Gå til innhold

På tide at AP og Høyre danner regjering for å unngå at småpartiene hindrer det som er "folkeviljen"?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det fine med at om AP og Høyre hadde dannet regjering er at vi hadde fått en del ting som faktisk majoriteten ønsker bla oljeborring.

Hva er viktigst: å være verdens rikeste land eller å ha en jordklode med levbare forhold?

Til din orientering så spørr du en kapitalist. Penger kommer først, alltid.

Hva skal vi med en fin jordklode viss vi ikke har kapital til å kunne gjøre noe fornuftig her?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hva skal vi med en fin jordklode viss vi ikke har kapital til å kunne gjøre noe fornuftig her?

"Fin jordklode"? Jeg tror ikke helt du har forstått hvor vesentlig konsekvensene av klimaendringene vil være. Da kontrer jeg: Hva skal barnebarna med arven din når det ikke er sikkert at de vil være i live, på grunn av forhold på jorden som ikke er levbare?

Hvis du har problemer med å forstå hva vi kan utrette på jorden dersom vi ikke lenger er verdens rikeste land, så anbefaler jeg deg å benytte fantasien og kreativiteten du er utrustet med fra naturens side.

Endret av Mos Def
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Det fine med at om AP og Høyre hadde dannet regjering er at vi hadde fått en del ting som faktisk majoriteten ønsker bla oljeborring.

Hva er viktigst: å være verdens rikeste land eller å ha en jordklode med levbare forhold?

Du kan ikke sette det så enkelt opp mot hverandre. Det er ikke slik at oljeboring i disse utsatte stedene vil føre til en jordklode med ulevbare forhold. Og om vi ønsker en fremtidig jordklode med levbare forhold, er oljeboring det siste vi skal bekymre oss om.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Befolkningen trenger ikke olje for å kunne bli svært rike.

Olje er altså ingen forutsetning for rikdom slik du og andre sosialdemokrater tror. Muligens er det en forutsetning for at velferdsstaten ikke skal kollapse. Men det er en helt annen sak.

Endret av Quote
Fjernet siteringspyramide. Quote, mod.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Fin jordklode"? Jeg tror ikke helt du har forstått hvor vesentlig konsekvensene av klimaendringene vil være. Da kontrer jeg: Hva skal barnebarna med arven din når det ikke er sikkert at de vil være i live, på grunn av forhold på jorden som ikke er levbare?

Hvis du har problemer med å forstå hva vi kan utrette på jorden dersom vi ikke lenger er verdens rikeste land, så anbefaler jeg deg å benytte fantasien og kreativiteten du er utrustet med fra naturens side.

At jeg skulle fått barnebarn hadde faktisk tinget at jeg hadde noen barn. Eller noe andre arveberettiget.

Jeg ser ikke på oljeborring som en så stor trussel mot jorden at vi burde la vær å utvinne den.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Befolkningen trenger ikke olje for å kunne bli svært rike.

Olje er altså ingen forutsetning for rikdom slik du og andre sosialdemokrater tror. Muligens er det en forutsetning for at velferdsstaten ikke skal kollapse. Men det er en helt annen sak.

Olje er ikke nødvendigvis en forutsetning. Men det er engang det som er den største inntektskilden her i landet.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Det ville være en sjokkerende og radikal snuoperasjon i Norges politikk hvis Norge skulle starter med oljeboring og blir en oljenasjon. :roll:

Endret av arthon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ville være en sjokkerende og radikal snuoperasjon i Norges politikk hvis Norge skulle starter med oljeboring og blir en oljenasjon. :roll:

Vell, akkurat nå er faktisk ikke borreaktiviteten på topp, vi har fortsatt en del utvinning. Men borring på nye felt er det ikke veldig mye av og det finnes kapasitet og ta av.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vell, akkurat nå er faktisk ikke borreaktiviteten på topp, vi har fortsatt en del utvinning. Men borring på nye felt er det ikke veldig mye av og det finnes kapasitet og ta av.

Men grunnen til det er ikke på grunn av Norges olje politikk.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Men grunnen til det er ikke på grunn av Norges olje politikk.

