den ene sågar med høylytt, ufin språkbruk. Fortsatt står to vogner igjen og det jeg lurer på nå, er hva jeg har rett til å foreta meg for å få bort vognene, som altså står i veien for å utnytte jorda til dyrkingsformål.

En kommuneansatt har forklart meg at det er tidsbegrenset hvor lenge en campingvogn kan stå på privat mark (altså ikke regulert som campingplass), han mente det var to eller tre måneder det var snakk om. Skulle de stå ut over dette tidsrommet, måtte de inngå en leieavtale med meg som grunneier. Han mente også at om vognene ble stående ut over dette tidsrommet, var de å betrakte som grunneiers eiendom.

Det betyr vel at jeg kan ta beslag i vognene, men hvordan gjør jeg det? Må jeg innom retten, eller vil det lokale lensmannskontoret kunne sørge for dette?

Jeg aner ikke hvordan jeg skal få startet prosessen med å få fjernet vognene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før du tar vognene til din eiendom ville nok jeg ha lagt saken frem for en som har litt mer greie på det enn det mange av de som sitter på kommunen har.

Du kan også be politiet fjerne vognene, sette opp ett skilt om at camping forbudt og vogner vil bli tauet for eiers regning og risiko for deretter å få falken eller noe til å hente dem.

Men som sagt, forhør deg om hvordan dette må gjøres rent juridisk så du slipper noe baluba senere.

Lenke til kommentar

Då er det bare å ringe lensmannen og si at noken har parkert vogna si på tomta di. Så høre du ka han sier.

Ikke helt "bare", for av erfaring vet jeg at det lokale politiet har lite peiling på jus. Det de har greie på i så måte er fra liknende saker tidligere og de vil neppe ta tak i en slik sak før det juridiske er brakt på det rene. Og det mistenker jeg blir min sak, for å undersøke de juridiske sidene sjøl, det har de neppe tid til.

Var derfor jeg startet tråden: for å prøve å få en liten juridisk innsikt sjøl.

Lenke til kommentar

Politiet har lite peiling på jus? Da får du kontakte en advokat, det er ikke politets sin oppgave å kunne det juridiske inn og ut, deres oppgave er å håndheve det med loven i sin hånd.

Dersom du ønsker faglig juridisk innsikt er det beste du kan gjøre å ta med saken og all dokumentasjonen din til en advokat som kan vurdere saken og derav gi deg en ledetråd til hvilket hjemmel du kan bruke og hva og hvorfor du ønsker at politiet skal håndheve det.

For at politiet ikke håndhever noe dem ikke har full kontroll på hva som er de faktiske forholdene forstår jeg godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...