Gå til innhold

På tide at AP og Høyre danner regjering for å unngå at småpartiene hindrer det som er "folkeviljen"?

Anbefalte innlegg

Vi hadde flertallsregjering i åtte år, og folk var veldig klare på at den økonomiske fremgangen, sikringen av velferdssamfunnet og all-round fantastiske samsunnsutviklingen ville de ikke ha noe av, så da får de leve med de idiotene som ikke en gang klarer å få sitt eget statsbudsjett gjennom Stortinget uten ukesvis med skriverier.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, ren Høyrepolitikk er det vel ikke. Avgiftene for campingvogn er planlagt fjernet; Campingvogn til folket.

Ja det er sikkert viktig for noen få FrP folk, men veldig langt unna den vanlige FrP velger. Det minste man kunne forventet ved FrP i regjering er at de endret eldreomsorgen. Men det klarte de ikke. Selv om Siv lovet at den skulle prioriteres. Samt en langt mer liberal politikk som ville gitt oss mer individuell frihet. FrP må bestemme seg. Er de et parti som H, et parti for de rike? Eller et parti for folk flest og spesielt de som ønsker et mer liberalt samfunn? Derfor trengs det et politisk internt møte i partiet. Ellers kan de like godt slå seg sammen med H.

Lenke til kommentar

Jeg er prinsippielt i mot AP sin politikk på enkelte områder. På noen få av dem er jeg såpass uenig at det aldri kunne falt meg inn å stemme på dem.

Viss disse få punktene hadde forandret seg hadde dem nok fått min stemme neste gang. Jeg stemte Høyre sist, noe jeg i og for seg kunne vært fornøyd med, hadde ikke Venstre klart å blåse opp disse overvåkingssakene for å kjøpe velgere hadde dette mest sannsylig blitt helt ok.

Lenke til kommentar

DEt var mer ett eksempel enn ett argument.

Ned gangen i oljevirksomheten skyldes lav dollar og dårlig oljepris. Men olje er råvare fremfor ferskvare, vi kunne bunkret det opp i det uendelige og solgt det enten nå eller ved eventuelle bedre tider.

Selv om det avsporer debatten litt så må jeg få rette opp denne missoppfatningen som er presentert her av Priim.

"Lav dollar og dårlig oljepris" er ikke grunnen til lavere oljeaktivitet i Norge.

Grunnen er at oljebransjen i gode tider har brukt penger "som fulle sjømenn" - resultatet er at det er blitt så dyrt å rigge opp for drivverdige felt at selv med høy oljepris vil de knapt være lønnsomme.

Dette var en realitet før oljeprisen sank - og det ble allerede bestemt i fjor at oljeselskapene måtte finne en måte å rasjonalisere på så utgiftene deres gikk ned.

Den nåværende lave oljeprisen har kommet fordi USA er blitt selvforsynte, Kina trenger mindre olje enn tidligere antatt og OPEC (muligens politisk motivert for å tukte Putin) fortsetter å pumpe like mye olje som da prisen var høy .

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er sikkert viktig for noen få FrP folk, men veldig langt unna den vanlige FrP velger. Det minste man kunne forventet ved FrP i regjering er at de endret eldreomsorgen. Men det klarte de ikke. Selv om Siv lovet at den skulle prioriteres. Samt en langt mer liberal politikk som ville gitt oss mer individuell frihet. FrP må bestemme seg. Er de et parti som H, et parti for de rike? Eller et parti for folk flest og spesielt de som ønsker et mer liberalt samfunn? Derfor trengs det et politisk internt møte i partiet. Ellers kan de like godt slå seg sammen med H.

FrP har fått satset på eldreomsorgen, 52 millioner til økt kompetanseheving og bevilgninger til 500 nye omsorgsplasser utover de rødgrønnes forslag. De har også fjernet en hel rekke særnorske forbud og reguleringer bla. forbudet mot segway og poker.

Det var Høyre som ønsket at satsene skulle senkes, ikke FrP. FrP ville akkurat som Venstre heve bunnfradraget for formuesskatten som ville kommet folk flest til gode samt at de ønsker en hel rekke andre skatte og avgiftskutt slik som lavere bilavgifter, laver drivstoffavgifter og lavere bompenger som skiller de fra Høyre og de øvrige partiene.