Det er mye olje i Lofoten og Vesterålen som mange selskaper vil ha klørne sine i, at dem har reservert feltene mot borring er i stor grad en del av norsk politikk. Eller venstre sin politikk, i grunn ene og alene.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Det er mye olje i Lofoten og Vesterålen som mange selskaper vil ha klørne sine i, at dem har reservert feltene mot borring er i stor grad en del av norsk politikk. Eller venstre sin politikk, i grunn ene og alene.

At argumentet ditt gjaldt Lofoten og Vesterålen var noe som du burde sagt med en gang.

Selvfølgelig så vil oljeselskapene ha kloa i alle områder det kan finnes olje.

Men fremdeles er ikke det noe argument som gjelder norsk oljepolitikk.

Det er nok av oljefelt som enda ikke er utforsket og en hel del hvor det er olje som for øyeblikket er plugget uten planer om umiddelbar videre utvikling.

Den lavere takten i norsk oljeutvinning for øyeblikket er ikke fordi det ikke er nok olje eller oljefelt, så å åpne for Lofoten og Vesterålen ville ikke økt aktiviteten på nåværende tidspunkt.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At argumentet ditt gjaldt Lofoten og Vesterålen var noe som du burde sagt med en gang.

Selvfølgelig så vil oljeselskapene ha kloa i alle områder det kan finnes olje.

Men fremdeles er ikke det noe argument som gjelder norsk oljepolitikk.

Det er nok av oljefelt som enda ikke er utforsket og en hel del hvor det er olje som for øyeblikket er plugget uten planer om umiddelbar videre utvikling.

Den lavere takten i norsk oljeutvinning for øyeblikket er ikke fordi det ikke er nok olje eller oljefelt, så å åpne for Lofoten og Vesterålen ville ikke økt aktiviteten på nåværende tidspunkt.

DEt var mer ett eksempel enn ett argument.

Ned gangen i oljevirksomheten skyldes lav dollar og dårlig oljepris. Men olje er råvare fremfor ferskvare, vi kunne bunkret det opp i det uendelige og solgt det enten nå eller ved eventuelle bedre tider.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Hva er det "majoriteten" egentlig ønsker? Hva hvis en majoritet (si for eksempel AP og Høyre) ønsker oljeboring, mens en annen majoritet ønsker enorme skatteletter (feks Høyre, Frp, Venstre, men ikke de andre partiene, konstruert eksempel), hvilken majoritet skal ha forrang, hvem skal danne regjering med hvem?

Edit: Hvis "folkeviljen" var å gjennomføre mesteparten av politikken til AP og Høyre (og det forutsetter også tilstrekkelig overlapp mellom politikken til at de kan samarbeide), så hadde de allerede sittet i regjering, og vi hadde ikke hatt den regjeringen vi har nå.

Endret av Papegøye
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Majoriteten i Norge ønsker enten Høyre eller AP, hvorfor disse to ikke kan sammarbeide er for meg ett mysterium.

Problemet er at dem aldri blir helt store nok til å regjere selv og må derfor dra med seg sær-interessepartier som Venstre, KrF, Sv og SP for å få ett rent flertall. Da må dem svelge så mye kameler på unødvendig dritt for å få støtte i sine andre saker for å ikke bli veltet.

Hev sperregrensen og vi får ett land med bedre vilkår.

• Liker 2
Lenke til kommentar

At sentrumspartiene hindrer noen av fløyenes forslag å gå igjennom ser jeg ikke på som særlig udemokratisk. I slike saker har de gjerne et stortingsflertall i ryggen. (Med den andre blokken.)

Problemet er i så fall at særstandpukt som bare et parti støtter blir vedtatt etter forhandlinger, men der er fløypartiene hovedsynderne. (Tildels sammen med SP og KrF) Dog, det er en del av det parlamentariske "gamet".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det ville vært lurt av FrP og tre til side og overlate skuta til H. Som da kan danne regjering med KrF og V, eller AP, men det tror jeg er lite sannsynlig. På den måten vil FrP kunne bygge seg opp som parti, det trengs en klar debatt internt i partiet. Velgerne har forlatt partiet, det er ikke spesielt overraskende når man ser den politikken FrP legger seg flat for. Rein H politikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...