Lenke til kommentar

Majoriteten i Norge ønsker enten Høyre eller AP, hvorfor disse to ikke kan sammarbeide er for meg ett mysterium.

Om de danner regjering sammen, så forandrer folk forestillingene om venstre og høyresiden.

Majoriteten har også forestillinger om at det er voldsomme store forskjell på Høyre og AP.

De er bedre tjent med å ha makten hele tiden, de bare bytter om personer, men viderefører samme politikk. Opp en halv prosent skatt, med AP, og så ned en halv prosent skatt med Høyre i en periode.

AP sitter i 8 år, så får man en regjering med Høyre som varer i 4, for så å få AP igjen 8 år, folk blir da drit lei av alt overformynderiet, de lange køene, alle dødsfallene, og sykdommene som kommer som et resultat av dårlige offentlige tjenester. Inkompetente tjenester som AP sørger for, betyr flere på trygd, og dermed flere som er avhengige av det offentlige, og politikerne. Anyway. AP styrer da i 8 år til, hvor de atter en gang forbyr lakrispiper, segway og andre svært viktige politiske fanesaker som AP har kjempet for at skal bli forbudt. Men denne gangen klarer de også å forby Knott, fordi de likner på narkotika. Piller. Så har de gjeninnført arveavgiften og alt det som Høyre og Frp er så stolte over å ha blitt kvitt. (Det er en sosialdemokratisk tenketank som kaller seg selv "Agenda" som ønsker dette).

Folk blir etter hvert lei AP, og de velger da Høyre og FrP i håp om privatisering, noe som ikke skjer. Høyre og Frp er folk som helst vil ha AP ved roret, så det de gjør da, for å få befolkningen til å gå tilbake til AP, er at man kutter litt ytterligere i ytelsene til de som har minst, trygder og liknende, og tar mindre fra de rikeste, i stedet for å redusere utgiftene ved å privatisere offentlige tjenester, slik at staten da på den måten ikke trenger like mye penger lenger. Uansett. Det blir bare å drømme. Det som skjer, er at man får disse små tafatte grepene som da ikke gjør noe bedre.

I stedet for så sørger de for at utgiftene til staten øker ytterligere. Folk blir heller ikke fornøyd med Høyre og FrP, og går tilbake til AP, og får dem i 8 år, denne gangen setter AP opp skattene på godteri, de har forbydd bensinbiler, og de har avskaffet kontanter, gjort all tobakk ulovlig, herunder snus, lakrispiper og knott osv. alt dette er nå narkotika. De som røyker blir nå ansett som narkomane. osv. De får selvsagt støtte fra det tunge moralistiske konservative Høyre. Men FrP er helt i villrede, de er desperate, og lokker med å fjerne forbudene om de kommer til makten. Lavere skatter og avgifter, samtidig som vi vil ivareta de offentlige tilbudene sier dem. Mer til alle, men mindre i skatt, er slagordet deres.

Men dette hjelper på lite, det offentlige produserer nå enda flere syke, og utgiftene øker og øker, da det ikke er noen mekanismer som fører til forbedring. Alt er nå avhengig av politikernes oppmerksomhet, og prioriteringer. Men pengene strekker ikke til. Olja begynner å ta slutt. Folk vil igjen over til "det gamle trygge arbeiderpartiet", de som folk har en sterk tro på skaper vekst og arbeidsplasser osv. Så da blir det ny AP regjering.

AP bruker milliarder på milliarder på å lete etter olje, og de leter over alt, men kan ikke finne en eneste liten dråpe med olje. Utgiftene øker og øker, og de vet ikke sin arme råd, i ren desperasjon så øker de skattene ytterligere, og befolkningens kår blir trange. AP begynner også å kutte i trygdene, i sykelønnsordningene, i barnetillegget osv, men disse slipper billig unna. Arbeiderpartiets talskvinne Martinsen forklarer for Dagbladet at disse grepene er nødvendige for å sikre velferdsstatens fremtid, osv. Det blir kutt og nedskjæringer osv.

Og folk får et redusert tilbud. Samtidig øker skattene for de rike, og svært mange av dem flytter bedriftene sine ut av Norge, og blir statsborgere i andre land, da de ikke lengere er konkurransedytkige i Norge. De rike har nå forlatt landet, og Norge har mistet mange tusen milliarder i skatteinntekter, og verdiskapningen generelt i Norge, faller drastisk. Verdiskaperne har nå flyttet til utlandet, og landet består nå av bare eldre og uføre, og en arbeiderklasse som må bære hele lasset alene. Nå skal man finansiere velferdsstaten med de som er igjen. I den tiden sitter vi med dårlige offentlige tjenester, alt for få tjenester. Det blir flere og flere mennesker, men boliger er det lite av, for de grønne partiene har sørget for at det skal være ulovlig å bygge i bredde og høyde. Under det rødgrønne regimet, og under Høyre ble boligbyggingen sterkt redusert på grunn av disse reguleringene og restriksjonene på hvor høyt man kunne bygge osv. Så nå er det ikke nok boliger til at barna kan flytte ut av foreldrenes hjem. De må bo hos foreldrene til de blir gamle. Eller de må flytte ut av byene, eller ut av landet. Det er heller ikke lov til å kjøre bensinbiler lenger i Oslo. Hvor dette ender, vet jeg ikke. Jeg forestiller meg dette som et mulig scenario, spesielt om venstresiden vinner.

Da kan man neppe kalle Norge et fritt land lenger.

Problemet er at dem aldri blir helt store nok til å regjere selv og må derfor dra med seg sær-interessepartier som Venstre, KrF, Sv og SP for å få ett rent flertall. Da må dem svelge så mye kameler på unødvendig dritt for å få støtte i sine andre saker for å ikke bli veltet.

Hev sperregrensen og vi får ett land med bedre vilkår.

Sannsynligvis ikke. Dette vil bare føre med seg det at det blir fraksjoner innad i de store partiene. Dagens partier Venstre og KRF, og FrP (dette er jo bare navnet på de politiske bevegelsene i dag, og består av enkeltindivider) blir hver sine fløyer innad i partiet Høyre, og man får det samme resultatet. Statens utgifter vil uansett hvem av dem som regjerer øke, og øke, og øke, og vi vil uansett havne i trøbbel en eller annen gang. Folk blir mer og mer kravstore. Og flere og flere havner på trygd som et direkte resultat av et inkompetent offentlig helsevesen, osv.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Priim, jeg er nysgjerrig på hva du sikter til når du snakker om «faktafeil». :)

Det hadde jo vært fint om du påpekte dette, så jeg kan rette det opp ;)

Jeg kan gi deg ett eksempel.

Det er ikke Arbeiderpartiet som betaler for oljesøk. Utenom det stemmer heller ikke periodiseringen av hvem som regjerer. Eller i grunn så veldig mye annet av det du skriver. Valgoppslutningsantakelsene du tar er direkte feil.

Ja jo, det meste du sa var egentlig feil.

Ellers er du såpass fanatisk om dine meninger at uansett hva jeg presenterer av kilder avslår du det uten å engang se hva som blir presentert.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Det ville uansett ha kokt ned til ett verdi spørsmål, der penger er mest verdt.

Som igjen viser at du ikke har noe kompetanse om temaet, eller noen oppfatning av kostnadene en klimakrise vil påføre smafunnet, og verden.

Ja, det har gått virkelig ille med Norge, eller noen andre vestlige oljeland etter at vi begynte å ta opp olje, gått rett ned og under.

Lenke til kommentar

Ja, det har gått virkelig ille med Norge, eller noen andre vestlige oljeland etter at vi begynte å ta opp olje, gått rett ned og under.

Lurer på om du sier det samme når vi får sibirsk klima i norge fordi golfstrømmen snur på grunn av økte havtemperaturer? Der hele oljefondet går i dass som følge av økonomisk kolaps på grunn av en klima kolaps? Eller når stadig økende ekstremvær vasker bort hele lokalsamfunni flom, eller orkaner som knuser hele stater?

Lenke til kommentar

Lurer på om du sier det samme når vi får sibirsk klima i norge fordi golfstrømmen snur på grunn av økte havtemperaturer? Der hele oljefondet går i dass som følge av økonomisk kolaps på grunn av en klima kolaps? Eller når stadig økende ekstremvær vasker bort hele lokalsamfunni flom, eller orkaner som knuser hele stater?

Om det blir tilfellet er jeg ikke værre på det enn at jeg flytter.

Når man har levd en stund har man hørt på at dere fanatikere har pratet om dette i mange mange år, og dere har til og med operert på sånne tidsaspekter som vi har pasert og deres dommedagsfantasier om ufattelige stormer, ekstrem kulde blablablabla har ikke slått ann.

Jeg satt meg i bilen min i sta, 7,5 grader viste den, i midten av November og jeg har fortsatt sommerdekk.

Lenke til kommentar

Om det blir tilfellet er jeg ikke værre på det enn at jeg flytter.

Flytter hvor?

Typisk Norsk hovmod "bare å flytte". Oppfører deg som om du er verdens konge, og bare kan velge et land som skal få æren av å ta i mot eders høyhet. Men, det som faktisk kommer til å skje, er at du møter den samme muren som alle som vil inn i norge i dag møter. Alle på høyresiden kommer til å møte seg selv i døren i det de står på grensen til et annet land som klimaflyktning, og blir sendt tilbake til iskalde og nesten ulevelige norge.

Når man har levd en stund har man hørt på at dere fanatikere har pratet om dette i mange mange år, og dere har til og med operert på sånne tidsaspekter som vi har pasert og deres dommedagsfantasier om ufattelige stormer, ekstrem kulde blablablabla har ikke slått ann.

Nei, det har du nok ikke hørt om siden du åpenbart har sittet med hodet i sanden.

- Vi har nettopp hatt to orkaner i USA som har vært mer ekstrem enn de noensinne har vært.

- Typhoonene i Asia er også mer ekstreme enn noensinne

- Flommene i Norge (og resten av europa) har vært mer ekstrem og gjort mer skade før

- Tørke i Australia og USA har vært værre enn noen gang før

- For 20 år siden var det bare midten av USA som hadde "billion dollar" vær katastrofer. I år var det samtlige stater bortsett fra de helt nordligste.

- 95 av alle isbreeer i verden er borte eller kraftig reduser på bare noen tiår.

- Havtemperaturen har økt.

Jeg satt meg i bilen min i sta, 7,5 grader viste den, i midten av November og jeg har fortsatt sommerdekk.

Og igjen må jeg bare applaudere din ignorans og mangel på kunnskap om det temaet du diskuterer. At du har sommerdekk i November, og 7,5 grader er jo bare enda ett tegn på at vi er i trøbbel. At du ikke skjønner hvordan dette henger sammen med den ekstreme kulden jeg har snakket om over er jeg fulstendig klar over, da du åpenbart ikke kan mer om klimaforandringene enn det du fant i partiprogrammet til FRP.

Vår varme November skyldes at middeltemperaturen på jorden stadig lker, dette fører til mer fuktighet i atmosfæren, og da også mer lagret varme, og mer fuktig vær. Det er mildt og vått.

Men, Norges klima er ikke naturlig. Det skapes av den varme golfstrømmen som drar vann med seg fra ekvator og opp til nordområdene. Dette gir det varme klimaet vi har. Dersom temperaturen øker mer, så vil dette endre gilfstrømmen så dramatisk at den ikke lenger går oppover mot oss. Det vil føre til at vi får en brutal endring i klima, og temperaturer som matcher vår nordlige breddegrad. (Russlands stillehavskyst på samme breddegrad som oslo har nå mellom -10 og -20 grader)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er i grunn ikke mer Typisk norsk enn at så lenge vi er medlem av EØS kan jeg flytte fritt innenfor EØS. Så det er ganske normalt å gjøre akkurat dette dersom gresset er grønnere på den andre siden. Jeg hadde nok fint klart å komme meg til ett annet land også, den tid den sorg.

Klimaforskere har ropt ulv lenge nok, de fleste har sluttet å bry seg, meg selv inkludert. Dessuten er Norge en såpass liten del av utslippet verden over at om vi tar opp noe olje for vårt eget vel og ve er det som å pisse i havet og mene at alt blir gult det du fremstiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...